در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به تأمین واکسن دام و طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعتبارات این سازمان برای ایمن سازی دام، طیور و آبزیان را در بودجه سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به تأمین واکسن دام و طیورعلیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر اقدامات پیشگیرانه در کنترل بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان اظهار کرد: در بحث کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همت همکاران سازمان دامپزشکی و دستگاه متولی در حوزه ستاد آنفلوانزا در حوزه ملی، استانی و شهرستانی کار بزرگی در بحران آنفلوانزا انجام شد به طوریکه در سال ۹۷ بیش از ۹۷ درصد بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل خود در کشور کنترل شد.

وی افزود: در سال ۹۷، ۳ درصد بیماری در کانون‌های روستایی گزارش شد و این هیچ ارتباطی به کانون‌های صنعتی نداشت.

رفیعی پور موفقیت در کنترل بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان در سال ۹۷ را ناشی از اقدامات موثر سازمان دامپزشکی در کنترل و مراقبت از واحد‌ها برشمرد و گفت: سال آینده این اقدامات ادامه خواهد یافت چرا که بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان منتظر کوتاهی صنعت طیور بوده تا با شیوع در واحد‌های مرغداری ضربه مهلکی به صنعت وارد کند.


بیشتر بخوانید: کاهش 86 درصدی کانون بیماری آنفلوانزا در سال جاری/مرغداران توصیه ها را جدی بگیرند


رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: استمرار اقدامات سازمان دامپزشکی در سال ۹۸ همچون واکسیناسیون هدفمند، رصد و پایش واحد‌های بیماری و مخفی نکردن بیماری موجب شده تا با پیشگیری صد در صدی در واحد‌ها روبرو شویم.

وی میزان اعتبارات سازمان دامپزشکی برای ایمن سازی دام، طیور و آبزیان در بودجه سال آینده را کماکان سابق ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین واکسن و ایمن سازی دام، طیور و آبزیان به سازمان دامپزشکی در بودجه سال آینده تاثیر بسزایی در کنترل بیماری و پیشبرد در تحقق اهداف سازمان دامپزشکی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این میزان اعتبار پاسخگوی حجم گسترده این حوزه نیست، بیان کرد: اگرچه در سال‌های گذشته تنها ۵۰ تا ۷۰ درصد اعتبارات به سازمان دامپزشکی اختصاص یافت، اما همین میزان در حوزه پیشگیری و مراقبت تاثیر بسزایی داشت، از این رو در سال آینده اختصاص صد درصدی اعتبارات در سال آینده، بدون تردید در کنترل و بیماری مشترک دام و انسان و طغیان و اپیدمی بیماری در واحد‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رفیعی پور در بخش پایانی سخنان خود درباره ممنوعیت صادرات تخم مرغ و مرغ تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت به نفع تولید است و سازمان دامپزشکی کماکان سابق براساس ضوابط، مقررات و الزامات بهداشتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت صادر می‌شود، عمل می‌کند و به محض مازاد تولید و اتخاذ تصمیم توسط دستگاه‌های ذی ربط مبنی بر صادرات، سازمان دامپزشکی نسبت به صادرات اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/

کاهش بیش از ۹۷ درصد بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار