رئیس دانشگاه فرهنگیان:

۶۰ درصد از نیاز دانشجو معلمان، معلم ابتدایی است/ ورود حدود ۲۵ هزار نومعلم از مهر ۹۸ درکلاس‌های درس

خنیفر با اشاره به فعالیت‌های یکساله دانشگاه در تامین نیروی انسانی از ورود حدود ۲۵ هزار نو معلم به کلاس‌های درس از مهر ۹۸ خبرداد.

خنیفربه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان  اسناد بالادستی و تکالیفی که برای دانشگاه قرار داده شده را شفاف و مشخص عنوان و اظهار کرد: اسناد بالادستی بین راس و قاعده هرم آشتی ایجاد می‌کند و دانشگاه فرهنگیان تکالیف خود را از راس هرم دریافت و بر اساس اطلاعات موجود و ملاک از قاعده هرم و مطالعات تحرکات جمعیتی برای تحقق تکلیف‌ها با تشکیل کارگروه‌ها برنامه‌های لازم را تحویل می‌دهد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به امضاء مصوبات معوقه و اخیر هیئت امنا دانشگاه فرهنگیان سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ توسط رئیس جمهور بیان کرد: امضا رئیس جمهور گام بزرگی است مبنی بر اینکه تصمیماتی که می‌گیریم مستحضر به حمایت قانونی است.

وی به برگزاری ۲ دوره آموزشی کارگروه سند تحول بنیادین برای ۱۰۰ استاد دانشگاه و طراحی برنامه‌های دانشگاه برای افق ۱۴۰۴ و نیز ۱۴۲۰ اشاره کرد.

خنیفر با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی میزان یادگیری به ازای اضافه شدن هر یک نفر به کلاس‌هایی بالای ۲۴ نفر به عنوان یک قاعده جهانی، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تا ۱۲ سال آینده ۱۹ میلیون دانش آموز خواهیم داشت که باید استاندارد‌های لازم را دارا باشند و این خود نیاز به جذب و پرورش معلم را روشن می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین معلم تراز برای هر کشوری، به ویژه کشور ما معلم فارغ التحصیل دانشگاه تربیت معلم است، گفت: شبانه روزی بودن، آموزش دروس پداگوژی، تاکید بر مسائل فرهنگی خارج از برنامه رسمی و مهمترین بحث که تبیین نیز نشده کسب خوی و روحیه معلمی ویژگی‌هایی است تنها در دانشگاه فرهنگیان روی نخواهد داد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان پیگیری برای اجرای طرح‌های ۱۰۰۳۱ و ۳۱۳۱، جذب هیئت علمی مورد نیاز، تکمیل پذیرش دانشجو معلمان (پیوسته و ماده۲۸) و تحقق بودجه را ۵ هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: تحقق این کمیت‌ها عاملی برای کیفیت از جمله در محتواها، تقویت پژوهش، تجهیز مراکز، بهسازی، بازسازی و مقاوم سازی و مهمتر از همه تربیت معلم تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

پیش بینی جذب ۲۵ هزار دانشجوی پیوسته در سال تحصیلی آینده

وی مهر سال آینده را مهر ۵۵ هزاری نامید و افزود: برای سال آینده پیش بینی شده است که ۲۵ هزار دانشجوی پیوسته و ۳۰ هزار از طریق ماده ۲۸ برای حرفه معلمی در دانشگاه پذیرش شوند.

خنیفر ادامه داد: همچنین براساس اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۷؛ ۲۵ هزار ردیف استخدام دانشجو معلم پیوسته و ۱۷ هزار از طریق ماده ۲۸ دریافت کرده ایم که پس از جذب از طریق معمول و تکمیل ظرفیت، دانشجویان و مهارت آموزان دانشگاه از ۲۹ هزار به ۷۰ هزار رسید.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از نیاز دانشجو معلمان، معلم ابتدایی است، اظهار کرد: بر این باوریم که بهترین معلمان برای تدریس در ابتدایی، پذیرش از طریق کنکور و طی کردن ۴ سال تحصیل در دانشگاه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به حضور حدود ۸۰۰ عضو هیئت علمی و ۲هزار تا ۲۵۰۰ نفر اساتید حق التدریس در دانشگاه فرهنگیان بیان  کرد: بیش از ۴۰ درصد اعضای هیئت علمی ۳۵ سال سابقه حضور دارند که تلاش کردیم با استفاده از قوانین معین مانند طرح تعهد ده ساله از آنان در نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

وی متناسب سازی ردیف‌های دریافتی با رشته‌های استان‌ها را از وظایف آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی نیاز سالانه استان‌ها به رشته‌ها و تعداد معلم انجام گرفته است که با توجه به تحرکات جمعیتی تا ۹۰ درصد روایی دارد.

آموزش و پرورش  ۷۸ هزار کمبود نیرو دارد

خنیفر با بیان اینکه آموزش و پرورش به صورت واقعی ۷۸ هزار کمبود نیرو دارد که برای استاندارد سازی از جهت علمی این نیاز به ۱۲۳ هزار نفر می‌رسد، گفت: نافی قطب بندی آموزش نیستیم، اما قطب بندی می‌تواند باعث کاهش بومی پذیری شود.

وی با اشاره به طرح ۳۱ دانشگاه جامع فرهنگیان در مراکز استان با حفظ پردیس‌ها و مراکز موجود برای پوشش نیاز استان‌ها در ۱۶ رشته، تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح علاوه بر پاسخگویی ۸۰ درصدی به نیاز‌های بومی هر استان و شهر‌های همجوار آن، در صورت تخصص در رشته خاص، استان می‌تواند از دیگرشهر‌ها نیز پذیرش داشته باشد.

تحویل ۲۰ تا ۲۵ هزار نومعلم در مهر آینده

رئیس دانشگاه فرهنگیان تحقق عدالت آموزشی، استقلال، ماندگاری اعضای هیئت علمی و ایجاد خوابگاهی برای متاهلان را از جمله ویژگی‌های طرح ۱۰۰۳۱ دانست و گفت: در صورت نیاز به کسب تجربه دانشجومعلم در استان و شهر دیگر، چون با این طرح امکانات و کیفیت آموزشی برابر است، جابه جایی‌ها موجب نارضایتی نخواهد شد و تنها بعد مسافت مطرح خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش را خواهیم کردتا ضمن حرکت به سمت کیفیت این دانشگاه را به اهداف اصلی اش نزدیک کنیم، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان به معنای واقعی دانشگاه اتفاق بیفتد.

 خنیفر با بیان اینکه در سال گذشته در دانشگاه جای خالی نداشتیم، از تحویل ۲۰ تا ۲۵ هزار نومعلم در مهر آینده به آموزش و پرورش خبر دادو افزود: از این میزان حدود ۲۰ هزار دانشجو ماده ۲۸ و پنج هزار دانشجوی پیوسته فارغ التحصیل و در مهرسال اینده تحویل خواهند شد.

وی با اشاره به تخصیص حدود ۹۰ درصد بودجه ۱۳۹۷، و پرداخت بدهی‌های سال‌های گذشته، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که حق التدریس سال ۱۳۹۶ را پرداخت کرده و حق التدریس‌ها تا تابستان ۹۷ را در دستور پرداخت دارد همچنین این دانشگاه به موجب گستردگی و پراکندگی آن در استان نیاز‌مند ارتباط با مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس است و در بین دانشگاه‌ها بیشترین ارتباط با کمیسیون آموزش مجلس، تحقیقات، اقتصادی و تلفیق بودجه در طول ماه‌های بهمن و اسفند را داشته است.

 تاسیس بنیاد خیرین در دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ و اعلام حمایت صریح ایشان از دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به دلیل نقش خود در عرصه تعلیم و تربیت مهم است و باید مورد توجه بیشتری از سوی مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد، در همین راستا علاوه بر اعلام آمادگی خیرین، برای نخستین بار بنیاد خیرین تاسیس و ثبت شد و انتظار داریم با کمک استان‌ها و استاندار‌ها برای فعال کردن خیرین در نقاط مناسب استان ها، زمینی بین ۶۰ تا ۱۰۰ هکتار بدهند برای طرج دانشگاه فرهنگیان جامع در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه کیفیت از کمیت عبور می‌کند و بدون کمیت به کیفیت نخواهیم رسید، گفت: در حال حاضر چالش اصلی در کمیت و تعداد معلم مورد نیاز است که باید رفع شود و در ادامه آن به بحث محتواها، برنامه ها، ابزار و تجهیزات تکنولوژی و آموزشی پرداخت.

 خنیفر ادامه داد: اما در این دانشگاه برای رسیدن به کیفیت منتظر نشدیم کمیت اتفاق بیفتد و تلاش کردیم دو بال کمیت و کیفیت با هم حرکت می‌کنند به طوری که ضمن افزایش پذیرش دانشجو، تجهیز کلاس درس، مناسب سازی تغذیه، استفاده از اساتید برجسته و محتوا‌های برنامه درسی مطلوب و استفاده از تکنولوژی جدید نیز توجه شده است.

وی با بیان اینکه دانشجوی ما خود را با مراکز تربیت معلم مقایسه نمی‌کند بلکه با انشگاه‌های دیگر قیاس می‌کند و این کار ما را سنگین می‌کند، خاطر نشان کرد: در همین راستا بسیاری از اقدامات و فعالیت‌ها در معاونت‌ها برآورده شده و جشنواره‌هایی از جمله جشنواره رویش و ورزشی و نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم با رویکردی عمیق، ژرف اندیشانه، علمی و به دور از تشریفاتی انجام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار