ستودن اهداف معترضان الجزیره از سوی فرمانده ارتش این کشور

فرمانده ارتش الجزیره اظهار کرد مردم «اهداف شریف» خود را در طول هفته‌ها اعتراض نسبت به عبدالعزیز بوتفلیقه بیان کردند.

ستودن «اهداف شریف» معترضان الجزیره از سوی رئیس ارتش این کشوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سرهنگ احمد قاضی صلاح، فرمانده ارتش الجزیره اهداف شریف معترضان این کشور را در اعتراضات هفته‌های اخیر ستود و آن را شدیدترین اعتراضات صورت گرفته علیه بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور دانست.

بنا به گفته او این اعتراضات نشان از فاصله گرفتن ارتش از حاکمی است که سابقه بسیار طولانی دارد.

قاضی صلاح گفت: خاطرات این ماه با «اقداماتی که اهداف شریف و مقاصد پاک در پس آن‌ها بود ماندگار شد، اقداماتی که از طریق آن‌ها مردم الجزیره به روشنی ارزش‌ها و اصول خود درباره کار‌های خالص و پاک برای خداوند و وطن را نشان دادند».

سخنان فرمانده ارتش الجزیره در جریان دیدار او از یک ناحیه نظامی ایراد شد که رسانه‌های این کشور امروز (چهارشنبه) آن را منتشر کردند. قاضی صلاح از حزبی می‌آید که نفوذ زیادی در ائتلاف حاکم بر الجزیره دارد.

«صدیق چیحاب» سخنگوی این حزب تحت عنوان صف‌آرایی ملی برای دموکراسی در گفتگو با تلویزیون «البلاد» نیز اظهار کرد طرح بوتفلیقه برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای بار پنجم «یک اشتباه بزرگ» بود.

او در ادامه افزود «در چند سال گذشته، نیرو‌هایی خارج از قانون اساسی قدرت را غصب کرده و امور دولتی را خارج از چارچوب قانونی اداره کردند».

بوتفلیقه که از ۲۰ سال پیش رئیس‌جمهور الجزیره است هفته گذشته در مقابل اعتراضات مردمی کوتاه آمد و از نامزد شدن برای بار پنجم در انتخابات ریاست‌جمهوری صرف نظر کرد. اما بلافاصله اعلام کرد تا زمانی که قانون اساسی جدید تصویب شود در مسند قدرت باقی می‌ماند.

بوتفلیقه از سال ۱۹۹۹ بر الجزایر حکمرانی می‌کند. او در سال ۲۰۱۳ دچار سکته مغزی و چندین هفته در بیمارستانی در فرانسه بستری شد. وی پس از آن به ندرت در انظار عمومی ظاهر شد. گفته می‌شود او در حالی نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر را اعلام کرده بود که در حال حاضر به دلیل اوضاع وخیم جسمانی تحت درمان است.

در تاریخ ۱۰ فوریه عبدالعزیز بوتفلیقه با اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین دوره متوالی، وعده داد در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اصلاحات لازم را اعمال کند. پس از اعلام این خبر خیابان‌های پایتخت الجزایر مملو از جمعیت معترض به نامزدی بوتفلیقه ۸۲ ساله در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

چندی پیش نیز اعلام شد علی بنفلیس، رقیب اصلی عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ میلادی، در انتخابات ریاست جمهوری آتی الجزایر رقابت نخواهد کرد. برخی از احزاب از جمله «جنبش جامعه برای صلح» حزب اصلی اسلامی در الجزایر نیز هم زمان اعلام کردند در صورت نامزدی بوتفلیقه، انتخابات را تحریم می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار