کم شنوایی را جدی بگیریم!

تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در کاهش عواقب کم شنوایی، به ویژه برای کودکان بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مژگان وطن پرست مسوول واحد بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب با اشاره به آخرین برآوردهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی از کم شنوایی ناتوان کننده رنج می برند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان از کم شنوایی رنج می برند، که ۳۴ میلیون نفر از آنها کودک هستند و آمارهای رسمی منتشر شده سازمان جهانی بهداشت، از رشد روزافزون کم شنوایی ناتوان کننده طی سال های گذشته حکایت دارد.

وطن پرست با بیان اینکه دو سوم افراد دچار کم شنوایی در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، اضافه کرد: از نظر بار کلی بیماری ها، کم شنوایی ۸/۶ درصد از بار کلی بیماری ها را شامل می شود و براساس سال های سپری شده با ناتوانی، سومین عامل اصلی را به خود اختصاص می دهد.

وی، دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان را افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت های گوشی و دیگر عفونت ها و بیماری هایی مانند سرخک، اوریون، سرخچه، مننژیت، سیتومگالوویروس و استفاده بی رویه و نا به جا از داروهای آسیب رسان به شنوایی مانند داروهای سل، مالاریا و مصرف ناصحیح از آنتی بیوتیک ها عنوان کرد و ادامه داد: قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط های شغلی و نظامی و استفاده بی رویه از تلفن های همراه و دستگاه های صوتی شخصی نیز از دیگر عوامل کم شنوایی است.

این کارشناس مسوول سلامت، کم شنوایی را باعث تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر بسیاری از شئونات زندگی افراد دانست و گفت: اثرات این بیماری بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تاثیرگذار است و در افراد مسن نیز، کم شنوایی می تواند منجر به زوال شناختی و افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل شود.

وطن پرست یاد آور شد: بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسال و ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند.

او اضافه کرد: ایمن سازی کودکان در برابر بیماری های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی برای کاهش خطر آسفیکسی و عفونت نوزادان همراه با کاهش شنوایی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سینتتیک و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می شود.
انتهای پیام/م

کم شنوایی در کودکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار