مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: استان کرمان در مجموع ۲۱۸ امامزاده و بقعه متبرکه دارد که ۲۰ امامزاده به عنوان امامزاده شاخص کشوری مطرح هستند.

پتانسیل بالای شهر تاریخی کرمان در جذب گردشگران مذهبیبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،کرمان از دیرباز درحوزه نفوذ مذهب ومسائل دینی جز سرآمدان کشور بوده است وهمواره محل حضور علما وبزرگان زیادی دراین شهر تاریخی بوده ایم.

امامزادگان جلیل القدری که دراین استان تاریخی آرمیده اند بخشی از گنجینه گردشگری مذهبی و مخزن علوم نهفته در دل کویر کرمان هستند.

یکی از امامزادگان شاخص استان محمدبن ابراهیم مجاب معروف به شاهزاده محمد است که تنها با دو واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد، این امامزاده بزرگوار از علمای عصرخود بوده است که در کرمان نیز شاگردان زیادی تربیت کرده است .

حجت الاسلام تدینی مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: ۱۵۰ امامزاده در استان کرمان بارگاه دارند که از این تعداد ۵۰ امامزاده شاخص هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شجره نامه‌های مربوط به امامزادگان استان مفقود شده یا به خوبی از آن‌ها نگهداری نشده افزود:فقط ۲۰ درصد آن‌ها شجره نامه دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر این امامزدگان از نسل امام موسی کاظم علیه السلام هستند عنوان کرد:امامزاده محمد (شاهزاده محمد) یکی از امامزاده‌های شناخته شده در کرمان است که در خیابان ۱۷ شهریور و در چهارراه بهار قرار دارد.

دو واسطه تا امام هفتم شیعیان

وی اظهار داشت: نام کامل وی سید ابوالحسن محمد بن ابراهیم المجاب بن محمد العابدین امام موسی کاظم (ع) است که نسب وی با دو واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد.

حجت‌الاسلام تدینی در مورد معنی لغوی مجاب عنوان کرد:کسی که دربیداری ازطرف ائمه معصوم امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) مفتخربه جواب سلام بوده است، زیرا درزمانی که محل قبر امام حسین (ع) توسط حاکمان جور، توکل عباسی را شخم زده بودند مبتنی به روایتی، اجازه ساخت بارگاه ازسوی وی صادر شد هیچ کسی ازمکان دقیق قبرامام معصوم اطلاعی نداشت ونمی دانستند که چگونه مکان کنونی راپیدا نمایند که حدود را داشته، لذا پدربزرگوارایشان که جواب دریافت می‌کردند اقدام به سلام به پیشگاه امام عزیز نمودند که جواب را ازمکان کنونی حرم و مضجع شریف امام حسین (ع) دریافت کردند.

پتانسیل بالای شهر تاریخی کرمان در جذب گردشگران مذهبی

همچنین قبرابراهیم مجاب معروف به رواق ابراهیم مجاب درزاویه شمال غربی حرم امام حسین (ع) در کربلای معلی قراردارد.

وی در مورد شجره نامه امامزاده محمد افزود:امامزاده محمد که آن را با نام شاهزاده محمد نیز می‌شناسند در کربلا به دنیا آمده اند وجد سادات موسوی کرمان، خوزستان، شیراز، کوفه و کربلا به ایشان می‌رسد.

این امامزاده در سال ۲۴۱ هجری قمری با دو برادر دیگر خود به ایران و به شهر سیرجان آمدند که پس از مدتی، یکی از برادران به عراق برمی گردد و امامزاده محمد با برادر خود امامزاده علی در سیرجان می‌مانند که علما و اهالی شهر کرمان ایشان را به این شهر دعوت نمودند ایشان هم به کرمان آمده و تا سال ۳۰۱ در کرمان ساکن بودند ایشان جدای از اینکه امامزاده بودند، عالم هم بودند توسط حاکم وقت به شهادت رسید.

وی بیان کرد:حدود ۳۸ نفر از فرزندان و فرزند زاده‌های ایشان در شهر‌های مختلف کرمان مدفون هستند و شاهزاده ابراهیم داهوئیه زرند را از جمله آنان است.

شاهزاده عالم کرمان

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان افزود:شاهزاده محمد بالغ بر ۵۰ سال از زندگانی خود را به اشاعه دین و پرورش شاگردانی مجاهد و سلحشور پرداختند و سرانجام در سال ۳۰۱ هجری قمری همچون دیگر بزرگان به دست حاکم زمانه به شهادت رسیدند.

پتانسیل بالای شهر تاریخی کرمان در جذب گردشگران مذهبی

وی گفت:هم اکنون آرامگاه شکوهمند امامزاده محمد در محله شاهزاده محمد خیابان ۱۷ شهریور، چهار راه بهار واقع شده و اهالی کرمان حرمت و احترام خاصی برای آن قائل هستند.

وی اظهارداشت:طبق متون تاریخی تا سال ۷۰۰ هجری قمری مقبره ایشان بارگاهی نداشت.

حجت الاسلام تدینی عنوان کرد: کارشناسان قدمت اولیه بنای امامزاده محمد (شاهزاده محمد) را به اواسط دوران صفویه نسبت می‌دهند.

وی افزود:نمای داخلی امامزاده محمد (شاهزاده محمد) را با آینه کاری‌های زیبایی آراسته و در تزئین گنبد امامزاده از کاشی معرق استفاده کرده‌اند واین بقعه سه ایوان، گنبد، رواق، صحن و ضریح دارد.
پتانسیل بالای شهر تاریخی کرمان در جذب گردشگران مذهبی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه در ایوان شرقی آرامگاه درب اصلی که با آئینه کاری‌های زیبا آراسته شده، واقع شده است افزود:هنگام گذر از ایوان به اتاقی برمی خوریم که مرقد امامزاده درآنجا به چشم می‌خورد. این اتاق چهار صفه بلند دارد و در محل تلاقی دیوار بقعه و ساقه گنبد، چهار پنجره برای نورگیری فضا جاسازی شده است.

گروه بازسازی حرم امام حسین خادم امامزاده

وی بیان کرد:تمام گنبد توسط کاشی‌های فیروزه‌ای و معرق کاری شده تزئین شده که در نهایت جلوه زیبا و نیکویی به بقعه بخشیده اند به گونه‌ای که ابهت، شکوه و جلال آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

حجت الاسلام تدینی گفت:مرقد امامزاده دقیقا وسط اتاق و زیر گنبد واقع شده و دربی در شمال مرقد تعبیه شده که به شبستان بزرگ و وسیع حرم راه دارد محوطه این آرامگاه همراه با درختان سر به فلک کشیده کاج و سرو و گل کاری و چمن کاری‌های زیبا طراوت خاصی را به خود گرفته است.

پرده برداری از ضریح این بقعه دی ماه سال۸۹ توسط معاونت بقاع متبرکه انجام شده است

زائرین و گردشگران بسیاری برای حضور در مراسم نماز جماعت، دعای ندبه و دعای کمیل امامزاده محمد (ع) را برای راز و نیاز با خالق انتخاب می‌کنند.

در سفر به کرمان علاوه بر بازدید از اماکن مذهبی، جاذبه‌های تاریخی را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید

شایان ذکراست اخیراز سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمان توجه خاصی نسبت به تعمیر و بهسازی حرم مطهر این امامزاده جلیل القدر توسط گروه بازسازی خاص حرم امام حسین علیه السلام صورت گرفته است.
انتهای پیام /ح

گزارش از فاطمه شاهمرادی

گردشی در حرم  شاهزاده شهر کرمان

برچسب ها: امامزاده ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار