جان شیرین ماهی قرمز‌ها هم عزیز است

ماهی قرمز به عنوان عضو جدا نشدنی سفره هفت سین نیازمند شرایط ویژه برای خرید و نگهداری است. چرا که جان شیرین ماهی قرمز‌ها هم عزیز است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، یکی از مهمانان سفره نوروزی که هر سال با نزدیک شدن به ایام عید و در آخرین روز‌های سال، بازار خریدش رونق خاصی به خود می‌گیرد ماهی گلی یا همان ماهی قرمزی است که طبق سنت و آیین باستانی نوروز، خانواده‌ها با خرید این موجود زیبا و گذاشتن آن در سفره هفت سین سال نو را جشن می‌گیرند.

اما این موجود زیبا و لطیف اگر از سلامت برخوردار نباشد می‌تواند خطرات زیادی برای انسان و محیط زیست به همراه داشته باشد به همین دلیل لازم است، مردم توصیه‌های بهداشت فردی وهمچنین خرید و نگهداری ماهی قرمز جهت سفره هفت سین را رعایت کنند.

پویا رجبی نیا کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی کردستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت:ماهیان زینتی و قرمز در شمار آبزیان خانگی محسوب می‌شوند و این گروه به عنوان کم خطرترین در انتقال و انتشار بیماری‌های انگلی و باکتریایی هستند و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی با اشاره به نکاتی در خصوص تهیه ماهی قرمزدر ایام نوروز از شهروندان خواست ماهی قرمز را از مراکز معتبر خریداری کند و از فروشندگانی که ماهی را در شرایط نامناسب نگهداری می‌کنند، ماهی قرمز نخرند و مغازه‌هایی که آکواریوم دارند بهترین مکان‌ها برای خرید ماهی قرمز هستند، چراکه این ماهی‌ها در شرایط مناسب‌تری پرورش می‌یابند.

مسول کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان استان گفت: از خرید ماهیان بیمار که علایمی همچون بی‌حالی، علائم شنای غیر فعال، کندگی فلس، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن دارند خودداری کنند.

نکاتی که برای نگهداری ماهی قرمز باید به آن‌ها توجه کرد

وی در مورد نگهداری از ماهی قرمز هم توضیحاتی داد و گفت:ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهان گشاد جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر و بهترین دمای آب نگهداری ماهی ۲۲ – ۲۶ درجه سانتی گراد است.

رجبی نیا در ادامه افزود:در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور تعادل گاز‌ها وخروج کلر قرار داده شود. همچنین از قراردادن آکواریوم‌ها و یا تنگ‌های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری شود.

این مسئول درباره نحوه غذا دادن به ماهی گلی هم گفت: ماهی قرمز باید با غذای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است غذا درسطح آب شناور بماند و باید از ریختن نمک یا حبه قند در آب ماهی قرمز اجتناب کنید.

وی یادآور می‌شود: دو مرتبه در روز غذا دادن به ماهی قرمز و به اندازه‌ای که در مدت ۱ تا ۲ دقیقه، ماهی غذا را مصرف کند، کافی است.

جان شیرین ماهی قرمز‌ها هم عزیز است

نکات بهداشتی که باید در خصوص ماهی قرمز رعایت شود

این کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان استان با بیان اینکه تماس دست با ماهی‌های قرمز توصیه نمی‌شود، گفت: درهنگام تعویض آب ماهی می‌توان با استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آن‌ها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم از دیگر اقدامات بهداشتی نام برد.

رجبی نیا گفت:به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک طعام به میزان ۳ درصد و یا سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

گونه‌های ممنوع:

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر علاوه بر ماهی قرمز، لاک‌پشت‌های کوچک گوش قرمز و سمندر نیز به لیست خرید‌های نوروزی مردم اضافه‌شده که انجام این کار در کنار تهدید سلامتی خانواده و به‌ویژه کودکان دارد چراکه مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود و اثرات منفی زیست محیطی برای منابع آبی کشور دارد به همین دلیل عرضه این گونه جانداران ممنوع است.

جان شیرین ماهی قرمز‌ها هم عزیز است

ماهی قرمز را کجا رهاسازی کنیم؟

پس از ایام نوروز معمولا مردم تمایل به رهاسازی ماهی قرمز دارند. اما اگر ماهی قرمز در محل‌های مناسب رها نشود می‌تواند تبدیل به تهدیدی برای گونه‌های موجود در منطقه شود.

شهاب محمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: متأسفانه برخی از مردم لاک پشت و یا ماهی‌هایی که برای سفره هفت سین خود خریداری می‌کنند در پایان تعطیلات نوروزی به دلیل اینکه شرایط نگهداری طولانی مدت از آن‌ها را ندارند این حیوانات را به رودخانه‌ها می‌اندازند، اما متأسفانه باید این نکته را متذکر شد که رهاسازی ماهیان زینتی به رودخانه‌ها می‌تواند اکوسیستم را برهم زند و خطری برای ذخایر ژنتیکی ایجاد کند.

وی گفت: به دلیل اینکه این ماهیان از نوع ماهی رودخانه و بومی ایران نیستند می‌توانند حتی باعث مرگ و میر ماهیان رودخانه شوند.

این مسئول از شهروندان خواست پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع Hبی آزاد همچون جویبار‌ها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور جدی خوداری کنند.

محمدی گفت:مکان‌های تعبیه شده در شهر‌ها توسط شهرداری، آبگیر‌های مصنوعی و حوض‌های اماکن تفرجگاهی، سیاحتی و مذهبی، بهترین مکان برای رها سازی ماهیان قرمز هستند.

جان شیرین ماهی قرمز‌ها هم عزیز است

در هر حال ماهی قرمز زیبایی خاصی به سفره هفت سین ما می دهد و نشان از زایش و زندگی در این سفره است  اما یادمان باشد که جان شیرین ماهی قرمز‌ها هم عزیز است. ماهی‌های کوچک گلی هم حق دارند زندگی کنند، پس مراقبت از آن‌ها را نباید از یاد ببریم، چرا که هر سال ایام عید حدود ۵ میلیون قطعه ماهی می‌میرند، پنج میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر لحظه شاد بودن ما، به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ می‌میرند.

انتهای پیام/

گزارش از فاطمه محمدی

برچسب ها: نوروز ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.