غرب و تروریسم مشروع / تایید کشتار‌های نژادپرستانه در غرب با رای مردم

کشتار تروریستی نمازگزاران مسجد شهر کریست چرچ اولین حادثه تروریستی در منطقه اقیانوسیه نیست. این منطقه از اساس با کشتار بومیان به دست نظامیان بریتانیایی به تصرف اروپاییان و سفیدپوستان درآمده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تصرفات سفیدپوستان در آمریکا و اقیانوسیه بر اساس یک منطق اروپایی و خصوصا انگلوساکسونی صورت گرفته است، بر اساس این منطق، چنین تصرفاتی در جهت آبادانی یک سرزمین، تادیب افراد بی‌تمدن و کشتار اقوامی است که از سوی اروپاییان وحشی نامیده می‌شوند. برنتون تارانت، ترویست ۲۸ ساله استرالیایی که از او به‌عنوان طراح اصلی حملات تروریستی روز جمعه در نیوزیلند نام برده می‌شود این منطق را به نوعی در قالب یک بیانیه ۷۳ صفحه‌ای اعلام کرده است.

غرب و تروریسم مشروع / تایید کشتار‌های نژادپرستانه در غرب با رای مردم

وی در این بیانیه به‌صراحت بر برتری نژاد سفید تاکید و با یادآوری جنگ‌های صلیبی مسلمانان را به تکرار قتل عام توسط صلیبیون تهدید کرده است. ترانت روز جمعه با ورود به مسجد نور شهر کریست چرچ ۴۱ نمازگزار را به شهادت رسانده و ده‌ها تن را زخمی کرد. در این روز همزمان حمله دیگری نیز به مسجد لینوودد صورت گرفت که طی آن هشت تن دیگر به شهادت رسیدند.


بیشتر بخوانید: روی سلاح تروریست نیوزیلندی چه نوشته شده بود؟ + عکس


با وجود محکومیت این حرکت تروریستی از سوی سیاستمداران غربی به خاطر فشار افکار عمومی، اما هنوز از سوی آنان مخالفتی با مفاد این بیانیه دیده نشده است، بالعکس بلافاصله محتوای آن توسط برخی مورد تایید نیز قرار گرفته است. اولین مورد آن مربوط است به سناتور فریزر آنینگ، سناتور استرالیایی. این سناتور نژادپرست ساعاتی پس از حادثه تروریستی کریست چرچ با محکومیت سطحی این کشتار مدعی شد دلیل این کشتار برنامه مهاجرتی است که به مسلمانان «دیوانه» اجازه می‌دهد به نیوزیلند مهاجرت کنند. سناتور آنینگ، اما در مواضعش تنها نبود. دونالد ترامپ، رهبر معنوی تروریست استرالیایی سیاستمدار غربی دیگری بود که درمورد این حادثه مواضعی قابل تامل اتخاذ کرد. ترامپ شامگاه جمعه (به وقت تهران) در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران، ضمن رد وجود بیانیه نژادپرستانه ۷۳ صفحه‌ای از «برنتون تارانت» تروریست مهاجم به مسجد النور در نیوزیلند، گفت: «متنی را که در آن از وی به‌عنوان «نماد هویت احیا شده سفیدپوستان» یاده شده باشد ندیده است.» به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تهدید «ناسیونالیسم سفید (پوستان)» در حال افزایش است، مدعی شد: «نه حقیقتا. به نظرم آن‌ها عده‌ای قلیل هستند که مشکلات بسیار جدی دارند.»

این اظهارات ترامپ برای کم‌اهمیت جلوه دادن وجود اندیشه‌های نژادپرستانه در غرب در حالی است که وی در سال ۲۰۱۷ نیز مواضعی جنجالی درباره اقدامات نژادپرستان سفیدپوست در شهر شارلتسویل اتخاذ کرده بود. با روی کار آمدن ترامپ و انگیزه گرفتن گروه‌های ملی‌گرا در آمریکا این افراد اقدام به برگزاری تجمعاتی در شهر شارلتسویل ویرجینیا در حمایت از حفظ نشان‌های برده‌داری در ایالت‌های جنوبی کردند که با اعتراض گروه‌های مدافع حقوق رنگین‌پوستان مواجه شد. به دنبال تجمع این گروه‌ها علیه تجمع نژادپرستان «برترپنداران سفیدپوست» در ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ این تجمع مورد حمله یک سفیدپوست با خودرو قرار گرفت که به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ۱۹ تن دیگر انجامید.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این اقدام بدون محکومیت نژادپرستان، در همان زمان با بیان اینکه در هر دوطرف افراد خوبی وجود داشتند، انتقاد شدید جامعه آمریکا، کارشناسان و تحلیلگران داخلی و سیاسی را برانگیخت.

سال ۲۰۱۱، رسانه‌ها خبری هولناک را از نروژ مخابره کردند. در ۲۲ جولای این سال یک خودروی بمبگذاری‌شده در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری نروژ و مرکز اداری اسلو پایتخت این کشور باعث کشته شدن هشت تن شد. ساعاتی پس از این حادثه یک تروریست راستگرا، اردوی جوانان حزب کارگر نروژ را در جزیره اوتایا به رگبار بست که در اثر آن ۶۹ تن کشته شدند. در این روز آندرس بریویک که خود را یک مسیحی محافظه‌کار، اسلام‌ستیز و ضدمهاجر می‌دانست ۷۷ تن را کشت. وی بدون هیچ‌ندامتی، کشتار ۷۷ نفر را «وحشتناک، اما ضروری» دانست و حتی در آخرین روز دادگاه خود پس از این حرکت تروریستی از اینکه نتوانسته بیش از این تعداد آدم بکشد از راست‌های افراطی نروژ عذرخواهی کرد.

در زمان اتفاق افتادن این حادثه شاید تنها کشوری که راست‌های‌افراطی آن هم به صورت ضعیف در آن قدرت داشتند کشور مجارستان بود. در سال ۲۰۱۰ ویکتور اوربان، رهبر حزب راست افراطی «فیدس» توانسته بود با پیروزی در انتخابات پارلمانی مجارستان پست نخست‌وزیری این کشور اروپای شرقی را در دست بگیرد. پس از حادثه ۲۰۱۱ نروژ، گمان می‌رفت ستاره اقبال راست‌گرایان افراطی اندکی پس از طلوع‌شان غروب کند، اما چنین نشد و مردم اروپا با رای دادن به چنین جریاناتی در نقاط تمرکز تمدن غرب، چنین حرکات تروریستی را تایید کردند. در حال حاضر جریانات راست‌گرا قدرت را در بسیاری از کشور‌های غربی مانند آمریکا و ایتالیا در دست دارند و در بریتانیا نیز توانسته‌اند با تاثیر‌گذاری بر افکار عمومی این کشور را وادار به خروج از اتحادیه اروپا کنند. اگر روزی آندرس بروییک در شمالی‌ترین کشور جهان دست به کشتار ۷۷ نروژی زد حالا یکی از پیروان او و یکی از طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور راست‌افراطی آمریکا در جنوبی‌ترین کشور جهان و در شهری با نام نمادین «کلیسای مسیح» ۴۹ تن را به قتل رسانده تا شاید دوباره مردم غرب با رای دادن به جریانات راست افراطی، با رد سیاست «با پنبه سر بریدن» دیگر احزاب غربی، کشتار و حرکت رادیکال مسیحیان محافظه‌کار علیه مسلمانان و دیگر مذاهب و اقوام را تایید کنند. سال ۲۰۱۹ سال انتخابات‌ها در اروپاست باید منتظر ماند و دید آیا موفقیتی که راست‌های افراطی بعد از حرکت کشتار‌های نروژ به دست آوردند آیا این بار با قتل عام شهر کریست چرچ تکرار خواهد شد یا نه.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برخورد دوگانه سیاستمداران غربی در قبال تروریست‌های راست‌افراطی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار