رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پیشگیری از تقاضای القایی در سیستم نظام ارجاع/ نسخه نویسی الکترونیکی عامل کاهش هزینه‌های سلامت و مصرف آنتی بیوتیک

شهریاری گفت: نسخه نویسی الکترونیکی سبب کنترل تجویز بیش از حد دارو و هزینه‌های تحمیلی بر حوزه سلامت در کشورمان می‌شود.

خبرنگار: جنیدی‌/نسخه نویسی الکترونیکی گامی در راستای کاهش هزینه‌های سلامت و مصرف قرص / نسخه نویسی الکترونیکی مقدمه انجام طرح پرونده الکترونیکی سلامت است و جلوی تقاضای القایی را می‌گیردحسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه باید توجه جدی به موضوع نسخه نویسی الکترونیکی داشت، زیرا این کار مقدمه اجرای طرح پرونده الکترونیکی سلامت در کشور و در نظام سلامت محسوب می‌شود.

آغاز طرح  نسخه نویسی الکترونیکی  در ۳۹ شهر

وی ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیکی به طور آزمایشی در مطب پزشکان عمومی در ۳۹ شهر آغاز شده  و این کار بر اساس قانون برنامه پنجم اجرایی شده است؛ نسخه نویسی الکترونیکی برای ثبت اطلاعات افراد و بیماران است زیرا بر اساس برنامه پنجم توسعه، پرونده الکترونیکی سلامت باید در کل کشور اجرایی شود.

شهریاری درباره مزایای نسخه نویسی الکترونیکی و پرونده الکترونیک سلامت ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیکی باعث صرفه‌جویی و کنترل هزینه‌های تحمیلی بر حوزه سلامت می‌شود و از تجویز بیش از حد دارو و به خصوص آنتی بیوتیک به بیماران جلوگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: پرونده الکترونیکی سلامت به نوعی از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک جلوگیری می‌کند و همین مسئله به کاهش موارد مقاومت‌ بدن به انواع مسکن‌ها منجر می‌شود.

وی درباره اجرای سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: سیستم نظام ارجاع باید زودتر از این‌ها در کشور اجرا می‌شد هر چند که مردم و حتی پزشکان مقاومت‌هایی برای آغاز این طرح دارند، اما به طور کلی با کار فرهنگی می‌توان از بروز بسیاری از شکایت‌ها و گلایه‌های مردم پیشگیری کرد.

مردم نباید برای یک سرماخوردگی به متخصص مراجعه کنند

شهریاری اضافه کرد: مردم برای یک سرماخوردگی ساده به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند که در سیستم نظام ارجاع این اجازه به آن‌ها داده نمی‌شود، زیرا آنها در مرحله اول درمان و برای دریافت خدمات بهداشتی – درمانی باید به  وسیله پزشک عمومی ویزیت شوند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: در سیستم نظام ارجاع از تقاضای القایی تا حد زیادی پیشگیری می‌شود و مردم بی‌خود و بی جهت نمی‌توانند در یک مدت کوتاهی چند بار MRI و سی تی اسکن بشوند؛ در قالب نظام ارجاع به غیر از کار‌های اورژانسی  مراجعان باید مدتی برای انجام تصویربرداری در لیست نوبت انتظار قرار بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار