رئیس سازمان نظام روانشانسی و مشاوره:

۳۲ درصد فضا‌های مجازی در اختیار مسائل روانشناسی است/ به سوءاستفاده‌ کننده‌ها اجازه جولان نمی‌دهیم

حاتمی گفت: باید با مدیریت فضا‌های مجازی اجازه ندهیم این فضا دستمایه‌ای برای سوءاستفاده از حوزه روانشناسی شود.

۳۲ درصد فضا‌های مجازی در اختیار مسائل روانشناسی است/ اجازه جولان سوءاستفاده گران در فضای مجازی را نمی‌دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در مراسم معارفه‌ای که به منظور ریاست او به مدت چهار سال با حکم ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این بوده که بعد از انقلاب کارها را به مردم واگذار کرده است، گفت: مجلس شورای اسلامی نیز با مصوبات خود کارها را تا حد امکان به مردم واگذار کرده تا نتایج خوبی حاصل شود.

وی ادامه داد: از اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی به واسپاری امور به مردم مصوباتی داشته و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید داشتند که یکی از دستاوردهای این تأکیدات تأسیس سازمان نظام روانشناسی بود.

نگاه جامعه به روانشناسی تغییر کرده است

حاتمی اظهار کرد: ۱۵ سال از عمر سازمان نظام روانشناسی می‌گذرد و اکنون این سازمان در مرحله نوجوانی است و با تعاریفی که برای این سازمان صورت گرفته، اقداماتی خوب در حوزه روانشناسی انجام شده و نگاه جامعه به روانشناسی تغییر کرده است.

رئیس سازمان نظام روانشانسی و مشاوره ادامه داد: سال‌ها پیش اگر کسی به روانشناس مراجعه می‌کرد، مردم مخفی کاری می‌کردند تا انگ دیوانگی به آنها زده نشود اما اکنون نگاه جامعه به روانشناسان تغییر کرده و مردم برای حل مشکلات خود به روانشناسان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: نگاه مسئولان نسبت به روانشناسی و مشاوره تغییر کرده است چرا که روانشناسی به رفتار سالم و روابط اعضای خانواده و جامعه با یکدیگر مرتبط است و بعد از جنگ تحمیلی نخستین مرکز مشاوره و روانشناسی را در بنیاد شهید تأسیس کردم و رئیس مجلس وقت با توجه به دستاوردهای خدمات روانشناسی و مشاوره در بنیاد شهید از توجه به این حوزه استقبال کردند.

حاتمی اظهار کرد: کارگروهی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایجاد خواهیم کرد تا تاریخ روانشناسی در ایران را ثبت و ضبط کند چرا که روانشناسی در ۱۵ سال گذشته دستاورد‌هایی خوب داشته است و امروز بیش از ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل روانشناسی داریم و بسیاری از دانشجویان دانشگاه شریف از رشته خود انصراف می‌دهند و برای ادامه تحصیل رشته روانشناسی را انتخاب می‌کنند.

با کسانی که صلاحیت صدور پروانه را ندارند، برخورد می‌کنیم 

رئیس سازمان نظام روانشانسی و مشاوره تأکید کرد: ما مسئول تأیید صلاحیت روانشناسان و مشاوران هستیم و با کسانی که صلاحیت صدور پروانه را ندارند، اما اقدام به صدور پروانه روانشناسی می‌کنند، برخورد می‌کنیم و متأسفانه گزارش‌هایی نگران کننده‌ در این مورد داریم.

حاتمی اظهار کرد: ۲۶ هزار روانشناس کارشناسی ارشد و دکترا داریم و ۵ هزار روانشناس پروانه فعالیت کار گرفته‌اند و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی سازمان نظام روانشناسی از نظر علمی از دانشیار بالاتر هستند و این قابل قبول نیست که یک سازمان غیرمسئول پروانه فعالیت برای روانشناسان صادر کند، مگر می‌شود که پروانه طبابت یک پزشک را کمیته امداد صادر کند و پزشکان اینگونه فعالیت کنند.

اجازه ندهیم فضا‌های مجازی دستمایه‌ سوءاستفاده از حوزه روانشناسی شود

وی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم فضا‌های مجازی دستمایه‌ای برای سوءاستفاده از حوزه روانشناسی شوند، بر اساس آمار‌ها ۳۲ درصد فضا‌های مجازی در اختیار مسائل روانشناسی و مشاوره است و ما تلاش می‌کنیم از این پس فضا‌های مجازی را مدیریت کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی حقوق مردم را تضعیف کند و با اطلاع رسانی به مردم تلاش می‌کنیم تا هر کسی متخلفی را در حوزه روانشناسی دید به ما معرفی کند.

رئیس سازمان نظام روانشانسی و مشاوره گفت: ما در سازمان نظام روانشناسی ۲۰ کمیسیون تخصصی داریم و همانطور که مجلس تصویب کرده است، کسی که در ایران می‌خواهد در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت کند، باید از سازمان نظام روانشناسی پروانه بگیرد و این مصداق همان جمله رهبر فقیه انقلاب است که فرمودند: "مجلس در امر قانون در رأس امور است" و همه ما باید از قوانین مجلس پیروی کنیم.

حاتمی تأکید کرد: ما در بخش نظارت بر حوزه روانشناسی و کار روانشناسان هیچ کاری نکرده‌ایم و بر اساس تعاریف باید در سازمان نظام روانشناسی بر تمام ابعاد روانشناسی کشور نظارت کنیم و با سازوکار‌هایی که از طریق تعامل با نهاد‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌کنیم، بر عملکرد روانشناسان نظارت داشته باشیم و نتایج آن را به مجلس گزارش کنیم.

اجازه نمی‌دهیم نهاد‌های دیگر پروانه روانشناسان را صادر کنند

وی اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم از طریق مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدور پروانه روانشناسی را از سوی سایر نهاد‌ها پیگیری کنیم و یکی از اقدامات ما در آینده این است که سازمان نظام روانشناسی را به مردم و مسئولان بشناسانیم.

رئیس سازمان نظام روانشانسی و مشاوره افزود: به دنبال آن هستیم به کمک صداوسیما و آموزش و پرورش روانشناسی و نظام روانشناسی را به مردم معرفی کنیم و سواد سلامت مردم را بالا ببریم.

حاتمی تصریح کرد: ما در زمینه موضوعات مختلف در حوزه سلامت روان کار‌های بسیاری داریم و در این زمینه باید ضمن تقویت ساختار‌های درونی سازمان با نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، بهزیستی و آموزش و پرورش تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار