منابع طبیعی بزرگترین شهر خاورمیانه،نیازمند نگاه ویژه

شهرستان طبس با وجود ۵ میلیون و پانصد هکتار مساحت نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی در بحث تخصیص اعتبارات است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،محمدیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طبس در نشست خبری با اشاره به این مطلب که طبس ۱۰ درصد از بیابان‌های کل کشور و ۶۲ درصد بیابان‌های استان را دارا است، گفت: از کل ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار هکتار مساحت شهرستان طبس میزان ۵/۳ میلیون هکتار آن جزء اراضی ملی و در حیطه فعالیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است که از این میزان سه و نیم میلیون هکتار بیابان، بیش از یک و نیم میلیون هکتار مرتع و ۱۶۰ هزار هکتار آن جنگل‌های طبیعی و دست کاشت است.

وی با تأکید بر لزوم تزریق اعتبارات به این حوزه به دلیل وسعت بیابان‌های شهرستان افزود: بیش از نیمی از منطقه بیابانی کل استان خراسان جنوبی در طبس است و نیاز است طبس به شکل ویژه تری دیده شود.

محمدیان در خصوص فعالیت‌های بیابان زدایی در مدت اخیر گفت: با وجود همین امکانات محدود و کمی نیرو‌ها نیز در این مدت ۱۳ هکتار نهال کاری، ۵۰ هزار اصله تولید نهال ریشه‌ای طاق، ۲۰ هزار اصله تولید نهال گلدانی و ۵۷ هکتار مراقبت و آبیاری کشت در سال گذشته داشتیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طبس همچنین به آموزش پنجاه نفر روز در بحث آموزش مجریان و بهره‌برداران اشاره کرد و افزود: در فعالیت‌های پروژه بین المللی ترسیب کربن ۸۵ هکتار نهال کاری از دو محل اعتبارات ملی و استانی و شش مرحله آبیاری انجام شده است.

وی گفت: ایجاد هلال‌های آبگیر در ۱۴۰ هکتار جهت مدیریت آب‌های هرز و ذخیره نزولات آسمانی و آموزش و ترویج ۷۱۰ "نفر روز" نیز از دیگر فعالیت‌ها در حوزه ترسیب کربن بوده است.

محمدیان افزود: در سال جاری با توجه به خشکسالی‌های اخیر نیاز بود که یک طرح ملی برای مقابله با خشکسالی انجام شود که طرح آن پیشنهاد و تصویب شد و با اذن و اجازه مقام معظم رهبری تأییدیه برداشت ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای کل کشور گرفته شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طبس با اشاره به سهم دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی طبس از مجموع ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهم استان خراسان جنوبی از این اعتبار ملی گفت: این میزان اعتبارات بسیار خوبی بود که با تخصیص آن در حوزه سد نهرین و سد کریت و حوزه فاقد سند دیهوک فعالیت‌های چشمگیری انجام گرفت.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در این سه حوزه افزود: در حوزه سد کریت ۲ هزار و ۲۷۰ متر مکعب، در حوزه سد نهرین ۴ هزار و ۲۴۳ متر مکعب و در حوزه فاقد سند دیهوک (مرغوب) نیز ۲۸ هزار و ۶۹۶ متر مکعب عملیات آبخیزداری انجام شده است.

انتهای پیام/غ

دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان،سهم امسال منابع طبیعی طبس 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.