رییس مرکز ملی فرش:

یک میلیون قالیباف سال آینده بیمه می‌شوند

فرشته دستپاک گفت: در سال ۹۸ مشکلی در خصوص بیمه قالیبافان وجود نخواهد داشت و یک میلیون قالیباف در سطح کشور تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

یک میلیون قالیباف سال آینده بیمه می‌شوندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، فرشته دستپاک رییس مرکز ملی فرش گفت: این اتفاق برای اولین بار در تاریخ مرکز ملی فرش ایران با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همراهی ۱۰۰ درصد مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق روی می‌دهد.

وی اظهار داشت: در این زمینه ۱۹۰ هزار میلیارد ریال ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و مراحل نهایی تخصیص ۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه اولویت اول این مرکز حل مشکل بیمه تامین اجتماعی قالیبافان بوده است، گفت: حل مشکلات قالیبافان نیاز به همراهی و حمایت اصحاب رسانه دارد.

دستپاک، با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نفر در کشور در حوزه فرش فعالیت دارند، ادامه داد: فرش دستبافت به عنوان شناسنامه و پرچم دوم کشور شناخته شده و هیچ کالایی مثل فرش دستبافت حامل فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی در جهان نیست.

وی افزود: فرش دستبافت در کنار زعفران و پسته جزو ۳ کالای استراتژیک کشور بوده و در بین آن‌ها نیز این کالا از قدمت بالایی برخوردار است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که بیشترین افراد شاغل در این حوزه افراد محروم جامعه هستند، یادآوری کرد: این رشته بدون حمایت دولتی توانسته اشتغال زیادی در کشور ایجاد کند و ادامه این روند نیاز به حمایت همه به ویژه رسانه‌ها دارد.

دستپاک، با اشاره به کپی کاری فرش ایران در برخی از کشور‌ها افزود: بزرگترین مزیت فرش دستبافت ایرانی کیفیت آن است و برای صیانت و مراقبت از آن، نهم اردیبهشت سال آینده برای اولین بار از شناسنامه فرش دستبافت رونمایی می‌شود و این کار از فرش‌های موزه فرش ایران آغاز می‌شود.

وی گفت: این کار طی امضای تفاهمی با سازمان بین المللی کنترل کیفیت سی تی وان «CT ۱» انجام می‌شود و این سازمان در مدت ۲ سال آینده به صورت رایگان فرش‌های دستبافت ایران را شناسنامه دار می‌کند به طوری که از طریق یک اپلیکیشن، مشخصات فرش از جمله تولید کننده، طراح، رج شمار و صادر کننده آن مشخص می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران صادرات پشم به خارج از کشور در سال ۹۷ را از مشکلات اصلی این هنر صنعت اعلام کرد و اظهار داشت: با دستور وزیر صنعت معدن و تجارت در سال ۹۸ از صادرات مواد اولیه فرش و پشم جلوگیری می‌شود.

دستپاک، با اشاره به افزایش تعرفه واردات ابریشم از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد در سال گذشته، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده و به منظور حمایت از نوغان داری تلاش می‌شود در سال ۹۸ دوباره این تعرفه از ۲۶ درصد به ۱۵ درصد برسد.

وی بالا بودن قیمت ابریشم در کشور را از دیگر مشکلات این هنر صنعت اعلام کرد و گفت: در تفاهمی با منطقه آزاد چابهار زمینه برای فعالیت علاقه‌مندان واردات ابریشم طوری فراهم شده تا آنان این کالا را ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از سایر مناطق کشور وارد کنند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه اولین کالایی که بعد از نفت تحریم شد، فرش دستبافت بود، یادآوری کرد: با این اقدام ۲۹.۸ درصد از صادرات ما به آمریکا از چرخه صادرات خارج شد بنابراین برای رفع این مشکل به دنبال کشور‌های دیگر برای جایگزین صادرات فرش دستبافت هستیم.

دستپاک افزود: در این راستا از ۲۵ فروردین سال آینده پویش برای تبلیغات فرش ایران در اروپا و کشور‌های عربی راه اندازی می‌شود و نمایشگاه دائمی فرش دستبافت در هلند و چندین کشور دیگر برپا می‌شود.

وی تهاتر فرش دستبافت با کالا‌های مورد نیاز کشور به ویژه از چین را از جمله راه‌های عبور از تحریم این کالا و صادرات آن به سایر کشور‌ها اعلام کرد و گفت: در این زمینه با چین در حال مذاکره هستیم تا برای اولین بار این اقدام انجام شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآوری کرد: رقبای ایران در فرش دستبافت شامل هند، نپال و مصر بوده و این کشور‌ها در این زمینه به صورت جدی فعالیت می‌کنند و ما نباید بگذاریم تا جایگاه فرش ایران در عرصه بین المللی از دست برود.

دستپاک ادامه داد: پیمان سپاری ارزی آسیب بزرگی برای صادرات فرش دستبافت بوده و تلاش می‌شود در سال ۹۸ این پیمان سپاری برداشته شود و در این زمینه نیاز به همکاری و حمایت همه وجود دارد.

مرکز ملی فرش ایران از سال ۱۳۸۲ در کشور راه اندازی شده است.

انتهای پیام /م

بیمه شدن قالیبافان

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.