نخستین واکنش مقامات فلسطینی به گزارش مغرضانه حقوق‌بشر وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین به حذف عنوان «اشغالی» از جولان و سرزمین‌های فلسطینی در گزارش وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین به حذف عنوان «اشغالی» از بلندی‌های جولان و سرزمین‌های فلسطینی در گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد و آن را ادامه شیوه خصمانه دولت آمریکا علیه ملت فلسطین خواند.

نبیل ابوردینه در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد: این نامگذاری‌ها هرگز این واقعیت را تغییر نخواهد داد که سرزمین‌های اشغال شده فلسطین از سال ۱۹۶۷ و جولان اشغالی، سرزمین‌هایی هستند که طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی، تحت اشغال اسرائیل قرار دارند.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه تصریح کرد: این تصمیم اخیر در طرح آمریکا که «معامله قرن» نامیده می‌شود، قرار دارد که به منظور از میان بردن مسأله فلسطین است، اما هرچه تلاش‌ها و توطئه‌ها انجام پذیرد، ملت فلسطین بزودی در رسیدن به طرح ملی برای ایجاد دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی به پیروزی خواهد رسید.

گفتنی است وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه حقوق‌بشر خود برای سال ۲۰۱۸، عنوان معمول برای بلندی‌های جولان را از «تحت اشغال اسرائیل» به «در کنترل اسرائیل» تغییر داد.

همچنین در بخش جداگانه‌ای از این گزارش که در خصوص کرانه باختری و نوار غزه است و از سوی اسرائیل در کنار بلندی‌های جولان در جنگ ۱۹۶۷ اشغال شده، اشاره نشده است که این زمین ها، اشغالی و یا تحت اشغال هستند.

همچنین شایان ذکر است این اقدام آمریکا با استقبال رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد. معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با استقبال از اقدام آمریکا در حذف کلمه اشغالی از بلندی‌های جولان، گفت: واشنگتن در کنار حق تاریخی (ما) ایستاده است و حذف کلمه اشغالی از گزارشی رسمی و یا سندی رسمی، تحولی مهم در روابط خارجی با اسرائیل و آینده آن محسوب می‌شود.

شبکه اسرائیلی «کان» روز چهارشنبه اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داده است تا کلمه اشغالی از گزارش حقوق بشر آمریکا حذف شود و بجای آن از عبارت «در کنترل اسرائیل» استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار