وزیر بهداشت:

مافیای دارو را شناسایی کرده‌ایم/ تا تابستان ۹۸ پرونده الکترونیک سلامت اجرایی می‌شود/ با مسلسل نمی‌توانیم پزشک به مناطق محروم بفرستیم

نمکی با اشاره به وضعیت اجرای طرح تحول سلامت در کشور از اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت تا پاسان بهار سال آینده خبر داد.

نمکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی نگاه یک اظهار کرد: نمکی اظهار کرد:  بخشی از مطالبات پرستاران تا پایان سال پرداخت می شود و مشکل اصلی ما بدهی بیمه‌ها به دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی افزود: کتاب ارزش های نسبی دوباره بازنگری می شود و برای انجام این کار از سازمان نظام پزشکی،  انجمن های علمی و کارشناسان وزارت بهداشت کمک گرفته می شود.

نمکی ادامه داد: از مردم و مسافران تقاضا دارم که مسائل ایمنی را رعایت کنند و از عوامل خطر به شدت پرهیز کنند؛ همچنین  آموزش‌های لازم در خصوص بهداشت محیط به همکاران داده شده است و ماموران اداره سلامت محیط به اماکن و رستوران های مختلف سرکشی می کنند و اورژانس کشور با برنامه ریزی خوبی که انجام داده آماده مقابله با هرگونه حوادث احتمالی و امداد رسانی به مصدومان است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم هرگونه تخلف را با سامانه های وزارت بهداشت مثل ۱۹۰ اعلام کنند و ماموران بهداشت محیط هم به طور مرتب نظارت و بازرسی می کنند و معتقدم که احتمال بروز موارد غیر عادی بسیار کم است.

وزیر بهداشت با تشریح دستاوردهای وزارت بهداشت در سال های بعد از انقلاب بیان کرد: دستاوردهای ارزشمندی در تمام عرصه ها به خصوص در نظام سلامت بعد از انقلاب اسلامی داشته ایم و در حوزه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به رشد و شکوفایی خوبی دست پیدا کردیم.

وی افزود: در سال ۵۷ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد ۱۲۰ نوزاد قبل از یک سالگی و ۲۴۷ مادر باردار فوت می کرد که امروزه این آمار به یک دهم کاهش پیدا کرده است.

نمکی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون ما در اوایل انقلاب در حدود ۳۰ درصد و الان به ۱۰۰ درصد رسیده است و در سال ۵۷ درحدود ۶۰۰ دانشجوی پزشکی در کشور مشغول به تحصیل بودند که امروزه بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در کشور درس می خوانند.

۱۴۰ هزار فارغ التحصیل پزشکی داریم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب تنها ۲۵ درصد از داروها در داخل کشور تولید می شد، افزود: در دوران قبل از انقلاب بیشتر شرکت های دارویی کشور چند ملیتی بود و فقط ۲۵ درصد داروی مورد نیاز و مصرف مردم را تولید می کرد اما در حال حاضر شرکت های داخلی بیش از ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز مردم را تولبد و تنها سه درصد از داروها از خارج وارد می شود که این مسئله دستاورد عظیمی است و  آن را مدیون تلاش های وزرا و همکاران قبل از خودم می دانم و این میراث گران بها را مدیریت می کنم.

نمکی گفت: علی رغم پیشرفت های زیاد در حوزه های بهداشت و درمان نیازمند رویکرد های جدیدی هستیم؛ در حال حاضر ۱۴۰ هزار فارغ التحصیل پزشکی داریم و برای دریافت خدمت نیاز به اعزام بیماران یا ورود پزشک نیست؛ در حوزه آموزش ما نیازمتد بازنگری هستیم زیرا تربیت نیروی انسانی به طور نامتوازن توسعه پیدا کرده است و ما دانشگاه های زیادی را ایجاد کرده ایم.

نمکی با اشاره  به اینکه باید نیروی انسانی را تبدیل به سرمایه انسانی کنیم، تصریح کرد: دانشجویان را باید با جامعه آشنا کنیم و معتقدم در ماه‌های آینده آموزش دانشجویان را جامعه محور خواهیم کرد همچنین  آمایش رشته‌ای را اجرایی می‌کنیم.

تغییر مدل آموزشی در رشته‌های علوم پزشکی

وی اظهار کرد: با مسلسل نمی توانیم پزشک و پیراپزشک به مناطق محروم بفرستیم باید جذابیت و انگیزه برای خدمت در مناطق محروم ایجاد کنیم.

نمکی تصریح کرد: مدل آموزشی تغییر پیدا می‌کند و توزیع عادلانه در این مدل جدید بکار گرفته شده است، برای ماندگاری پزشک در مناطق محروم باید جاذبه و انگیزه های لازم را ایجاد کنیم و با افزایش دستمزد ها از مشارکت بخش خصوصی می توان در این راه استفاده کرد.

وی ادامه داد: دانشجو نبابد بیمارستان محور بوده و در محدوده تخت باشد بلکه باید به جامعه آمده تا با اقتصاد اجتماعی و دیگر مسائل مربوط به سلامت آشنا شود و بیشتر باید به فکر پیشگیری از بروز بیماری شد؛ نیروهای متناسب با نظام خدمت نیاز داریم و معتقدم که دانشجوی پزشکی باید با شاخص های اجتماعی آشنا و از این مهم  به عنوان ابزاری موثر تر برای حل مسائل استفاده کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای تغییر نگاه نباید هزینه کنیم اگر بخواهیم به ازای هر تخت ٢/٧ نیرو بگیریم و ٣٠ سال پاداش خدمت بدهیم هزینه آن ١٠ برابر نسبت به هزینه در ابتدای کار بیشتر خواهد بود.

بیانیه گام دوم اجرایی ترین سند بعد از انقلاب

نمکی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: قوی ترین، محکم ترین و اجرایی ترین سند بعد از انقلاب بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است و اجرایی کردن این سند یکی از موثرترین گام‌هاست؛ در بعد پژوهش، بهداشت و درمان و عدالت در سلامت و اقتصاد مقاومتی در حوزه دارو می‌توانیم گام‌های موثری برداریم و با پختگی و پرهیز از شتاب ظرف ٢ تا ٣ موارد اجرایی شدن را دنبال کنیم.

وزیربهداشت با اشاره به وضعیت طرح تحول سلامت بیان کرد: باید جنبه‌های اقنصادی طرح تحول سلامت را ببینم و گام‌ها متناسب با بودجه کشور باشد؛ در هیچ جای دنیا افراد با منابع عمومی به هر پزشک یا خدمتی نمی‌توانند دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه  از تکالیف برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است تا هزینه غیرمنطقی تحمیل نشود؛ گفت: طرح تحول سلامت را نظر ساختار اقتصادی منطقی کنیم و بسته‌های غیرمتعادل را تعدیل یا حذف کنیم.

قطار طرح تحول سلامت را در مسیر تعمیر می‌کنیم

نمکی با بیان اینکه قطار طرح تحول سلامت را در طول مسیر تعمیر می‌کنیم و در ایستگاهی متوقف نمی‌شویم، اظهار کرد: یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌ها نظام ارجاع و پزشکی خانواده است و تیمی تا پایان سال فرمولی برای کاهش هزینه ارائه خواهند کرد.

وزیر بهداشت گفت: راهی جز عبور از مسیر پزشک خانواده و نظارت ارجاع نداریم و اتوبان ورود به این مسیر پرونده الکترونیک سلامت است که تا پایان بهار پرونده الکترونیک سلامت نهادینه می‌شود .

وی تاکید کرد: حیثیت حرفه‌ای خود را گرو گذاشت ام چرا که یکی از ابزارهای مهم کار پرونده الکترونیک است و وزیر ارتباطات هم برای پوشش سیستم در نقاط کور اینترنتی پای کار آمده‌است.

مشکلی در حمایت از بیماران صعب العلاج نداریم

نمکی سرانجام طرح تحول سلامت را روشن دانست و تصریح کرد: با مدیریت می‌توان کارها را پیش برد هر چند بودجه  زیاد نیست  اما مشکلی در ادامه طرح تحول سلامت به ویژه در سه بسته کاهش پرداخت از جیب مردم، حمایت از بیماران صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: عدالت بین رشته‌ها نیست و بازنگری کتاب تعرفه‌های پزشکی را شروع کرده‌ایم؛  تا سه ماه آینده راهکاری برای رفع ظلم و اختلاف‌های بین رشته‌ای در پزشکی پیدا خواهیم کرد.

نمکی ادامه داد: باید بدانیم چه کسی را و با چه مهارت و هزینه ای و برای کدام جایگاه تربیت کنیم زیرا در غیر اینصورت به بازار کار وارد نشده و بیکار می شوند و باعث هدر رفتن این سرمایه ملی می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نوع و نحوه آموزش پزشکی باید مورد بازنگری قرار بگیرد و باید نیروی انسانی را جامعه محور تربیت کرد، افزود: تربیت جامعه محور بر مولفه های اجتماعی تاثیر خوبی می گذارد و در حال حاضر طرح جامعه محور آموزش پزشکی را مطالعه کرده ایم .

تغییر نظام پرداختی تعرفه پرستاران

وی بیان کرد: به دنبال تغییر نظام پرداخت هستیم و نظام پرداخت تعرفه پرستاران با پزشکان در نظام پرداخت جدید فاحش نخواهد بود؛ کارانه پرستاران تا یک سال تاخیر در پرداخت داشت که این تاخیر به دلیل مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌هاست.

نمکی ازپوشش رایگان بیمه برای ۵/۵ میلیون نفر خبر داد و گفت: البته که بسیاری توان پرداخت حق بیمه را داشتند؛ وزیر رفاه امروز قول مساعد داد بخش عمده پول ما را بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند البته  بسته خدمت با پایه خوبی نداریم و به دنبال تعریف بسته خدمت پایه هستیم و متناسب با جیب بیمه بسته تعریف کنیم.

غفلت ۴٠ درصد از مبتلایان فشارخون از بیماری‌شان

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری‌ها غیر واگیر نیاز به همکاری بین بخشی و آموزش مردم داریم، تصریح کرد: ۴٠ درصد از مبتلایان فشارخون بالا از بیماری خود آگاهی ندارند و تاکید من بیش از درمان بر پیشگیری است.

وی اظهار کرد: ٢٨ سال پیش با ۵ دلار کودکان را واکسینه می‌کردیم یک دوره شیمی درمانی به اندازه هزینه واکسیناسیون یک شهرک است و یک شب بستری در CCU معادل ٢٠٠ واکسیناسیون بود؛ ٢ سیاست پیش رو داریم یکی اینکه بیماری‌های غیرواگیر را تهدیدکننده سلامت بدانیم و دیگری مشارکت بین بخشی و توسعه درمان سرپایی قبل از درمان بستری است تا بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهیم.

افزایش جمعیت سالمند در کشور

نمکی هشدار داد: جمعیت سالمند ما رو به فزونی است و سالمندانی داریم که جوانی نکرده پیر شده اند و اینها سالمند افسرده و پرهزینه‌ای هستند و امیدواریم صدا و سیما به دنبال رشد نشاط باشد؛ نشاط آفرینی و غم زدایی نقس همه ما به ویژه صدا و سیماست همچنین باید آموزش و بهداشت را به مدارس ببریم.

وزیر بهداشت بیان کرد:  بهداشت روان یکی از معضلات جدی جامعه است چراکه مردم افسرده مستعد سرطان، خودکشی و بیماری های قلبی هستند بنابراین  باید از جامعه غم زدایی کرد.

مردم یک روز هم اضطراب کمبود دارو نخواهند داشت

وی درباره وضعیت داروی کشور بااشاره به اینکه  ٩٧ درصد داروهای ما از نظر عددی تولید داخل هستند، اظهار کرد:  هر دارویی که در داخل ساخته می‌شود اجازه ورود مشابه خارجی آن به کشور نمی‌دهیم .

نمکی تصریح کرد: به جز یک قرص برای مادرم که داخلی آن نیست تا به حال یک قرص خارجی مصرف نکرده ام و صنعت داروی ما از پیشرفته ترین در منطقه است و استانداردها را هم بالا خواهیم برد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: تمهیداتی اندیشیده ایم مردم یک روز اضطراب کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند و امروز لیست کمبود دارو نسبت به روز مشابه در سال ٩۶ کمتر است و نخواهم گذاشت مردم یک روز احساس کمبود داروی اساسی و تجهیزات پزشکی بکنند البته  برخی پزشکان داروی خارجی با وجود نمونه داخلی تحویل می‌کنند و این داروها کمبود محسوب نمی‌شوند و اگر مردم با کمبود مواجه شدند با سامانه سازمان غذا و دارو تماس بگیرند.

وی افزود: اکثرا پزشکان مصالح کشور را در نظر می‌گیرند و به جیب بیماران نگاه می‌کنند و معدودی هستند که با وجود نمونه داخلی نمونه خارجی آن را تجویز می‌کنند .

ارز دارویی نیمایی نمی‎شود

وزیر بهداشت تصریح کرد: جهش قیمت غیر متعارف نخواهیم داشت، ارز دارو قرار بود نیمایی شود اما خوشبختانه ارز دارو ۴٢٠٠ تومانی باقی مانده و افزایش قیمت مطابق سنوات قبلی افزایش قیمت خواهیم داشت و جهش و پرشی نخواهیم نداشت.

وی درباره مافیای دارو گفت: مافیای دارو کسانی هستند که بیشترین منفعت را می‌برند من با فساد در می‎‎افتم و به اعمال شفافیت و دور کردن دست کسانی که از جیب مردم منفعت می‌برند درنگ نخواهم کرد و این شبکه درون و بیرون ساختار دولتی است؛ مافیای دارو را شناسایی کرده‌ایم و با دوستان امنیتی نیز صحبت کرده ایم البته خیلی با امنیتی کردن موافق نیستم.

نمکی تصریح کرد: به رئیس سازمان غذا و دارو دستور دادم که رسیدگی به پرونده ها را طولانی نکنید تا تولید کننده بتواند تولید کند و با تلاش داروسازان و پزشکان در آینده نزدیک به صنعت دارویی شکوفا و قطع دست‌های آلوده به سودهای کلان از بیت المال دست خواهیم یافت.

هجمه به پزشکان غیر منصفانه است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از گروه‌های مرجع کشور جامعه پزشک هستند و در دوران دفاع مقدس گروه‌های پزشکی جان نثاری کردند، گفت:  همکاری داریم که ٢ هزار آئورت ترکش خورده را عمل کرده است؛ متاسفانه هجمه به پزشکان غیر منصفانه است که این هجمه‌ها منصفانه و عاقلانه نیست و نباید اجازه دهیم که این قشر زحمت کش برای روزها سخت مورد هجمه قرارگیرد.

عدد دقیقی از فرار مالیاتی پزشکان نداریم

وی ادامه داد: در پزشکی مثل همه شغل‌ها فرار مالیاتی داریم و به رئیس نظام پزشکی نامه زدم لکه‌های آلوده از دامان پاک نظام پزشکی را بیایید پاک کنیم؛ هیچ عدد دقیقی از فرار مالیاتی پزشکان نداریم و عددهای مطرح شده را درست و دقیق نمی‌دانم؛  لباس پزشکی مانند لباس احرام است و نباید با لباس احرام به بیمار اجحاف کرد.

صدور بخشنامه برای نظارت بر عملکرد پرسنل وزارت بهداشت

نمکی درباره بخشنامه نظارت برکار پرسنل در وزارت بهداشت گفت: بخشنامه ای برای نظارت بر عملکرد صادر شده و برای آنکه مردم مثل طرح تحول سلامت این بخشنامه را حس کنند برای استمرا و ادامه تفکر نیازمند ساختار هستیم و اگر ساختار نباشد با تغییر وزیر و مسئول بخشنامه دستخوش تغییر می شودو اگر بخواهیم ز باد و طوفان نیباند گزند باید ساختار تعریف کنیم و زنجیره نظارت بر ارزیابی در دست طراحی داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در هر استان و شهرستان ناظر خواهیم داشت و از سازمان های مردم نهاد به جای دولت استفاده می کنیم چرا که هر جا کار را به مردم سپردیم قطعا پیروز خواهیم بود.

وی افزود: از صدا و سیما و رسانه ها کشوری به توسعه یافتگی نرسید مگر اینکه رسانه پویا و مطالبه گر داشته باشد و از صدا سیما و رسانه ها برای نقد دست یاری می طلبم و به روسای دانشگاه ها گفته ام چون وزیر هستم فکر نکنید نمی توانید من را نقد نکنید و برای عملکرد سیستم نظارت از رسان ها کمک می خواهم.

اعتقادی به بنگاه داری دولت ندارم

وزیربهداشت با اشاره به موضوع شرکت داری وزارت بهداشت اظهار کرد: دوستان ما بر مبنای حسن نیت اقدام به ایجاد شرکت کردند اما من اعتقاد دارم باید بدنه دولت را کوچک کنیم و نباید دایناسوری با تنه حجیم و مغز کوچک ایجاد کنیم که خود و مملکت را به گل بنشاند هیچ بنگاه اقتصادی در کنار دولت سود نکرده است و بنگاه ها مثل گوساله نحیف هستند که روزی ۵۰کیلو علوفه می خواهند اما نه می توان آنها را به کشتارگاه فرستاد و نه برای شیردهی استفاده کرد.

نمکی گفت: معتقد به ایجاد حیات خلوت نیستم و حیات خلوت ها را می بندم و اعتقادی به بنگاه داری دولت ندارم و این شرکت ها باید در دل بخش خصوصی بروند و دولت نباید رقیب بخش خصوصی شود و تمام شرکت های وزارت بهداشت را به حداقل سایز می رسانم و این مجموعه هنوز به حدی نرسیده است که به شرکت های گردن کلفت تبدیل شده باشند و هنوز از سطحی از رانت استفاده نکرده اند که به قد و وزن شرکت های قدیمی دولت رسیده باشند و به همین دلیل جمع و جور کردن آنها نه واگذاری قدری آسان است.

وی ادامه داد:  وقتی بخش خصوصی داریم انتقال به بخش خصوصی معنا ندارد و باید این شرکت ها جمع شوند؛ هیئت امنای ارزی از دیرباز راه‌اندازی شده است و مجموعه ای که برای تسریع امور باشد نگه خواهیم داشت.

وزیربهداشت درباره ساخت بیمارستان از سوی برخی نهادها برای کارکنان آن نهاد اظهار کرد: تعداد تخت‌ها در کشور توزیع مناسبی ندارد و ما در دولت ۱/۶ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت را هدف قرار داده ایم، اما اینکه یک مجموعه فقط برای کارکنان خود بیمارستان افتتاح کند درست نبوده و اقتصادی نیست البته نیرو‌های مسلح متفاوت است، اما به طور کلی برای هیچ دستگاهی توجیه پذیر نیست که خودش بیمارستان بسازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار