معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛

انجام سالانه ۱۵۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور/ ایران رتبه اول پیوند را در منطقه دارد

جانبابایی گفت: سالیانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود و تا به امروز بیش از ۱۰ هزار پیوند در ایران انجام شده است.

انجام سالانه ۱۵۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور/ ایران رتبه اول پیوند را در منطقه داردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت عصر امروز در مراسم جشن سی‌امین سالگرد پیوند سلول‌های بنیادی که در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: پیوند به عنوان یک شاخص برای اندازه‌گیری پیشرفت کشور‌ها در حوزه پزشکی محسوب می‌شود و امروزه بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پیوند مغز و استخوان در کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: استاد قوام‌زاده در انجام پیوند مغز و استخوان پیشرو هستند و من بزرگترین افتخارم این است که شاگرد وی بوده‌ام.

جان‌بابایی افزود: پس از دوران جنگ که کشور به فکر ساخت و ساز بود، استاد قوام‌زاده کار عمل پیوند را در کشور شروع کرد و امروزه بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان با انجام پیوند مغز استخوان قابل درمان هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: پیوند در برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و لاعلاج امید به‌وجود آورده است؛ معتقدم که ناامیدی بزرگترین مشکل در بیماران صعب‌العلاج محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه عمل پیوند تالاسمی نیز در کشور انجام می‌شود و ایران از نظر کار پیوند رتبه اول را در منطقه دارد.

انجام بیش از ۱۰ هزار پیوند مغز استخوان در ایران 

جان‌بابایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سالیانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود و تا به امروز بیش از ۱۰ هزار پیوند در ایران انجام شده است.

وی ادامه داد: امروزه سالی ۲ هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود و خوشبختانه از نظر پیوند کبد کشورمان در رتبه اول قرار دارد و سالیانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ پیوند کبد انجام می‌شود و ایران در منطقه جزو کشور‌های پیشرو محسوب می‌شود.

جانبایی تاکید کرد: امروزه از کشور‌های همسایه بیماران زیادی برای انجام پیوند مغز استخوان به ایران سفر می‌کنند که البته باید بگویم ظرفیت کشورمان در این حوزه بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر این تعداد عمل پیوند مغز استخوان در کشور انجام نمی‌شد شاید بیماران دوام نمی‌آوردند و من معتقدم که  طول عمر بیماران با انجام پیوند افزایش پیدا کرده است، اگر در کشور امکان انجام پیوند نبود برای واردات سلول‌های بنیادی در حدود ۱۰۰ هزار دلار باید هزینه می‌شدو این مبلغ جدا از بحث‌های هتلینگ، درمان و حمل ونقل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار