رای الیوم گزارش داد؛

ترکیه نباید تسلیم اخاذی و باج‌خواهی آمریکا شود

رای الیوم در گزارشی به بررسی اختلافات پیش آمده میان ترکیه و آمریکا در خصوص خرید تسلیحات نظامی از روسیه پرداخت و به آنکارا پیشنهادهایی ارائه داد.

ترکیه نباید تسلیم اخاذی و باج‌خواهی آمریکا شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، ترکیه در مقابل توقف تحویل جنگنده‌های اف سی و پنج آمریکا باید مدل روسی این جنگنده‌ها از نوع سوخو پنجاه و هفت را بخرد و تسلیم اخاذی و باج خواهی آمریکا نشود زیرا آنکارا چاره‌ای جز این ندارد که بین روسیه و آمریکا یکی را انتخاب و تبعات این انتخاب را تحمل کند و به سمت کشور‌های عربی و اسلامی روی آورد چرا که با این رویکرد در نهایت برنده خواهد شد ضمن آنکه باید توجه داشته باشد هیچ تغییر راهبردی سرنوشت سازی بدون پیامد نیست.

رای الیوم نوشت: آمریکا اقدامات جدی در خصوص توقف فروش جنگنده‌های اف سی و پنج به ترکیه را آغاز کرده است. این جنگنده‌ها جدیدترین نوع جنگنده در زرادخانه نیروی هوایی آمریکا به شمار می‌رود و آمریکا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفته است این مدل از جنگنده‌ها فقط زمانی به ترکیه تحویل داده می‌شود که آنکارا معامله موشک‌های پیشرفته اس ۴۰۰ را لغو و به جای آن‌ها موشک‌های پاتریوت دریافت کند.

بهانه آمریکا برای تحویل ندادن جنگنده‌های اف سی و پنج به ترکیه، همانگونه که برخی مقامات گفته‌اند، این است که نمی‌شود کارشناسان روس در پایگاه هوایی ترکیه حضور داشته باشند که جنگنده‌های اف سی و پنج آمریکا آنجا هستند. اردوغان بار‌ها تاکید کرده است به خرید سامانه‌های اس چهارصد و شاید اس پانصد ادامه می‌دهد و به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهد در روند این کار خلل ایجاد کند.

حال سوال اینجاست که آیا این پاسخ نهایی اردوغان است و از آن عقب نشینی نخواهد کرد؟ ترکیه در تولید موتور‌های این نوع جنگنده‌ها، دستگاه‌های فرود و شیشه‌های کابین خلبان مشارکت دارد و در صورتیکه دولت آمریکا به تهدید‌های خود درباره لغو قرارداد ادامه دهد این بخش از قرارداد نیز ملغی خواهد شد. خطرناکترین بخش مسئله اینجاست در صورتیکه دولت آمریکا تصمیم بگیرد این قرارداد را لغو کند نه فقط بحران در روابط تاریخی متحد ترک به وجود می‌آید بلکه ممکن است ترکیه از ناتو خارج شود یا عضویت آن به حالت تعلیق درآید و آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه آن اعمال کند.


          بیشتر بخوانید:
          ادامه تلاش‌های واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید اس-۴۰۰
          اردوغان: پس از سامانه موشکی اس ۴۰۰، سامانه موشکی اس ۵۰۰ را نیز می‌خریم


سردبیر رای الیوم در ادامه گزارش خود آورده است: نمی‌دانیم واکنش اردوغان به این اخاذی آمریکا چگونه خواهد بود زیرا میدان مانور بسیارمحدود و فرصت کم است و ترکیه چاره‌ای جز این ندارد که بین روسیه و آمریکا یکی را انتخاب و تبعات این انتخاب را تحمل کند.

ترامپ در اقدامی بی سابقه چند ماه پیش اردوغان را تهدید کرد و گفت: اگر اندرو رابینسون، کشیش آمریکایی را که به اتهام همکاری با تروریسم بازداشت کرده است؛ آزاد نکند اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد. در پی این تهدید‌ها رسانه‌های ترکیه از دستیابی به معامله‌ای پایاپای برای آزادی این کشیش و تحویل دادن فتح الله گولن به ترکیه خبر دادند، اما مشخص شد فقط کشیش آمریکایی آزاد شده است و گولن در تبعیدگاه انتخابی خود در آمریکا باقی مانده و از حمایت این کشور برخوردار است. اردوغان نباید از قرارداد موشک‌های روسیه صرف‌نظر کند و در مقابل توقف تحویل جنگنده‌های اف سی و پنج آمریکا باید مدل روسی این جنگنده‌ها از نوع سوخو پنجاه و هفت را بخرد که به اجماع کارشناسان پیشرفته‌تر است.

ترکیه همچنین باید در راهبرد‌های خود به صورت جدی بازنگری کند؛ راهبرد‌هایی که بارزترین آن‌ها عبارت است از تقویت ائتلاف‌ها با روسیه و متحدان منطقه‌ای آن به ویژه عراق و ایران. از دیگر اقداماتی که ترکیه باید انجام دهد این است که روابطش را با همسایه سوری خود ترمیم و توافقنامه امنیتی آدنا را که در سال هزار و نهصد و نود و هشت امضا شده بود تقویت کند؛ توافقنامه‌ای که ترکیه و سوریه را به مبارزه با تروریسم تهدید کننده دو طرف، ملزم می‌کند.

در ادامه این سرمقاله آمده است: روابط آمریکا و ترکیه بد و بدتر می‌شود و همه تلاش‌ها برای جلوگیری از نابودی کامل این روابط شکست خورده است. به اردوغان می‌گوییم به شمال و شرق یعنی روسیه و کشور‌های عربی و اسلامی روی آورد؛ طرف‌هایی که حامی واقعی او و کشورش هستند و با این رویکرد در نهایت برنده خواهد شد هرچند که تبعات و پیامد‌هایی در انتظارش است، اما موقت خواهد بود؛ زیرا هیچ تغییر راهبردی سرنوشت سازی بدون پیامد نیست و آنچه برای روسیه بعد از فروپاشی اتحادیه شوروی سابق رخ داد بهترین مثال برای در این خصوص است. روسیه بیست سال پیش کجا و روسیه امروز کجا؟ وقتی اراده وجود داشته باشد، راه‌هایی هم برای مقابله با همه سختی ها، هرقدر هم که سخت باشد، وجود خواهد داشت و آیا اردوغان به حکمت ایمان دارد؟ امیدواریم اینگونه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار