کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش اول

یک پزشک عمومی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش اولبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «معده درد» را   پرینوش آذرکیوان پزشک عمومی پاسخ داده است.

سوال: مرد۵۳ ساله هستم مدتی است معدم زیاد گاز تولید می‌کند، دکتر یک سری قرص معده تجویز کرده است اما فایده نداشت،  برای درمان باید چه کار کنم؟ 

جواب: باید  اول از نظر قلبی بررسی شوید،  حتما به متخصص قلب مراجعه کنید؛ اکو و تست ورزش دهید و داروی قلب بگیرید.

سوال: یک ماه است زیر دنده سمت چپم درد دارم،‌تازگی‌ها درد‌ به وسط قفسه سینه به‌خصوص استخوان و شانه چپ و پشتم نیز کشیده می‌شود، بعد از یک تا ۲ ساعت از صرف غذا در هر وعده حتی صبحانه احساس خفگی در گلو دارم،  دچار یبوست خفیف و رنگ مدفوع قهوه‌ای و برخی موارد سبز هستم،  برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: اگر سن بالاتر از ۳۵ باشد در کوتاه ترین زمان ممکن باید اندوسکوپی شوید، با مراجعه به متخصص گوارش باید چکاپ هم بشوید.

برای درمان معده درد باید چه کار کرد؟ 

سوال: ۴۳ ساله هستم و چندین سال است به طور متناوب از داروی امپرازول استفاده می‌کنم،  آیا دارو را ادامه دهم یا مشکل دارد؟ 

جواب:  مصرف امپرازول ایرادی ندارد اما باید بررسی انجام شود، شاید سوزش سر دل و یا درد معده است، اگر سن بالا باشد و یا اگر مدت طولانی این نشانه را داشته باشید باز هم باید بررسی اندوسکوپی انجام شود، ممکن است خطر داشته باشد.

سوال: خانومی ۳۲ ساله هستم، از شدت معده درد سرفه می‌کنم. میخواستم بدانم چه دارویی باید استفاده کنم؟ 

جواب: سرفه از شدت درد معده خطرناک است و حتما باید از نظر گوارش بررسی شود.

سوال: چند سال است به علت حالت تهوع قرص کلندیوم سی و اموزل ۲۰ مصرف می‌کنم و حالت تهوع من حدود ۶ ماه است که کاهش یافته است؛  اما الان چند وقتی است هر هفته یک بار اسهال می‌شوم و دارو را که ترک می‌کنم حالم بهتر می‌شود، آیا می‌تواند از دارو‌ها باشد؟ الان شب‌ها هم خوب نمی‌توانم بخوابم و دائم بیدار می‌شوم و خواب کامل ندارم، علت آن چیست؟  

جواب: باید از نظر گوارش بررسی شودی آیا اندوسکوپی انجام شده  یا خیر و آیا روده بررسی شده است؟ اگر سن بالای ۴۰ سال باشد باید حتما همه این ها بررسی شود و سپس تشخیص استرس داده شود و در آن صورت درمان شود.

سوال: مدت هشت ماه است که به شدت جناق سینه‌ام سوزش و درد می‌کند به متخصص قلب و عروق مراجعه کردم همه آزمایش‌ها و اکو و هولتر و تست ورزش انجام دادند، گفتند مشکلی ندارید در هنگام غذا خوردن دردی را درمعده احساس نمی‌کنم،  علت چیست؟  

جواب: سوزش جناق سینه باید از نظر معده و مری بررسی بشود،  اگر سن بالا نیست ابتدا داروی معده می دهیم اگر درمان شد یعنی  درد معده یا مری بوده است و درمان آن باید انجام بشود اگر سن بالای ۳۵ سال است حتما باید اندوسکوپی انجام بشود .

علت درد قفسه سینه چیست؟  

سوال: مردی ۴۵ ساله هستم،  مدتی است زیر دند‌های ۲ طرف سینه به ویژه سمت چپ درد دارم،  گاهی درد در ناحیه قفسه سینه و کتف چپم است،  قلبم سالم است، کمی یبوست دارم،  علت چیست؟ 

جواب: قلب سالم،  آیا فقط نوار قلب سالم بوده یا متخصص قلب گفته سالم است که اگر مورد دوم هست باید متخصص گوارش هم ایشان را ببیند.

سوال: چند سال پیش آندوسکوپی کردم،  گفتند کمی تنبلی معده دارم، اما مشکل اصلی روده تحریک پذیر است و نفخ خیلی زیاد که واقعا اذیتم می‌کند، به محض اینکه کمی ناپرهیزی کنم یا غذام سنگین باشد چندین روز درگیر هستم و باید آنقدر مراعات کنم تا بهتر شود و قرص هم می‌خورم، شیر و غیره سیستم گوارشم را به هم می‌ریزد،  در ضمن به پزشک هم مراجعه کردم،  می‌گویند  نان و آرد نخور،  قرص کلپرمین و امپرازول داده است،  بیسموت و مترونیدازول هم چند دوره بهم داده بود،  ولی قرص کولوفک که همون مبورین است خودم از داروخانه گرفتم انگار تاثیرش بهتر از بقیه است، مدام نفخ دارم و اگر مشکل گوارشی پیدا کنم چندین روز طول می‌کشد تا خوب شوم،  علت آن چیست؟ 

جواب: کولوفک اصلا درمان روده تحریک پذیر است،  آیا در کولونوسکوپی نمونه برداری هم شده است، اگر واقعا روده تحریک پذیر باشد،  نمونه برداری باید سالم بوده باشد که در این صورت داروی اعصاب هم موثر است.

سوال: ۵۱ ساله هستم و مدت یک سال است که معده درد دارم و غذاهائی که احتیاج به هضم ساده تری دارند از جمله شیر برنج برایم معده درد ایجاد نمی‌کند و فقط غذاهایی که بیشتر انرژی برای هضم لازم دارند ایجاد معده درد می‌کنند و آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟ 

جواب: حتما باید  فورا چکاپ کامل و اندوسکوپی و کولونوسکوپی انجام بشود تا معلوم  بشود خطرناک هست یا خیر.

سوال: اسید معده باعث می‌شود تا در گلویم احساس سوزش و سرفه‌های شدید کنم، دارو هم زیاد با دستور پزشک مصرف کردم ولی فعلا هیچ نتیجه‌ای نگرفته ام برای درمان باید چه کار کنم؟  

جواب: برای سوزش سر دل آزمایش میکرب معده و درمان آنتی بیوتیکی می تواند موثر باشد،  اما اگر سن بالا باشد و یا مدت زمان زیادی این مشکل وجود داشته باشد باید حتما یک نوبت آندوسکوپی انجام بشود اسید معده در طولانی مدت ممکن است سرطان ایجاد کند  که بسیار خطرناک است برای همین حتما باید یک نوبت بررسی بشود.

سوال: مادرم یبوست دارد و شکمشان کمی ورم کرده است، ۶۰ ساله هستند  باید برای بهبود چی کنند؟  

جواب: یبوست برای سن بالا طبیعی است و ورم شکم  معنی ندارد اگر منظور نفخ شکم است که باز هم به دلیل یبوست طبیعی است به‌طور موقت از آلو و انجیر خیس خورده  به همراه آش اسفناج استفاده شود.

سوال: آب دهانم را که قورت می‌دهم حالت تهوع می‌گیرم،  دکتر تیروئید رفتم گفت سالم هستی اما گفت احتمال دارد معده باشد،  علت آن چیست؟  

جواب: مشکل معده باید دقیقا تعریف بشود آیا یبوست دارید یا نفخ معده درمان این ۲ متفاوت است.

سوال: بعد از خوردن نهار و شام درد معده دارم و با داشتن تیروئید و استفاده از داروهایش همیشه احساس گرسنگی دارم ضمنا برای خونریزی معده چه باید کرد؟ 

جواب: داروی تیرویید باید دوباره تنظیم بشود اگر گرسنه هستید یعنی دارید زیاد مصرف می کنید، درمان خون ریزی معده مراجعه به متخصص گوارش است و درمان خانگی ندارد چون  خطرناک است. 

سوال: وقتی غذا می‌خورم گلو، مری و معده ام می‌سوزد بطوری که نمی‌توانم غذا بخورم، در قفسه سینه هم گاهی احساس سوزش دارم،  چیزی که ترش باشد یا مثلا خرما، گوجه فرنگی یا سس  و غیره را نمی‌توانم بخورم، چون احساس سوزش بسیار زیادی دارم. علت آن چیست؟ 

جواب:  باید اول چکاپ کامل و بعد هم اندوسکوپی انجام بشود.

سوال: مردی ۵۰ ساله هستم چندین سال است مشکل معده دارم نمی‌توانم حبوبات، تخم مرغ، بادمجان، شیر و به خصوص غذا‌های چرب و سرخ کردنی و کره بخورم علت آن چیست؟ 

جواب: مشکل معده باید دقیقا تعریف بشود آیا یبوست دارید یا نفخ معده درمان این ۲ متفاوت است.

سوال: با قطع کردن دارو مجددا معده دردم شدت می‌گیرد،  باید چه کار کنم؟  

جواب: باید اندوسکوپی بشوید آزمایش میکروب معده بدهید و اگر مثبت بود درمان آنتی بیوتیکی چند دارویی بگیرید و بعد از آن هم مراقب نوع غذاخوردن خود باشید، غذا باید آهسته جویده و خورده شود و باید غذاهای مانده را به هیچ وجه نخورید،  غذا همیشه برای شما تازه باشد در یخچال و از روز قبل نباشد از بیرون تحت هیچ شرایطی غذا نخورید کنسرو نخورید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۰۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
سلام پسرم چند روزه میگه معدم درد میکنه دکتر بردم امپول دادا دو نوع قرص کیبراکیم ومبکول باز درد میکنه چه مشکلی داره ۱۶ سال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام
لطفا داروی سریع ضدنفخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام من خواهرم مشکل کبد چرب داشت وبا استفاده از داروی گیاهی که بهش معرفی شد استفاده کرد والان خدارو شکر بهبودی مسئله که داشت بر طرف شد وهر نوع بیماری که شخص داشته باشه با استفاده از این داروی گیاهی درمان میشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی محمدی
۲۳:۲۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
سلام
جوانی هستم ۳۸ ساله چند وقتی است که وقتی ناهار میخورم عصرا ساعت ۶ به بعد تا دو ساعت زیر جناغ سینه ام درد میگیره و بعد ول میشه و اگر ناهار کمتر بخورم درد اصلا نمیگیره خاستم ببینم دلیلش چیست
Iran (Islamic Republic of)
علی محمدی
۱۶:۴۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
سلام
جوانی هستم ۳۸ ساله چند وقتی است که وقتی ناهار میخورم عصرا ساعت ۶ به بعد تا دو ساعت زیر جناغ سینه ام درد میگیره و بعد ول میشه و اگر ناهار کمتر بخورم درد اصلا نمیگیره خاستم ببینم دلیلش چیشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
سلام مردی 35ساله هستم مادرم در عصر سرتان معده که دور خبر شدیم به رحمت ایزدی پیوست بعد از مرگ مادرم من دچار استرس خییییلی زیادی شدم چون یک مشکل خانوادگی دیگه هم داشتم که با ترس فراوان زندگی می کردم هر بار که بهم استرس وارد می‌شد شکمم نرم می‌شد روده هام گاز زیاد می گرفت اما کم اشتها نبودم زیاد رفتم دکتر حتی دکتر های گوناگون و تمام تست هم دادم حتی ازمایش ایدز هم دادم اندوسکوپی،کلونوسکوپی،سونا گرافی نمونه برادری از معده روده چون مادرم این مشکل داشت دکترا چک کامل می‌کردند ،گفتند مشکلی نداری حالا بعد از گذشت سه سال که آرامش بهتری دارم شکمم بهتر شده اما روده هام گاز می‌گیره وقتی یک ترسی بزرگ بهم وارد میشه شکمم هنوز نرم میشه ولی چیزی که داره حالا اذیتم میکنه گاز روده م هست و روده هام غار غور می‌کنه از هیچ داروی هم استفاده نمی‌کنم متوفم هم رنگش طبیعی هست صبح گاه بعضی مواقع حالت تهوع دارم یا در تی روز که گرسنه باشم که با چند لقمه حتی نان خالی حالت تهوع م درست میشه تحرک هم زیاد دارم از صبح سر کار هستم تا شب خدماتی هستم فعالیتم خوبه متأهل هستم در خانه هم مشکلی ندارم بجز مشکل مالی و بدهی لطفا راهنمای کنید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محسن کریمی
۰۳:۴۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
چگونه در کلیک انلاین سوال خود در باره معده را بپرسم
آخرین اخبار