بیانیه گام دوم انقلاب/۱

کارنامه ایران از ژاندارمی وابسته در منطقه تا بازیگری مقتدر/ استکبارستیزی؛ ژن مشترک همه ایرانیان

کارنامه ایران در عرصه سیاست خارجی بیانگر راهبرد چهل ساله اقتدار ایران در برابر قلدران جهان است که بیانیه گام دوم به آن پرداخته است.

کارنامه ایران از ژاندارمی وابسته در منطقه تا بازیگری مقتدر/ ژن استکبارستیزی؛ ویژگی مشترک همه ایرانیانبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن ماه امسال در حالی چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران را جشن گرفتیم که بسیاری  از دشمنان این مرز و بوم روزشماری را برای سرنگونی و نابودی این نظام اعلام کرده بودند، مسئله‌ای که شاید در باور بسیاری از دشمنان و بدخواهان این نظام نمی‌گنجید.

چهل ساله شدن انقلاب؛ کابوس دشمنان ایران که به واقعیت پیوست

همزمان با این جشن پرشکوه در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران،  مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای رهنمود‌هایی را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح کردند که بخشی‌هایی از آن به حوزه سیاست خارجی و تعامل با جهان پرداخت و  ایشان با اشاره به مسیر چهل ساله طی شده در حوزه دیپلماسی کشور توصیه‌هایی را برای تعاملات و روابط خارجی آتی ارائه کرده اند.

این بیانیه با نگاهی به مراحل سپری شده انقلاب اسلامی در ابتدای مسیر خود ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و حفاظت از مرز‌ها را که آماج تهدید جدی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد، معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی، پشتیبانان آمریکایی و اروپایی همچنین شرقی‌اش را پدید آورد.

ژن خوب آمریکاستیزی ویژگی مشترک میان همه ایرانی‌ها

ایران امروز به عنوان نماد پرابهت، باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران، زورگویان، مستکبران جهان و در رأس آن‌ها آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شده است و در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری، صیانت، پاسداری از انقلاب، عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر، خصوصیت شناخته‌شده ایران و ایرانی به ویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار می‌رفته در حالی که قدرت‌های انحصارگر جهان که همواره حیات خود را در دست‌اندازی به استقلال دیگر کشور‌ها و پایمال کردن منافع حیاتی آن‌ها برای مقاصد شوم خود دانسته‌اند، در برابر ایران اسلامی و انقلابی، اعتراف به ناتوانی کردند.

نقشه راه ایران در چهل ساله دوم به کجا خواهد رسید؟

رهبر انقلاب در ادامه این بیانیه عنوان کردند که ملت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست نخست دست‌نشانده آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور براند و پس از آن هم تا امروز از سلطه دوباره قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدت جلوگیری کند و ایشان تاکید کردند که ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبران روبه‌رو است، اما با تفاوتی کاملاً معنی‌دارد.

ابهت چهل ساله ایران در برابر آمریکا؛ کلیدواژه بیانیه گام دوم

این بیانیه با تاکید بر تفاوت‌ها و تحولات به وجود آمده در منطقه و جهان تصریح کرده است، اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرز‌های رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ی غرب آسیا همچنین حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است؛ در عین حال اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکلش جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیرو‌های مقاومت است و در نهایت اگر آن روز گمان آمریکا این بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملّت ایران فائق آید، امروز برای مقابله سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب می‌بیند و البتّه باز هم در رویارویی، شکست می‌خورد.

مقام‌معظم رهبری در ادامه بیانات خود به این امر اشاره کردند که ایران به برکت انقلاب، اکنون در جایگاهی متعالی و شایسته در چشم جهانیان قرار دارد و از بسی گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش عبور کرده است.

عزت ملی و مرزبندی با دشمن مهم‌ترین توصیه در روابط خارجی

رهبر انقلاب با اشاره به مسیر طی شده، جایگاه کنونی ملت ایران و عبور کردن از گردنه‌های سخت توصیه‌هایی را در حوزه روابط خارجی مطرح کردند که محور اصلی آن بر عزت و افتخار ملی تاکید داشت، ایشان در توصیه خود در زمینه روابط خارجی تاکید کردند که عزت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن؛ هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌الملل هستند. سپس با اشاره به پدیده‌های نوظهور صحنه جهانی که تحقق یافته یا در آستانه ظهو هستند، عنوان کردند که تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه؛ بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد.

رهبر انقلاب همچنین با بیان اینکه سرمداران نظام سلطه نگران هستند تاکید کردند که پیشنهاد‌های آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملت ایران علاوه بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیر قابل اعتماد می‌داند.

دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها با دقّت حفظ کند؛ از ارزش‌های انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدید‌های پوچ آنان نهراسد؛ و در همه‌حال، عزت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند. در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت.

همان طور که از توصیه رهبر انقلاب بر می‌آید ایشان با توجه به مسیر طی شده چند سال اخیر در سیاست خارجی که مبتنی بر مذاکره و گفتگو بوده است تاکید بر عزت نفس و دشمن شناسی را چراغ راهنمای مسئولان و تصمیم گیران سیاست خارجی می‌دانند و‌ می‌توان گفت که وعده‌های اروپایی برای حفظ برجام و برنداشتن گام عملی در راستای تحقق آن تاییدی بر غیرقابل اعتماد دانستن دولت‌های اروپایی است.

هشداری که  رهبر انقلاب به درخواست متقاضیان مذاکره با غرب دادند

علاوه بر این خط پایانی توصیه رهبر انقلاب پاسخ صریح و قطعی را به کسانی می‌دهد که طومار‌هایی برای مذاکره و گفتگو با آمریکا مطرح می‌کنند در حالیکه ایشان ادامه حیات و حفظ عزت مندی ایران را بری از هر گونه مذاکره و گفتگو با آمریکا می‌دانند، زیرا هر شکلی از گفتگو با این کشور موجب ضرر مادی و معنوی می‌دانند. با امضای برجام ضرر مادی مذاکره با آمریکا روشن شد، اما ضرر معنوی مذاکره مربوط به هویتی است که ایرانی‌ها چهل سال است با آن خود را در جهان معرفی می‌کنند لذا هر گونه خدشه در این مورد و حذف دشمن اصلی بحرانی هویتی و ملی را برای ما به وجود می‌آورد.

ایشان با اشاره به پیروزی مقاومت در غرب آسیا و هم مرز شدن ایران با رژیم صهیونیستی و هراس دشمنان از حضور ایران در منطقه راه چهل ساله را موفقیت آمیز ترسیم کرده اند و به جوانان توصیه می‌کنند که راه آمده را ادامه بدهند و از هیچ تهدیدی نهراسند.

تاکید بیانیه گام دوم انقلاب بر مدیریت  آینده کشور به دست جوانان 

در همین راستا حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  خاطرنشان می‌کند که این بیانیه گام دوم در چهل سالگی انقلاب یعنی زمان بالندگی جمهوری اسلامی صادر شده است، به همین خاطر بیانیه پیام مهمی دارد مبنی بر اینکه مرحله جدید انقلاب را طوری مدیریت کنیم که همچنان بر اصول ۴۰ ساله اول و به باور و بنیان‌های اعتقادی، استقلال و نیروی جوان متکی باشیم.

همچنین این تحلیلگر مسائل منطقه عنوان می‌کند که تجربه انقلاب اسلامی نشان داده است که هر قدر در مواجهه با نظام‌های سلطه کوتاه بیاییم، آن‌ها بیشتر طلبکار می‌شوند و لیست بلندتری برای مطالبات و اصلاحات مورد نظر خودمطرح می‌کنند.

ایران در چهل ساله دوم به چه جایگاهی دست خواهد یافت؟

حسن عابدینی هم در خصوص بیانیه گام دوم رهبر انقلاب به خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت؛ راهبردی که مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی ترسیم کردند مبتنی بر حفظ قدرت انقلاب اسلامی است و دشمنان انقلاب اسلامی تلاش داشتند تا آن را در درون مرز‌های ایران محصور کنند و موجب شکل گیری حرکت‌های ضد انقلابی در داخل کشور بشوند، اما واگذاری سفارت رژیم صهیونیستی به فلسطین و تسخیر لانه جاسوسی نمونه‌های بارزی برای جلوگیری از حرکت‌های ضد انقلابی در داخل بوده است و در عین حال می‌توان گفت که دیوار کشی تل آویو در اطراف سرزمین‌های اشغالی از ترس نفوذ انقلاب اسلامی انجام شده است.

این کارشناس سیاست خارجی  تاکید کرد که امروز اندیشه انقلاب اسلامی در قالب محور مقاومت متبلور شده که در کشور‌هایی مانند یمن، سوریه، عراق و لبنان ظهور بروز پیدا کرده است و تنها به مرز‌های کشور ما محدود نمی‌شود و این موضوع یکی از نکته‌های مهم در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی است.

عابدینی با اشاره فرمایشات  مقام معظم رهبری ه در بیانیه رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده مربوط به هوشیاری نسبت به دسیسه‌های دشمن وغافل نشدن از مکر و حیله کشور‌های غربی است؛ بنابراین بر طبق این بیانیه تهدید، مذاکره و لبخند هر سه در یک چارچوب قابل تحلیل هستند که آن هم دسیسه‌ای برای براندازی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد، بخش قابل توجه در این بیانیه مربوط به درس گرفتن از گذشته برای آینده است، نقض عهدی که قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی انجام داده اند در چهل سال گذشته نشان داده است که این قدرت‌ها همواره سر ستیز با انقلاب اسلامی را دارند تا از هر ابزاری برای صدمه به کشور استفاده کنند؛ لذا باید توازن در سیاست خارجی اصل هر تعاملی با جهان خارج باشد؛ بنابراین طبق بیانیه گام دوم، انقلاب ایران در حالی وارد دهه پنجم خود می‌شود که باید همچنان اصول چهار دهه گذشته را با توجه به تحولات صورت گرفته و تغییر نسل ادامه بدهد.

ایران پس از چهل سال در منطقه از یک بازیگر دست نشانده و ژاندارم به یک بازیگر مستقل، مقتدر و قدرتمند تبدیل شود تا جایی که امروزه مهم‌ترین بحران‌های منطقه جز با وساطت و حضور ایران حل و فصل نخواهد شد و نمونه آن را می‌توانیم در بحران سوریه و نشست‌های آستانه ببینیم.

بعید به نظر می‌رسد که کسی امروز شکست و نابودی داعش را در راستای تفکر مقاومت و حمایت ایران از دولت‌های مشروع نداند، کما اینکه ایران امروز به یک الگو برای تمام دولت‌های اسلامی و غیراسلامی تبدیل شده است درنتیجه این موضوع نشان می‌دهد راه آمده نه تنها بر ترکستان نیست بلکه مستقیما بر کعبه آمال می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
پول و قدرت وقتی جنبه نباشه میشن شیطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ما با اتحاد بیشتر میتونیم در جهت پیشرفت گام های بزرگی را برداریم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
درود بر ایران زنده باد ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا دشمنان ما را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
درود بر ایران اسلامی
آخرین اخبار