رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان:

پیشرفت اقتصادی افغانستان با بکار گیری تجارب زنان ایرانی امکان پذیر است

رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان گفت: کشورما حدود ۴۰ سال است با جنگ دست و پنجه نرم می‌کند و برای ارتقای خودمان به تجربه زنان ایرانی در عرصه‌های اقتصادی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،مریم جامی‌احمدی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان و رئیس شرکت تولید پروسس و بسته‌بندی محصولات زراعتی بانو در بازدید از نخستین نمایشگاه توانمندی‌های بانوان ایران زمین، گفت: افغانستان بیشتر از ۴۰ سال درگیر جنگ است و خانم‌ها تنها در یک‌ونیم دهه اخیر توانستند وارد جامعه شوند و در برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سهمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما با ۲۱ هیئت همراه برای بازدید از نمایشگاه به ایران آمدیم، تصریح کرد: ما می‌خواهیم به منظور تبادل تجارب، تجارت و تبادل افکار از خانم‌های خراسان رضوی در بنیان تجارت استفاده کنیم. خانم‌های مشهد و سایر استان‌های جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه سرمایه‌گذاری خوبی کردند و نشان دادند که زن‌های ایرانی با توانمندی خوب وارد صحنه اقتصادی شده‌اند و قدم‌های مثبتی در جهت ارتقا سطح اقتصاد جامعه گذاشتند.

رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان ر خصوص زمینه‌های اقتصادی افغانستان گفت:  در افغانستان زمین‌های زراعتی برای ایجاد واحد صنعتی فراوان است و این سهولت‌ها را دولت جمهوری اسلامی افغانستان در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی قرار می‌دهد. موضوع مهم همان تعامل مذهبی، زبانی و ... است؛ این مرز‌ها ساخته دست خود ما هستند، اما نمی‌توانند ما و فرهنگ‌های ما را از یکدیگر جدا کند.

احمدی‌جامی با اشاره به اینکه این تعاملات می‌تواند آینده شکوفایی را رقم بزند، تصریح کرد: ما، مردم ایران و خصوصا خراسان تافته جدا بافته‌ای نبوده‎‌ایم، این مرز‌های ساختگی ما را به شکلی از یکدیگر جدا کرده است، اما در ذات خود به یکدیگر نزدیک هستیم و امروز می‌خواهیم از طریق برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و کار را با رونق بیشتر نسبت به سال‌های گذشته پیش ببریم.

وی با بیان اینکه تعاملات موجب می‌شوند که ما در منطقه فقر را از بین ببریم و امنیت را به وجود آوریم،اظهار داشت: این تعاملات در آینده به این بازمی‌گردد که مردم به یکدیگر بیشتر نزدیک شوند و تبادل افکار صورت بگیرد، زمان گذشته مردان در امور اقتصادی به تنهایی فعالیت می‌کرد، اما امروز بانوان هم وارد تعاملات اقتصادی شدند تا برای کشور خود مفید باشند در آینده تعاملات می‌تواند آینده درخشانی برای ایران و افغانستان رقم بزند.
 

افغانستان از کشور های بزرگ وارد کننده به ایران

 
در ادامه محمد شفیع‌رحیم، معاون ریاست صنعت و تجارت افغانستان گفت: افغانستان یکی از کشورهای بزرگ در قسمت واردات اموال تجاری به کشور ایران است. سالانه 6 تا 8 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف افغانستان واردات داریم در زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و فرصت‌های مناسب شغلی افغانستان تسهیلات خوبی در اختیار مردم، شرکت‌ها و ... قرار می‌دهد و فرصت جذب سرمایه‌گذار خارجی در افغانستان فراهم است.

وی تصریح کرد: ما برای تشویق سرمایه‌گذار خارجی چه از ایران و چه کشورهای همجوار تسهیلات خوبی در اختیارشان قرار می‌دهیم. تلاش می‌کنیم که افغانستان از حالت وارداتی به حالت صادراتی تبدیل شود؛ یعنی ما تسهیلات لازم در اختیار صنعت کاران، صنایع تولیدی و... قرار می‌دهیم.
 


رشد اقتصادی بانوان راهی برای موفقیت کشور

 
همچنین در ادامه عزیز عارفی، عضو اتاق تجارت و سرمایه زون غرب ولایت هرات گفت: طی چند روزی که از نمایشگاه سپری شده با تعدادی از خانم‌های توانمند مشهد و تجارت پیشه شهر صحبت‌هایی داشتیم. توانمندی این بانوان از گذشته تا کنون برای ما ثابت شده است که زنان ایرانی با توانمندی خود می‌تواند در زمینه اقتصادی فعال باشند، این واقعیت برای ما با اهمیت است و می‌تواند برای ما تأثیر خوبی داشته باشد تا با افغانستان به صورت مشترک فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بانوان می‌تواند در کنار تحصیلات به فعالیت اقتصادی هم مشغول شود، تصریح کرد: ما صنایع دستی بانوان ایران را در این نمایشگاه دیدیم، در افغانستان هم زنان باتوجه به سنت‌های دیرینه در تولیدات صنایع دستی مصروف هستند و تا اندازه‌ای رشد کرده‌ایم اما باتوجه به اینکه افغانستان چندین سال درگیر جنگ است مانع برخی از پیشرفت‌های بانوان شد، آنان می‌توانستند برای رشد اقتصادی کارهای زیادی بکنند.

عضو اتاق تجارت و سرمایه زون غرب ولایت هرات با اشاره به اینکه در 15 سال گذشته فرصت‌های شغلی مناسبی برای بانوان فراهم شده است، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بیانگر این است که بانوان توانمندی زیادی دارند و می‌تواند با کشور همسایه خویش فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند، بعد از برگزاری جلسات متعدد با بانوان تجارت پیشه مشهدی قرار شد که به زودی فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم.

عارفی با بیان اینکه زنان افغانستان بر این باور هستند که باید دوشادوش مردان فعالیت اقتصادی داشته باشند، ادامه داد: رشد اقتصادی بانوان می‌تواند برای کشور راه‌های موفقیتی فراهم کند. ما می‌توانیم از جرئت و شهامت زنان ایران تجربه کسب کنیم و به صورت مشترک با یکدیگر کار کنیم. در ایران شهرها فرصت‌های خوبی وجود دارد و ما می‌خواهیم با توانایی‌هایی که داریم از این امکانات استفاده کنیم تا بانوان از نظر اقتصادی رشد کنند و دوشادوش مردان به فعالیت اقتصادی بپردازند.
 
انتهای پیام//آ.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار