باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره سنگ کلیه+ عوامل زمینه ساز و روش‌‎های درمان

حرکت و عبور سنگ کلیه غالبا با درد همراه است، این درد از ناحیه پهلو و یا کمر در زیر دنده‌ها شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سنگ‌های کلیوی رسوبات سختی هستند که در داخل کلیه‌ها و از نمک‌های اسیدی و املاح ساخته می‌شوند؛ علل ایجاد سنگ‌های کلیوی متعددند، ولی شایع‌ترین علت آن غلیظ شدن ادرار است که باعث کریستالی شدن و چسبیدن مواد معدنی به یکدیگر می‌شود.

حرکت و عبور سنگ کلیه غالبا با درد همراه است، به طور معمول درد از ناحیه پهلو و یا کمر، دقیقا در زیر دنده‌ها شروع می‌شود و به سمت ناحیه تحتانی شکم و یا لگن حرکت می‌کند، زمانی که سنگ وارد مجاری ادراری می‌شود، شدت درد تغییر می‌کند، معمولا سنگ‌های کلیوی منجر به بروز آسیب جبران ناپذیر نمی‌شوند.

(گزارش)


بیشتر بخوانید: دفع فوری سنگ کلیه با چند روش خانگی/ با این ترفند‌ها از درد وحشتناک سنگ کلیه خلاص شوید


صرف نظر از دارو‌های مسکن و نوشیدن مقادیر زیادی مایعات، درمان‌های دیگر غیر ضروری هستند، ولیکن به هر جهت درمان می‌تواند در پیشگیری از سنگ‌های مکرر در افراد مستعد کمک کننده باشد.

ترانه محمدی متخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سنگ کلیه، قطعه‌ای از مواد جامد است که در داخل کلیه‌ها سوای از مواد درون ادرار تشکیل می‌شود؛ سنگ‌های بزرگ ممکن است در حالب، مثانه، یا پیشابراه گیر کنند همین عامل می‌تواند سبب انسداد و جلوگیری از خروج ادرار شود.

آیا تمام سنگ‌های کلیوی شبیه هم هستند؟

این متخصص گوارش و کبد بیان کرد: بطور کلی چهار نوع مختلف از سنگ‌های کلیوی وجود دارند، شایع‌ترین فرم آنها حاوی کلسیم است؛ در بسیاری از افراد کلیه‌ها قادر به شستن کلسیم اضافی در ادرار هستند، اما در بعضی دیگر کلسیم در داخل کلیه‌ها رسوب می‌کند سپس این کلسیم همراه با سایر ترکیبات مخلوط می‌شود و سنگ‌ها را ایجاد می‌کند.

(گزارش)

 محمدی ادامه داد: سنگ‌های استروویتی ثانویه باعث بروز عفونت‌های ادراری می‌شود، این سنگ‌ها حاوی منیزیم و آمونیاک هستند؛ سنگ‌های اسید اوریکی که به خصوص زمانیکه ادرار خیلی اسیدی است ایجاد می‌شوند، در صورت وجود این سنگ‌ها مصرف گوشت در فرد باید محدود شود.

وی افزود: سنگ‌های سیستیئین بسیار نادر است،  سیستیئین به طور عمده در عضلات و بعضی قسمت‌های دیگر به صورت طبیعی تولید می‌شود، این مولکول نیز می‌تواند در ادرار جمع و منجر به تشکیل سنگ شود؛ بیماری که منجر به بروز سنگ‌های سیستئین می‌شود، بیشتر  فامیلی است.

(گزارش)

سنگ‌های کلیه چه شکلی هستند؟

این متخصص گوارش و کبد تشریح کرد: سنگ‌های کلیه می‌توانند بسیار کوچک به اندازه یک شن باشند یا اینکه بزرگ باشد و به اندازه یک مروارید باشند؛ گاهی نیز به حدی بزرگ می‌شوند که به اندازه توپ پینگ پنگ خواهند شد، سنگ‌ها می‌توانند صاف یا ناصاف باشند که معمولاً به رنگ زرد یا قهوه‌ای هستند.

محمدی افزود: اگر سنگی در کلیه  وجود داشته باشد به خودی خود دفع نمی‌شود، پزشک به تدریج اقداماتی انجام خواهد داد تا سنگ بالاخره دفع شود؛ در گذشته تنها راه خلاصی از سنگ‌ها انجام جراحی بود اما امروزه روش‌هایی وجود دارد که می‌توان بدون انجام جراحی سنگ‌ها را دفع کرد، یکی از این روش‌ها استفاده از امواج پرانرژی از طریق پوست برای شکستن سنگ است.

(گزارش)


بیشتر بخوانید: کبد بیمار عامل ایجاد سنگ در کلیه + روش‌های دفع سنگ کلیه


وی ادامه داد: بهترین راه برای یافتن نوع سنگ، آزمایش خود سنگ است، اگر احساس می‌کنید که سنگ دفع می‌کنید، بعد از دفع حتماً سنگ خود را نگه دارید، به علاوه با آزمایش ادرار یا خون نیز می‌توان به ماهیت سنگ پی برد، برای آزمایش ادرار باید ادرار ۲۴ ساعته جمع آوری شود.

آنالیز سنگ کلیه مهمترین فاکتور برای درمان این عارضه

این متخصص گوارش و کبد گفت: روش درمانی که پزشک برای درمان سنگ به کار می‌برد به نوع سنگ بستگی دارد به عنوان مثال دارو‌هایی که برای درمان سنگ‌های کلسیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند بر روی سنگ‌های استرووتیی اثری ندارد، رژیم غذایی که برای درمان سنگ‌های اسید اوریکی استفاده می‌شود نیز بر روی سنگ‌های کلسیمی اثری ندارد، بنابراین برای درمان سنگ، آنالیز و آزمایش دقیق سنگ باید انجام شود.

(گزارش)

محمدی درباره راه جلوگیری از بروز سنگ کلیه، گفت: تا آنجا که ممکن است مایعات مصرف کنید؛ سعی کنید روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشید، نوشیدن زیاد مایعات به شستن مواد موجود در ادرار و جلوگیری از رسوب آن‌ها کمک می‌کند؛ به علاوه می‌توان از آب لیمو یا آب میوه نیز استفاده کرد، اما آب از همه بهتر است؛ سعی کنید مصرف چای و قهوه خود را حداقل تا ۲ فنجان در روز کاهش دهید، زیرا کافئین به تشکیل سنگ کمک می‌کند.

وی افزود: ممکن است به شما توصیه شود که از غذا‌های خاصی بیشتر استفاده و برخی غذا‌های دیگر را کمتر مصرف کنید؛  به عنوان مثال در صورت سنگ اسید اوریکی فرد باید کمتر گوشت مصرف کند، زیرا گوشت در بدن تبدیل به اسید اوریک می‌شود، گاهی نیز می‌توان برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های اسید اوریکی یا کلسیمی از دارو استفاده کرد.

مصرف آب، بهترین راه مقابله با سنگ کلیه

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بسیاری از سنگ‌ها بدون کمک پزشک از بدن دفع می‌شوند؛ در صورت وجود درد شدید در پشت یا پهلو‌ها و در صورت ادامه دار شدن این درد به پزشک مراجعه کنید، در صورت وجود خون در ادرار نیز به پزشک مراجعه کنید، جهت جلوگیری از تشکیل سنگ تا حد ممکن آب بنوشید.

(گزارش)

این متخصص داخلی بیان کرد: بعد از دفع سنگ، برای نشان دادن آن به دکتر آن را نگه دارید و از پزشک در مورد نحوه پیشگیری از بروز سنگ سوال کنید.

عوامل زمینه ساز بروز سنگ کلیه

ارغوانی ادامه داد: کم تحرکی، یکی از عوامل زمینه ساز بروز سنگ کلیه است؛ کم تحرکی که مثلاً در هنگام بیماری یا ناتوانی رخ می‌دهد، می‌تواند سبب برداشت کلسیم بیشتری از استخوان شود، لذا غلظت کلسیم در ادرار افزایش می‌یابد.

(گزارش)


بیشتر بخوانید: سنگ کلیه خود را اینگونه درمان کنید


وی افزود: پرکاری تیروئید اولیه، سبب افزایش دفع کلسیم می‌شود، حدود دو سوم افرادی که بیماری غدد درون ریز دارند، مبتلا به سنگ کلیه می‌شوند، در عین حال این اختلال تنها ۵ درصد موارد سنگ‌های کلسیمی را در بر می‌گیرد.

این متخصص داخلی ادامه داد: اسیدوز توبولی کلیه یکی دیگر از عوامل زمینه ساز در بروز سنگ کلیه است؛ در اثر نقص در تولید آمونیاک به وسیله‌ کلیه، افزایش دفع کلسیم (توسط کلیه) ایجاد می‌شود، براساس مطالعات، مصرف زیاد نمک سبب افزایش دفع کلسیم در ادرار می‌شود.

(گزارش)

ارغوانی گفت: برخی افراد حتی با مصرف رژیم غذایی کم کلسیم، به دلایل ناشناخته روزانه تا ۵۰۰ میلی گرم کلسیم دفع می‌کنند؛ افزایش اگزالات ادرار از دیگر دلایل زمینه ساز بروز سنگ کلیه هستند؛ اگزالات به طور طبیعی تنها در چند ماده‌ غذایی وجود دارد و دسترسی بدن به اگزالات به میزان جذب و دفع آن بستگی دارد، که در همه‌ افراد این نسبت یکسان نیست.

وی افزود: پروتئین حیوانی، رژیم غذایی پر پروتئین همراه با افزایش دفع کلسیم، اگزالات و اورات است؛ در واقع مصرف زیاد پروتئین حیوانی با بار اسیدی آن یک میلی اکی والان هیدرژن در هر گرم پروتئین سبب افزایش دفع کلسیم می‌شود؛ لذا برخی محققان، رژیم‌های غذایی گیاهی را به افراد مستعد ابتلا به سنگ‌های کلیه توصیه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
خدمتم که تموم شد اومدم برم سرکار دیسک کمر گرفتم از قبل هم الژی داشتم الانم 3 روزه که فهمیدم سنگ کلیه دارم و دارم از درد میمیرم و پول هم ندارم خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
یکی از آشناهامون سنگ کلیه داشت . با داروی گیاهی یه آقایی به نام علی کردی خوب شد.خیلی ازش تعریف میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۳۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید ببخشید من چند روزه تو ادرارم خون میبینم خیلیم درد و سوزش دارم وموقعه ادرار کردن خیلی درد دارم وتکرور ادرار گرفتم احتمال هست ک سنگ داشته باشم
United States of America
علیرضا.
۲۱:۵۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
الان.درست.دوهفته.است.که.سنگ.کلیه.گرفتم.و بسیار.درد.زیادی.دارم.ویکی.دوبارهم.دکتر رفتم.هیچ.اثری.نداشته.واز.ادرارم.خون.میاد.بیضهام.خیلی.درد.میکنه.خواهش.میکنم.یه.راهنمایی.مفید.برایم.بگید.ممنون.میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
خیلی اذیتم میکنه سنگ درهردو کلیه دارم بیشتر راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۵۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
من یه سنگ ۸ میلی تو کلیه داشتم .خیلی راهها امتحان کردم ولی برا من جواب نداد.ولی خدارو شکر با دارو علی کردی خوب شدم. برا من عالی بود .
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۳:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سنگ ۱۳میلی دارم ونمیدونم چکارکنم یه راهنمایی میخام ممنون
Iran (Islamic Republic of)
صاعقه
۱۵:۰۵ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
سلام
بابای من سنگ کلیه‌اش از جنس کلسیم هست متاسفانه هر دارویی وعرق گیاهی مصرف میکنه سنگش هیچ فرقی نمیکنه و روز به روز بزرگ تر میشه یه بار عمل کردن وسنگ چهل میلی رو درآوردن ولی بازم دارن
سنگ هم هیچ حرکتی نمیکنه ودردی هم نداره چسبیده به کلیه
چه راهکاری میدونین!ممنون میشم راهنمایی کنین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
تا حالا علت اصلی، گوشت قرمز بود. چشم اونم دیگه نمی خوریم.
Iran (Islamic Republic of)
صاعقه
۲۲:۳۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
خب بخاطر سلامتی خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
خدا نصیب گرگ بیابون نکنه دردش رو،خیلی وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
عرق گزنه بخور سنگ ها از بین میره
عرق گزنه طبیعتش خیلی گرم هستش
Iran (Islamic Republic of)
نادر قدسي خورده بلاغ
۰۸:۴۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
با سلام
بسيار سپاسگزارم . واقعا مطالب مفيد وباارزشي بود.
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۰۷:۵۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
اطلاعات مفید و سودمند است تشکر ....
Iran (Islamic Republic of)
حبیب حبیبی
۰۷:۲۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
ممنون
مفید بود