کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

میزان مصرف آب در کشور با منابع همخوانی ندارد

نادری گفت: میزان مصرف آب در کشور با منابع موجود تناسب ندارد و می توان گفت جامعه پرمصرفی هستیم.

ویژه عید//میزان مصرف آب در کشور با منابع همخوانی نداردعلی نادری کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به مصرف آب در کشور اظهار کرد: میزان مصرف آب در کشور با منابع موجود تناسب ندارد و به نوعی جامعه پرمصرفی هستیم.

وی با اشاره به افزایش استفاده مشترکان خانگی از تجهیزاتی مانند پمپ‌های آب تصریح کرد: استفاده از پمپ برای افزایش فشار آب، منجر به افزایش مصرف می‌شود و فشار مضاعفی را بر منابع آب‌های زیر زمینی وارد کرده است.


بیشتر بخوانید: برنامه های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب و برق


این کارشناس حوزه آب ادامه داد: پمپ‌های  فشار آب، ضمن ایجاد شرایط مصنوعی  برای مشترکان باعث ایجاد تصور غلط فراوانی منابع آب در کشور شده است.

وی با  اشاره به مشارکت مردمی در مدیریت مصرف آب افزود: با وجود حجم کم مصرف آب در بخش خانگی نسبت به مصارف کلان کشور، اما هزینه‌های سنگین صورت گرفته برای تصفیه آب قابل شرب مستلزم بازنگری در مصرف آب در این بخش است.

وی با اشاره به تعرفه پایین آب شرب گفت: دولت برای هر مترمکعب آب، ­یارانه قابل توجهی به مشترکان خانگی پرداخت می‌کند که هزینه پایین آن باعث جلوگیری از مدیریت مصرف و میل به مصرف بیشتر شده است.

به گفته وی؛ باید از طریق رسانه های جمعی به ارائه الگوی‌های صحیح برای مدیریت مصرف اقدام کرد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اشتراک منابع آب قابل شرب بین بخش خانگی، ​صنعت و کشاورزی تصریح کرد: توسعه بخش‌های مختلف مانند کشاورزی سبب ناپایداری و در مخاطره قرار گرفتن منابع آب از نظر کیفی و کمی در دیگر بخش‌ها شده است.

کریمی در پایان گفت: به منظور تأمین آب شرب و جایگزین کردن منابع ناپایدار نیازمند هزینه‌های زیاد و فعالیت‌های عمرانی متعدد در بخش زیر ساخت‌ها هستیم که با مدیریت مصرف می‌توان ​این هزینه‌ها را در دیگر بخش‌های مرتبط با آسایش مردم به کار گرفت.

انتهای پیام/

 استفاده از پمپ برای افزایش فشار آب، منجر به افزایش مصرف می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار