قادریان در نخستین گردهمایی تخصصی کارگزاران طرح ملی رستا خبر داد؛

ایجاد ده هزار فرصت اشتغالزایی در روستا‌ها از سوی قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور

معاون اشتغال و معیشت روستایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی گفت: سال آینده برای فعالیت در هزار روستا و ایجاد ده هزار فرصت اشتغالزایی روستایی با مطالعات انجام شده هدفگذاری کرده ایم.

ایجاد ده هزار فرصت اشتغالزایی در روستا‌ها از سوی قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد قادریان معاون اشتغال و معیشت روستایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی همزمان با نخستین گردهمایی تخصصی کارگزاران طرح ملی رستا گفت: رستا اسم کهن روستا به معنی رستگاری و تعالی است. روستا به عنوان ستون فقرات و ستاد اقتصاد کشور محسوب می‌شود که متاسفانه وضعیت مناسبی از نظر اشتغالزایی ندارد.

وی با بیان اینکه روستا به عنوان مکانی شناخته می‌شود که میزان قابل توجهی از امنیت غذایی را در دست دارد، خاطرنشان کرد: معتقدیم در روستا الگوی طلایی برای توسعه و توانمند سازی تمام کشور وجود ندارد. شبکه رستا مجموعه‌ای از افراد معتقد و با انگیزه برای فعالیت در روستا‌ها دارد که می‌توانند با مشارکت مردم مطالعات جدی میدانی داشته باشند.

معاون اشتغال و معیشت روستایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی با بیان مزیت‌های این طرح گفت: اقتصاد هر روستا به صورت علمی رصد می‌شود و نقاط مداخله تشخیص داده می‌شود و برنامه‌ها با عاملیت خود مردم در روستا‌ها انجام می‌شود.

قادریان تاکید کرد: ما به هیچ عنوان از منابع استفاده نکرده و به روستاییان وام پرداخت نمی‌کنیم، زیرا دلیل مشکلات را کمبود نقدیگی نمیدانیم. متاسفانه دستگاه‌های حاکمیتی بر مرکز گرایی تمرکز داشته و بیشتر نقش نظارت بر فرآیند‌ها را دارند و اولین راه موثر را در صدور مجوز و اختصاص وام می‌بینند.

وی تصریح کرد: اقتصاد روستا کاملا مرتبط با اقتصاد شهر است. زنجیره محصولات نشان می‌دهد که بیشتر مشکلات مهارتی است. وقتی مردم یاد بگیرند و مهارت بیشتری کسب کنند اقتصاد روستا رونق بیشتری خواهد گرفت.

قادریان ادامه داد: بسیاری از مشاغل روستایی نیاز به تحلیل و آموزش صحیح دارد و به وام و نقدینگی و مجوز نیاز ندارد. باید فعالیت‌های نردم به روز شود و این امر مستلزم آن است که خودشان از ابتدا حضور داشته باشند.

وی گفت: مردم خود راه پیشرفت و آبادانی را می‌دانند و ما تنها در کنار آن‌ها به مشاوره علمی و پژوهشی می‌پردازیم.

معاون اشتغال و معیشت روستایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی همچنین  تصریح کرد: امروز نزدیک ۱۱۰ دهستان و ۴۰۰ روستا در طرح رستا قرار دارند.. تاکنون در ۲۱۰۰ روستا اقدامات توانمند ساز، تشکیل ۷۰۰ شبکه به عنوان سازه اجتماعی از مردم روستا و ۴۰۰ مورد مطالعه موردی انجام شده است.

قادریان تصریح کرد: تاکنون ۱۱۶۰ شغل ایجاد و سرشماری شده در سامانه‌ای به نام رسا (سامانه نظارت و پایش آنلاین رستا) ثبت شده و قابل بازدید است. همچنین سطح درآمد ۳۲۸۰ نفر همه به میزان ۳ میلیون تومان در ماه افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: بر سه حوزه اصلی فعالیت در سال ۹۸ از جمله راهبری و افزایش بهره بری روستاییان، بخش توسعه بازار روستاییان و ایحاد کمپین ملی برای خرید کالای روستایی متمرکز هستیم.

قادریان در پایان گفت: سال آینده برای فعالیت در هزار روستا و ایجاد ده هزار شغل روستایی با مطالعات انجام شده هدفگذاری کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار