چوب حراج شهرداری رشت به آثار تاریخی

ساختمان قدیمی شهرداری رشت با قدمتی بیش از یک‌صد سال جزو آثار تاریخی شهر و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود ولی متاسفانه به حراج گذاشته شده است.

چوب حراج شهرداری رشت به آثار تاریخیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آثار تاریخی شهر‌ها به‌عنوان بخشی از هویت مردمان آن شهر محسوب می‌شوند و در شهر رشت نیز ساختمان ساعت شهرداری رشت در میدان شهدای ذهاب که بر اساس اسناد در سال‌های ۱۳۰۲ لغایت ۱۳۰۵ ساخته شد، ضمن حفظ کاربری اداری برای ارائه خدمات به مردم هنوز جنبه تاریخی و توریستی خود را حفظ کرده است.

ساختمان قدیمی شهرداری رشت با قدمتی بیش از یک‌صد سال جزو آثار تاریخی شهر و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و در سال ۸۶ با برگزاری جشن یک‌صد سالگی شهرداری، این ساختمان قدیمی به نمادی مهم و باارزش برای رشت و رشت‌وندان تبدیل شد و تمام آنانی که خاطرات کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگ‌سالی و سالمندی خود را با قدم زدن و عبور از این ساختمانی که عمری قریب به یک‌صد سال دارند در آن سهیم هستند.

متأسفانه در سال‌های اخیر به علت غفلت و بی‌توجهی، این ابنیه تاریخی به سمت فرسودگی پیش رفته و اخیراً نیز سیم‌های برق رها شده روی لمبه‌های چوبی به زنگ خطری جدی و یک تهدید بزرگ برای این ساختمان تاریخی تبدیل شده است.

اما جدای از تمامی کم‌کاری‌های انجام شده پیرامون این بنای ارزشمند اخیراً مباحثی توسط یکی از اعضای شورای رشت دراین‌باره مطرح شد که بسیار تلخ و تعجب‌برانگیز بود.

حامد عبداللهی عضو شورای شهر رشت دریکی از جلسات علنی شورا اعلام کرد که ساختمان تاریخی شهرداری رشت در قبال دریافت وام در رهن بانک شهر قرارگرفته است و مدعی شد که اقساط این وام مدت‌های مدیدی پرداخت نشده است.

ساختمان ساعت شهرداری در سال ۹۵ در رهن بانک شهر قرار گرفت

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تأیید ادعای دیگر همکار شورایی خود پیرامون به رهن گذاشته شدن ساختمان تاریخی شهرداری رشت در ازای دریافت وام از بانک شهر اظهار کرد: معتقدم این اقدام هرچند بر اساس ضرورت‌هایی در زمان خود انجام شده، ولی قابل توجیه نیست.

بهراد ذاکری با بیان اینکه اقساط این وام در حال پرداخت است افزود: در سال ۹۵ در قبال دریافت وام از بانک شهر این ساختمان در رهن قرار گرفت و تا جایی که اطلاع دارم اقساط آن در حال حاضر پرداخت می‌شود.

چوب حراج شهرداری رشت به آثار تاریخی

شهرداری رشت به وظیفه امانت‌داری خود عمل کند

شهروند رشتی نیز پیرامون مباحثی که درباره به رهن گذاشته شدن ساختمان تاریخی رشت در ازای دریافت وام از بانک شهر مطرح شده است اظهار کرد: این اقدام شهرداری توجیه‌ناپذیر بوده و شهرداری باید از املاک دیگر خود استفاده می‌کرد و انتظار داریم شهرداری رشت به وظیفه امانت‌داری خود دراین‌باره به‌درستی عمل کند.

زهره سیاحی با تأکید بر اینکه ساختمان تاریخی شهرداری رشت بخشی از هویت مردم این شهر است، افزود: در شهر‌هایی از جمله اصفهان، یزد، همدان و ... ارزش بسیاری برای آثار تاریخی و با قدمت شهر خود قائل هستند، اما متأسفانه گویا در سایه غفلت برخی از افراد در این شهر خبر‌های دیگری به گوش می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل پیرامون این ساختمان تاریخی مدیران شهرداری باید پاسخگوی شهروندان باشند، گفت: این ساختمان با آن نمای زیبا و جذاب می‌تواند به یک جاذبه بزرگ گردشگری برای این شهر تبدیل شود، اما متأسفانه شرایط نامطلوب ظاهری آن گویای مباحث دیگری است.

ساختمان ساعت شهرداری فقط یک بنای اداری نیست

رشت شهری که هفت ماه شهردار نداشت و بدهی هنگفت آن موجب تعجب و تأمل بسیاری از کارشناسان است گویا قصه غصه‌هایش پایانی ندارد.

ساختمان ساعت شهرداری فقط یک بنای اداری نیست، ابنیه‌ای است که مردمان این شهر در کنار آن خاطره‌های فراوانی دارند.

شاید مدیران شهرداری این بنا را نیز جزو املاک و مستغلات مجموعه خود می‌دانند، اما این صحیح نیست و تمامی شهروندان این شهر که با حضورشان به رشت معنا و مفهوم شهر بخشیدند در این ساختمان تاریخی سهیم هستند.

پرسش‌های بی‌پاسخ از سمت مسؤولان؟!

این ساختمان با تاریخ و هویت مردمان این شهر عجین بوده و هست یقیناً در رهن گذاشتن آن به بهانه دریافت وام اقدامی است که یقیناً یک رشتی علاقه‌مند و متعصب پذیرای آن نیست.

موضوع قابل‌تأمل در تهیه این گزارش عدم تمایل برخی از اعضای شورای رشت و مدیران شهرداری رشت برای اظهارنظر و شرح توضیح درباره به رهن گذاشتن ساختمان تاریخی شهرداری به‌واسطه دریافت تسهیلات از بانک شهر بود و به علت عدم همکاری این افراد متأسفانه مبلغ وام دریافتی از بانک شهر در ازای به رهن گذاشتن ساختمان تاریخی شهرداری به‌درستی مشخص نشد.

یقیناً باید مسؤولان امر پاسخگوی این غفلت بوده و بگویند که آیا ساختمان تاریخی شهرداری رشت که بیش از یک قرن قدمت داشته و با هویت و تاریخ این شهر و مردمانش عجین شده از نظر شهرداری هم‌طراز با املاک عادی محسوب شد که در قبال دریافت مبالغ ریالی آن را در رهن بانک قرار دادند و سرنوشت این ساختمان تاریخی در صورت عدم پرداخت تسهیلات اخذ شده چه می‌شود؟!

اینکه ساختمان تاریخی شهرداری رشت که می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه بزرگ گردشگری تبدیل شود بر اساس کدام دلیل و منطق در قبال دریافت تسهیلات با تغییر ماهیت به‌عنوان تضمین در رهن یک بانک قرار گرفته است؟

از مجموعه شهرداری رشت انتظار می‌رود به‌جای انجام چنین اقداماتی که به‌مثابه چوب حراج به آثار تاریخی شهر است تصمیمی معقولانه به‌منظور رفع مشکلات مالی اتخاذ کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

وقتی شهرداری آثار تاریخی رشت را به حراج می‌گذارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.