مهریز شهر تاریخ و طبیعت آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریزگفت: ۶۰۰ بنای تاریخی و طبیعی شهرستان مهریز برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده است.

مهریز شهر تاریخ و طبیعت آماده پذیرایی از مسافران نوروزی استالهام جلوداری رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مهریز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  با اشاره به اجرای ۲۵ برنامه فرهنگی و هنری در ایام نوروز در این شهرستان گفت:  ویژه برنامه هایی روز نهم فروردین که به‌ روز مهریز نام‌گذاری شده است در آداب باستانی، روز افسانه‌های نوروز در کوه ریگ برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه خانه های بوم گردی به‌ عنوان محلی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است، افزود: شهرستان مهریز  با یازده خانه بوم گردی و واحد‌های اقامتی در سطح شهرستان از میهمانان نوروزی پذیرایی می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهریز افزود: روستا‌های هدف گردشگری در این شهرستان،روستای هرفته، بنادک سادات، منشاد و مداور و روستا‌های نمونه گردشگری ارنان و سریزد هستند.

وی گفت: تاکنون ۱۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان در فهرست آثار ملی کشور و ۲ اثر شامل باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشیر دهنو در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: سال گذشته افزون بر ۴۲۰ هزار مسافر از بنا‌های تاریخی و محل‌های تفریحی این شهرستان بازدید کرده اند.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با جاری شدن آب در چشمه غربال بیز و سبز بودن مناطق ییلاقی امسال نسبت به سال گذشته مسافران و گردشگران بیشتری در ایام نوروز از این شهرستان بازدید کنند.

جلوداری گفت: تمام تمهیدات لازم با همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی برای پذیرش و پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی انجام شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریزگفت: این شهرستان با آب و هوای معتدل، شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت خوب طبیعی از قابلیت‌های تفریحی و گردشگری متعددی به خصوص چشمه زیبای غربال بیز، تفرجگاه کوه ریگ و باغ جهانی پهلوانپور برخوردار است.

از دیگر جاذبه‌های فرهنگی و تفریحی می‌توان به بنا‌های باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشکانی، قلعه خورمیز در دوره ساسانی، قلاع و کاروانسرا‌های مربوط به دوره‌های مختلف معماری اسلامی، ایرانی و وجود خانه باغ‌ها اشاره کرد.

وجود مناطق طبیعی و خوش آب و هوا در بخش مرکزی به خصوص در دهستان‌های میانکوه، خورمیزات، ارنان و تنگچنار و همچنین سرو کهنسال در محله منگاباد از دیگر جلوه‌های دیدنی است.

از مهمترین صنایع دستی آن می‌توان از قالی بافی نام برد و نقشه‌های اصیل فرش مهریز با طرح‌های یزد و کرمان بافته و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

از دیگر صنایع دستی این شهرستان می‌توان آهنگری، سریشم، گیوه بافی، سبدبافی و چاقوسازی را نام برد.

کاروانسرای زین الدین که در ۶۰ کیلومتری جاده یزد، کرمان قرار دارد و حدود ۵۰۰ متر خارج از جاده در این مسیر قرار گرفته تنها کاروانسرای مدور ایران است که بنای آن مربوط به دوره صفویه برمی گردد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/‌ی

 آمادگی شهر تاریخی مهریز از مسافران نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار