رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

کاهش هزینه‌های فقرزای حوزه سلامت/ ۱۱ میلیون حاشیه نشین تحت پوشش مراقبت‌های درمانی قرار گرفته‌اند

آقاجانی گفت: هزینه‌های فقرزا کاهش پیدا کرده است و کارشناسان معتقدند که فقر ناشی از خدمات سلامت بدترین نوع فقر است، زیرا مردم را در یک سیکل معیوب قرار می‌دهد.

کاهش هزینه‌های فقرزای حوزه سلامت/ ۱۱ میلیون حاشیه نشین تحت پوشش مراقبت‌های درمانی قرار گرفته‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: طی ۴ دهه اخیر حوزه بهداشت در کشورمان تحولات زیادی داشته است به طوری که در دهه ۶۰ شبکه‌های بهداشتی و درمانی در کشور ایجاد شده است و تمرکز فعالیت‌های حوزه سلامت در روستاها، ارائه خدمات بهداشتی اولیه و توجه ویژه بر بیماری‌های واگیر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: طی چند سال گذشته شاخص‌های بهداشتی مانند مرگ کودکان زیر ۵ سال، نوزادان و مادران باردار همچنین شاخص دسترسی مردم به آب آشامیدنی جا به جا شده است و امروزه متأسفانه بیماری‌های غیرواگیر معضل اول کشورمان محسوب می‌شود.

آقاجانی با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ ما شاهد اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور بودیم و این پروژه ملی بر بیماری‌های غیرواگیر نگاه ویژه‌ای داشته است، افزود: از سال ۹۰ حوزه سلامت کشور توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات سطح ۱، ۲ و ۳ دارد و بر روی مسئله بیماری‌های غیرواگیر و به خصوص ساکنان مناطق حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها برنامه ریزی خوبی را انجام داده است.

فقر ناشی از خدمات سلامت بدترین نوع فقر است

وی با اشاره به اینکه امروزه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است، تأکید کرد: امروزه در کشور هزینه‌های فقرزا کاهش پیدا کرده است و کارشناسان معتقدند که فقر ناشی از خدمات سلامت بدترین نوع فقر است، زیرا مردم را در یک سیکل معیوب قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امروزه اتفاقات خوبی در سطح ۱، ۲ و ۳ رخ داده به طوری که در سطح ۲ و ۳ پوشش کامل انجام و تمام خانه‌های بهداشت نوسازی شده است و همچنین با برنامه ریزی‌های انجام شده تمام تیم‌ها در سطح ۱  آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کامل شده‌اند.

آقاجانی با اشاره به اینکه برای اولین بار ۱۱ میلیون حاشیه نشین تحت پوشش مراقبت‌های درمانی و پرونده الکترونیکی قرار گرفته‌اند، بیان کرد: توجه به بیماریابی، خودمراقبتی و بیماری‌های غیرواگیر از جمله اقدامات مؤثر در حوزه سلامت طی چند سال اخیر محسوب می‌شود و در سطح ۲ و ۳، ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی برای ارائه خدمات سطح ۲ و ۳ ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در حوزه سلامت، ۸۰ هزار تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای به ارزش ۴ میلیارد تومان به ناوگان تجهیزات در بیمارستان‌های سراسر کشور و به خصوص مناطق محروم اضافه شده است و تیم‌های تخصصی در مناطق کم برخوردار مستقر و مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

پرداختی مردم در هزینه‌های درمانی به زیر  ۱۰ درصد رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در یک زمانی مردم ۴۰ درصد از هزینه‌های درمانی و بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کردند، اما امروزه این رقم به زیر ۱۰ درصد رسیده است و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استاندارد‌های جدید اعتباربخشی با تمرکز بر حقوق بیماران نوشته شده است که در این میان ایمنی بیماران و کیفیت خدمات از اولویت کار‌ها قرار دارد.

آقاجانی با اشاره به اینکه از بین هر ۲ ایرانی که فوت می‌کنند، ۱ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی از دنیا می‌رود، گفت: به تازگی ۲ کد ۲۴۷ مخصوص بیماران حاد سکته قلبی و ۷۲۴ ویژه بیماران حاد سکته مغزی در کشور راه اندازی شده است و بیماران برای درمان در سیکل کاملا مشخص قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مردم استان تهران را تحت پوشش خود قرار داده است، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای ۲۰ بیمارستان و ۳۰۰ پایگاه و خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت است و کار‌های خوبی در زمینه پیشگیری، تشخیص زودرس بیماری‌های غیرواگیر و خود مراقبتی را برای افراد تحت پوشش در نظر گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات است، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار خطرسنجی سرطان پستان و ۱۰۰ هزار خطرسنجی سرطان روده بزرگ انجام شده است و دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی در سطح ۳ پذیرای بیماران از سراسر کشور است و نقش ملی در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار