آنکارا از تصمیم تجاری آمریکا در خصوص ترکیه انتقاد کرد

دولت ترکیه از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو امتیازات تجاری که آمریکا در روابط خود با ترکیه قائل می‌شد، انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت ترکیه از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو امتیازات تجاری که آمریکا در روابط خود با ترکیه قائل می‌شد، انتقاد کرد و آن را برخلاف اهداف مشترک دو کشور در زمینه تجاری دانست.

روشار پکان، وزیر بازرگانی ترکیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ برای کنار گذاشتن ترکیه از سامانه فراگیر ترجیحی SGP ‏ با اهداف مشترک دو کشور مبتنی بر افزایش تبادلات تجاری کاملا مغایرت دارد و برای شرکت‌های آمریکایی زیانبار خواهد بود.

وزیر بازرگانی ترکیه افزود: تصمیم ترامپ با اهداف دوجانبه آنکارا و واشنگتن برای افزایش حجم تبادلات تجاری خود به هفتاد و پنج میلیارد دلار همخوانی ندارد و برای شرکت‌های کوچک و متوسط آمریکایی نیز آثار منفی به همراه خواهد داشت.

پکان در بیانیه خود افزود: ما می‌خواهیم همچنان به هدف خود که افزایش تبادلات تجاری دوجانبه با آمریکاست، ادامه دهیم. از نظر ما آمریکا همچنان یک شریک تجاری راهبردی است.

دفتر نماینده تجاری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد از دونالد ترامپ بخواهد ترکیه و هند را از سامانه فراگیر ترجیحی که آمریکا در روابط تجاری خود با این کشور‌ها اجرا می‌کند‏‏، خارج کند.

دولت دونالد ترامپ برای توجیه تصمیمی که در این باره در خصوص ترکیه گرفته است، اعلام کرد این کشور (ترکیه) به سطحی از توسعه اقتصادی دست یافته است که دیگر لازم نیست دسترسی ترجیحی به بازار آمریکا داشته باشد.

اما این تصمیم دولت آمریکا در شرایطی اتخاذ شده است که روابط میان واشنگتن و آنکارا این اواخر با تنش‌ها و تلاطم‌های زیادی همراه بوده است. روابط این دو کشور تابستان گذشته با یک بحران دیپلماتیک جدی روبرو شد و دو طرف را بر آن داشت که تعرفه‌های گمرکی بر ضد یکدیگر به اجرا گذارند.

در چنین شرایطی بود که دفتر نماینده تجاری آمریکا اوت گذشته بررسی صلاحیت ترکیه را در سامانه فراگیر ترجیحی آغاز کرد. این روند در نهایت به تصمیمی منجر شد که دوشنبه این هفته بر ضد ترکیه اتخاذ شد‏.

سامانه ترجیحی فراگیر به کشور‌های در حال توسعه این امکان را می‌دهد برخی محصولات و تولیدات خود را بدون پرداخت تعرفه‌های گمرکی وارد بازار آمریکا کنند البته منوط به این که معیار‌هایی را که آمریکا تعیین کرده است‏، کاملا رعایت کنند.

بر اساس این گزارش، آمریکا سال ۲۰۱۷ در چارچوب این سامانه تجاری ترجیحی یک میلیارد و ششصد و شصت میلیون دلار محصولات و کالا‌های ترکیه (عمدتا شامل خودرو، قطعات خودرو و فلزات گرانبها) را وارد کرد که این رقم حدود هجده درصد از کل واردات آمریکا از ترکیه را شامل می‌شود.

طبق بیانیه دفتر نماینده تجاری آمریکا‏، خروج هند و ترکیه از پوشش سامانه تجاری یادشده شصت روز پس از ابلاغ این تصمیم توسط دولت آمریکا به کنگره و همچنین دولت‌های هند و ترکیه عملی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار