بیشتر بدانیم:

پیشگیری از حوادث در هنگام خانه تکانی

استقبال از عید نوروز، باعث ایجاد روحیه‌ای شاداب و با طراوات در همه شهروندان می‌شود، اما آنچه باید در نظر گرفت این است که گاهی در اثر رعایت نکردن نکات ایمنی و سلامت، خانه تکانی منجر به بروز حوادثی می‌شود که سلامت افراد را با خطر مواجه می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه گفت: با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، خانه تکانی و تمیز کردن خانه را در پیش رو داریم که گاهی بدون خطر و ایجاد دردسر نیست؛ به همین دلیل باید علاوه بر مراقبت از دچار شدن به حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی، توجه کنیم.

نغمه قربانی با اشاره به این که صد‌ها ماده شوینده و پاک کننده در بازار وجود دارد، افزود: برخی از این محصولات در تماس با پوست و ریه موجب بروز واکنش‌هایی می‌شوند؛ شاید به ظاهر بعضی از مواد شوینده قوی، برای تمیز کردن خانه مناسب باشند، اما می‌توانند به سلامت ما آسیب برسانند.

او تاکید کرد: بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده این است که آن‌ها را با آب گرم مخلوط کنیم یا از آن‌ها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنیم؛ بنابراین از مواد شوینده و پاک کننده‌ای استفاده کنیم که آسیب کمتری به همراه دارند.

این کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه اضافه کرد: ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده‌ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است، زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گاز کلر آزاد می‌شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می‌کند و بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضا‌های کوچک، علایم شدید تنفسی ایجاد می‌کند.

قربانی گفت: استفاده از پودر‌های شوینده که آنزیم دارند، بسیار ایمن‌تر از استفاده از مواد سفیدکننده‌ای است که بخار دارد؛ مواد شوینده شیمیایی که بخار ایجاد می‌کند، از برنامه تمیزکاری حذف کنیم، مگر آنکه در جایی باشیم که جریان سریع هوا، بخار‌ها را پراکنده می‌کند، در غیر این صورت هر چقدر احتیاط کنیم، باز هم احتمال آسیب وجود دارد.

او افزود: توجه کنیم بسیاری از مواد ضدعفونی کننده به راحتی از ماسک‌های کاغذی عبور می‌کنند و می‌توانند، موجب آسیب به ریه شوند، بنابراین تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره ها، استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی، می‌تواند تا اندازه زیادی از بروز آلرژی‌ها و پیشگیری از این مشکلات کم کند؛ پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده ازمحصولات سوزاننده ضروری است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه نخستین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست، گفت: استنشاق هوای تازه، تنفس را ساده‌تر می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌شود؛ استفاده از بُخور، به ویژه بخور سرد و خودداری از صحبت کردن در این شرایط، بسیار کارآمد و مفید است، سپس باید هرچه زودتر باید به پزشک مراجعه کنیم.

قربانی ادامه داد: انواع مواد شیمیایی می‌تواند به چشم آسیب برسانند، مواد شوینده و رنگ بَر از خطرناکترین مواد برای چشم به شمار می‌روند و در صورت تماس با چشم، به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی در موارد شدیدتر می‌تواند، به سوراخ شدن کره چشم منجر شود.

او بیان کرد: مواد شوینده می‌تواند موجب ایجاد زخم‌های شدید در پلک شده و چسبندگی‌های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشد؛ آسیب ناشی از این مواد ممکن است آنقدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود، به همین دلیل استفاده از عینک حفاظتی برای کاهش آسیب چشم ها، توصیه می‌شود.

این کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به این موضوع که کودکان به علت کنجکاوی ممکن است در تماس با این مواد قرار گیرند، گفت: بی دقتی و سهل انگاری در استفاده، نگهداری یا جابجا کردن مواد پاک کننده و سفیدکننده، کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ مصرف اتفاقی این مواد منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می‌شود و عمل بلعیدن را با مشکل مواجه می‌کند.

قربانی توصیه کرد: محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنیم و از نگهداری این مواد در ظروف مواد خوراکی مانند بطری نوشابه، خودداری کنیم؛ این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد از سوی کودکان می‌شود.

او تاکید کرد: والدین در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آن‌ها را وادار به استفراغ نکنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می‌شود؛ در این مواقع باید بلافاصله دهان کودک را شست و شو دهیم، توجه داشته باشیم که کودک آب نخورد، زیرا وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می‌شود، جذب آن سریع‌تر شده و وضعیت بدتر می‌شود؛ بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیر، عمل رقیق سازی انجام شود.
انتهای پیام/م

توصیه‌های ایمنی برای خانه تکانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار