گزارش/

سال ۹۷ با 28 روز هوای پاک رکورد زد/ مقایسه تعداد روزهای آلوده 4 سال اخیر

آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست‌محیطی کلانشهر‌ها از جمله تهران بزرگ است.

مقایسه روز‌های سالم سال ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته در پایتختبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهمترین مشکلاتی که امروزه بشر با آن روبروست، آلودگی هواست که به دلیل افزایش بی رویه فعالیت‌های صنعتی، مصرف سوخت‌های فسیلی و تراکم جمعیت در برخی از شهر‌ها روزبه روز شدیدتر می شود.

آلودگی هوا تهدیدی جدی، مستمر و فراگیر علیه سلامت موجودات زنده و محیط زیست است که علاوه بر مشکلات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده، دارای تبعات سوء اقتصادی و اجتماعی نیز است که به صورت آرام و تدریجی و گاهی غیرقابل جبران نمایان می‌شود.

افزایش ۲۸ روزه هوای پاک در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶

از ابتدای سال ۹۷ تا ۱۸ اسفند ۹۷، در تهران شاهد ۲۸ روز هوای پاک (دوبرابر سال ۹۶ تا زمان مشابه)، ۲۶۷ روز هوای سالم، ۵۹ روز هوای ناسالم (در مقایسه با ۹۸ روز ناسالم و ۸ روز خطرناک در سال ۹۶) ثبت شده است که بیانگر افزایش ۴۷ روز هوای مطلوب نسبت به سال گذشته بوده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا ۱۱ دی‌ماه، در تهران ۱۷ روز پاک و در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ روز پاک داشته ایم. همچنین امسال روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس ۴۴ روز و در سال گذشته ۶۶ روز بوده است.

در سال ۹۵ هوا ۷۹ روز سالم و ۱۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود و در سال ۹۴، هوای تهران ۷۳ روز سالم، ۱۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم برای همه بود. بدین ترتیب هوای سال ۹۶ در ۸۱ درصد روز‌های سپری شده شرایط استاندارد را داشته است.

هوای تهران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲، ۲۷۷ روز پاک و سالم بوده است

در سال ۹۵ تعداد روز‌های پاک ۱۷ روز، سالم ۲۶۰ روز، ناسالم برای گروه‌های حساس ۸۰ روز و ۹ روز نیز ناسالم بوده است این در حالی که در سال ۹۲ تعداد روز‌های پاک روز ۳، روز‌های سالم ۲۰۲ روز، ۱۴۸ روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم بوده است.

همچنین در سال ۹۴ تعداد روز‌های پاک ۲۱ روز، ۲۳۳ روز سالم، ۱۰۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۵ روز ناسالم و ۱ روز بسیار ناسالم بوده است.

سال ۱۳۹۳ نیز ۱۶ روز پاک، ۲۳۳ روز سالم، ۱۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم بوده است.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا در استان تهران اینگونه بیان میکند.

۱- توزیع سوخت استاندارد به‌ویژه سوخت نفت گاز در جایگاه‌های توزیع فرآورده‌های نفتی در تهران و شهرستان‌های اقماری آن که به‌ویژه برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ میزان دی اکسید گوگرد هوای تهران را به حد سلامت رسانید.

۲- ارتقای استاندارد برخی از خودرو‌های تولیدی و تشدید نظارت بر گواهینامه‌های زیست‌محیطی

۳- نظارت مستمر بر کیفیت سوخت توزیعی در کلان شهر‌ها (بنزین و گازوئیل)

۴- تغییر سوخت مصرفی بیش از۱۴۰۰ واحد صنعتی از مازوت به گاز

۵- اجرای طرح کاهش (LEZ) در تهران برای اولین بار در کشور و تشدید برخورد با خودرو‌های فاقد معاینه فنی

۶- منع به کارگیری خودرو‌های فرسوده و دودزا در ادارات دولتی

۷- تصویب جلوگیری از تردد خودرو‌های فاقد معاینه فنی و دودزا از اول آبان در کل شهر تهران همراه با برخورد با کامیون‌های دودزا

۸- تدوین و اجرای برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور.

۹- نظارت بر موتورخانه‌های ساختمان‌های دولتی توسط اداره کل استاندارد در تهران.

۱۰- پیگیری جدی مفاد قانون هوای پاک و آیین نامه‌های ذیل آن در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا

۱۱- برخورد با معادن شن و ماسه آلاینده.

۱۲- برخورد با پسماند سوزی در سطح استان.

۱۳- توسعه زیر ساخت‌های دولت الکترونیک جهت کاهش سفر‌های روزانه درون شهری.

۱۴- ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری (که متأسفانه دولت محترم پس از ۶ ماه توقف ماه گذشته تولید را یکسال تمدید کرد.)

معهذا، ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های بی دریغ حضرتعالی، صدور اوامر مقتضی و رهنمود‌های ارزنده برای همکاری بایسته و مستمر تمام دستگاه‌های اجرایی برای حل این معضل زیست‌محیطی مورد استدعاست.

در این میان به ویژه همکاری‌های وزارت کشور (شهرداری‌ها)، پلیس راهور و وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی بسیار مورد نیاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
عالی
آخرین اخبار