رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۵۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق کشور فرسوده اند/سرمایه گذاری در صنعت برق متناسب با رشد مصرف نیست

۵۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق کشور فرسوده هستندنجفی گفت:۵۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق کشور فرسوده و با مشکل کاهش راندمان مواجه هستند.

آرش نجفی رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عدم سرمایه گذاری در صنعت برق برای توسعه شبکه، اظهار کرد: طی ۱۰ سال اخیر میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت برق متناسب با رشد مصرف نبوده است و نتیجه این عدم توازن در خاموشی‌های اخیر خود را نشان داده است.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به پیک مصرف برق در کشور، تصریح کرد: پیک مصرف برق در کشور مربوط به فصل تابستان است و در سایر فصول میزان مصرف برق با تولید آن تناسب دارد، اما در صورت توسعه اقتصادی و صنعتی این توازن برهم خواهد خورد و کمبود برق به کل سال تسری پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت مناسبی در زمان پیک مصرف وجود ندارد، بیان کرد: تغییر ساعات ادارات دولتی اقدامی هزینه‌بر است که تأثیر چندانی در میزان مصرف برق نداشته است در حالی که می‌توان با تغییر ساعت فعالیت بخش‌های پرمصرف برق به شب و امتیاز قائل شدن برای آنها، پیک مصرف را مدیریت کرد.


بیشتر بخوانید: یک سوم ترانس های شبکه توزیع فرسوده است


نجفی افزود: برای مدیریت مصرف برق و بکارگیری سیستم‌های تشویقی در اصناف و صنایع که به مراتب هزینه‌ای کمتر از ساخت نیروگاه و قطعی برق دارد، نیاز به مدیران آگاه و مدبری است که با شناخت شرایط پیک مصرف را مدیریت کنند.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه‌های کوچک و پراکنده، تصریح کرد: در گذشته ساخت نیروگاه‌های برق بزرگ مقیاس به دلایلی از جمله کاهش هزینه تولید رواج داشت، اما استفاده مکرر فرسودگی و کاهش راندمان آن را به همراه داشته و نیاز است با ساخت نیروگاه‌های کوچک و پراکنده مجهز به فناوری‌های نوین بهره وری اتلاف انرژی در شبکه را کاهش داد.

وی با اشاره به فرسودگی نیروگاه‌های تولید برق در کشور، اذعان کرد: ۵۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق کشور فرسوده و با مشکل کاهش راندمان مواجه شده‌اند البته نباید از تلاش‌های بخش خصوصی غافل شد، اما به دلیل عدم تعمیر و بازسازی به شکل کامل، بسیاری از این نیروگاه بازدهی خود را از دست داده‌اند.

به گفته وی؛ نیروگاه‌های توربینی جزء نسل‌های قدیمی است که بازدهی کمی دارند، اما راندمان نیروگاه‌های برق پراکنده کلاس F. و H. به ۵۰ درصد رسیده است و به استناد ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت پذیر، می‌توان از محل صرفه جویی گاز قیمت تولید برق و نیروگاه را کاهش داد.

انتهای پیام/

راندمان نیروگاه‌های برق پراکنده کلاس F. و H. به ۵۰ درصد رسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار