طبق مصوبه مجلس؛

شیوه استعلام از مراجع چهارگانه برای نامزدها تعیین شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز شیوه استعلام از مراجع چهارگانه برای نامزدها در انتخابات پارلمانی را تعیین کردند.

شیوه استعلام از مراجع چهارگانه برای نامزدها تعیین شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۳ اسفند) مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مواد ۲۳ و ۲۴ این طرح را بررسی و تصویب کردند.

طبق این مصوبه؛ ماده (۶۸) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۶۸ - وزارت کشور و شورای نگهبان به منظور بررسی سوابق داوطلبان در رابطه با شرایط مندرج در این قانون، روزانه اطلاعات ثبت نام سجلی کامل نامزد‌ها را حسب مورد نزد مراجع ذی صلاح مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه ارسال می‌کنند. مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت ۱۰ روز نسبت به ارسال پاسخ در خصوص هر یک از افراد اعلام شده به صورت مکتوب و مستدل اقدام نمایند. پاسخ مراجع مزبور باید صرفاً ناظر به وجود سوابق مربوطه در خصوص شرایط مذکور در قانون باشد.

مراجع مزبور مکلفند در صورتی که هر یک از داوطلبان فاقد هرگونه سابقه‌ای نزد آنان باشد، در پاسخ ارسالی نسبت به این موضوع تصریح کنند.

تبصره - عدم ارائه پاسخ در مهلت مقرر و یا ارسال پاسخ بر خلاف واقع، جرم است و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

همچنین بر اساس ماده ۲۴، تبصره (۲) ماده (۵۲) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- هیأت نظارت استان پس از کسب نظر هیأت مرکزی نظارت، موظف است مراتب تأیید یا رد صلاحیت کلیه داوطلبان را با استناد قانونی و پس از استعلام از مراجع قانونی و بررسی‌های لازم، طی صورتجلسه‌ای به فرماندار یا بخشدار مربوط اعلام نماید.

امیرآبادی‌فراهانی: این موضوع در بررسی صلاحیت نامزد‌ها خلاء ایجاد می‌کند

علی مطهری عضو فراکسیون امید و نایب رئیس دوم مجلس در زمان بررسی این ماده  پیشنهاد حذف عنوان «از قبیل» را ارائه داد که ضمن موافقت دولت با این پیشنهاد اما کمیسیون شوراها با آن مخالفت کرد.

در ادامه احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم در مخالفت با این پیشنهاد گفت: با حذف واژه «از قبیل» دستگاه‌هایی که پیش از این نامزد‌ها در آن فعالیت کرده‌اند و یا اطلاعاتی از سوابق فعالیت نامزد‌ها دارند دیگر نمی‌توانند مدارک و اطلاعات خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و این موضوع در بررسی صلاحیت نامزد‌ها خلاء ایجاد می‌کند اما پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت به صورت تلویحی از این اظهارات حمایت کرد.

در نهایت علی‌رغم انتقاد شدید امیرآبادی‌فراهانی این پیشنهاد به تصویب رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار