کد خبر: ۶۸۷۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

عاملی مخفی اما اثرگذار در پوست بدن افراد مبتلا به بیماری پارکینسون می‌تواند سبب نجات و جلوگری از پیشرفت بیماری در آن‌ها شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را می‌توان به وسیله شناسایی بوی خاصی که بیماری در بدن آن‌ها ایجاد می‌کند، شناسایی کرد.

محققان اعلام کرده‌اند بیماری پارکینسون می‌تواند سبب دگرگونی در قدرت بویایی افراد شود؛ دانشمندان امیدوار هستند با بهره گیری از این روش غربالگری بتوانند بیماری را درمراحل اولیه شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی بیماری عصبی پیش رونده است و سبب ناتوانی در کنترل حرکت اندام‌های بدن و ایجاد لرزش در آن‌ها می‌شود.

بنا بر آمار‌ها حدود ۵۰۰ هزار نفر تنها در کشور آمریکا مبتلا به بیماری پارکینسون هستند و دانشمندان اعلام کرده‌اند سیر ابتلا به این بیماری حالت صعودی دارد.

با وجود انجام پژوهش‌های فراوان برروی این بیماری، هنوز راهکار درمانی قطعی برای آن کشف نشده است و تنها مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند سبب کندی پیشرفت بیماری شود.
علامت‌های اولیه این بیماری با حالت‌هایی، چون لرزش و سفتی اندام‌های بدن شروع می‌شود و معمولاً بین علامت‌های اولیه تا شروع نشانه‌های اصلی بیماری حدود ۶ سال فاصله است.
مطالعه دانشمندان نشان داد که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دارای نوعی تعریق هستند که از غدد چربی پوست و نه غدد تعریق، چون ناحیه زیر بغل ایجاد می‌شود.

سبوم؛ عامل ایجاد بوی متفاوت در بدن مبتلایان به پارکینسون

بنا بر مطالعه دانشمندان، تولید سبوم در مبتلایان به بیماری پارکینسون افزایش می‌یابد و مواد شیمیایی موجود در سبوم می‌تواند زمینه ساز ایجاد بوی متفاوت دربدن مبتلایان شود.
کارشناسان نمونه سبوم و تعریق پوستی بیش از ۶۰ داوطلب دردو دسته مبتلا به پارکینسون و افراد سالم در نمونه برداری و مورد مطالعه قرارداده‌اند.
نتیجه مطالعه نشان داد، نوع مواد شیمیایی موجود در تعریق بدن افراد مبتلا به پارکینسون با دیگر داوطلبان متفاوت است که زمینه ساز ایجاد بوی متفاوت در بدن آن‌ها می‌شود.
سه ترکیب شیمیایی اثرگذار درتفاوت بوی تعریق بدن افراد مبتلا به پارکینسون با دیگر داوطلبان سالم شامل hippuric acid, eicosane, و octadecanal است.
درمراحل بعدی آزمایش دانشمندان درتلاش هستند تا راهکار‌های جدیدی برای شناسایی زودهنگام بیماری پارکینسون با استفاده از روش غربالگری بوی غدد چربی پوست بدن بیابند.

شناسایی زودهنگام پارکینسون با روشی عجیب/ حواستان به تغییر بوی بدنتان باشد

به گفته محققان یکی از دلایل تفاوت بوی تعریق بدن افراد مبتلا به پارکینسون با افرادسالم تجمع میزان فراوان میکروب برروی پوست افراد مبتلا به این بیماری به نسبت افراد سالم است.
مخمر Malassezia spp که بر روی پوست بدن انسان زندگی می‌کند به طور معمول برروی بدن افراد مبتلا به پارکینسون بیشتر مشاهده می‌شود.
یافته‌های تحقیق پزشکان درباره ارتباط بویایی با ابتلای افراد به بیماری پارکینسون درمجله ACS Central Science منتشر شده است.

منبع:Medical news today