آموزش کشور در مرداد ۹۷؛

از آزمون ورودی جنجالی سمپاد متوسطه اول تا آخرین وضعیت پرتاب ماهواره پیام

حوزه آموزش کشور در مرداد با اخباری حول آزمون ورودی مدارس سمپاد و آخرین وضعیت از آماده‌سازی ماهواره پیام گذشت.

پنجم عید// از آزمون ورودی جنجالی سمپاد متوسطه اول تا حذف  ۲ ساعت برنامه رسمی مدارس از مهر 97به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش کشور در متشکل از آموزش و پرورش و آموزش عالی  در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌های بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

بطحایی: معلمان مجبورند شغل دوم داشته باشند/ از مهر ماه ۲ ساعت برنامه رسمی مدارس حذف می‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهر ماه دو ساعت برنامه رسمی مدرسه را حذف می‌کنیم به عنوان مثال دانش آموز پایه پنجم به جای اینکه ۲۵ ساعت برنامه درسی داشته باشد، ۲۳ ساعت برنامه درسی خواهد داشت و این دو ساعت در اختیار مدرسه است و به مدرسه ابلاغ کردیم که در این دو ساعت بر اساس این سرفصل‌ها محتوا تولید کند مثلا دانش آموز داستانی که خود نوشته است، برای همکلاسی‌هایش بخواند و موضوعاتی دیگر از این قبیل را در دستور کار داریم و غرض از این صحبت‌ها این است که صرفا منتقد نیستم و در حال انجام اقداماتی هم هستیم.

وی ادامه داد:امسال در دوره ابتدایی آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی را حذف کردیم و بخشنامه کردم همچنین بازرسان ویژه‌ای را برای اجرای این کار در نظر گرفتم تا از مهر ماه به طور مستمر مدرسه را کنترل کنند.

افزایش شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی از سال تحصیلی جدید

علی آهومنش رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی گفت: از سال تحصیلی 92- 93 وزارت علوم تعیین شهریه را برعهده هیئت امناء موسسات غیرانتفاعی قرار داد که در این باره خود دانشگاه به صورت مستقل در این خصوص تعیین تکلیف کنند.

وی ادامه داد: از این سال به بعد در 395 موسسه آموزش عالی و غیرانتفاعی هیچ افزایش شهریه ای نداشتیم ولی امسال با تصویب هئیت امنا افزایشی 10 تا 15 درصدی برای شهریه داریم.

رئیس اتحادیه موسسات غیر انتفاعی تصریح کرد: این آئین نامه افزایش قیمت، برای دانشجویان جدید الورود قابل اجرا است ولی برای دانشجویان قدیمی تغییری در شهریه ثابت نداریم ولی شهریه متغیر 10 تا15 درصد افزایش پیدا می کند.

ممنوعیت فعالیت حق‌التدریس جدید در آموزش و پرورش

یار محمد حسین بر مدیر کل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش درباره به کارگیری نیروهای حق‌التدریس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: طی سال‌های گذشته 32 هزار نیروی حق‌التدریس جذب آموزش و پرورش شدند و بر اساس قوانین جدید جذب و به کارگیری نیروهای جدید به عنوان حق‌التدریس آزاد ممنوع است.

وی ادامه داد: در ضوابط بودجه‌ای جذب حق‌التدریس آزاد جدید ممنوع اعلام شده است، بنابراین برای جبران کمبود نیرو از روش‌هایی به جز جذب حق‌التدریس آزاد استفاده می‌کنیم.

حسین بر تصریح کرد: در نظر داریم برای جبران کسری نیرو بیشتر از طریق دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، ماندگاری بازنشستگان و نیروهای حق‌التدریس که پیش از این جذب شده‌اند استفاده کنیم.

ماهواره دانشگاه امیرکبیر چه زمانی به فضا پرتاب می‌شود؟

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت:این ماهواره برای کاربردهایی مانند سنجش از راه دور خواهد داشت و در قالب یک طرح بزرگ ملی و با مشارکت چندین دانشگاه اجرا می شود که امیدواریم سال آینده شاهد انعقاد قراردادهای مربوطه باشیم.

معتمدی درباره زمان دقیق پرتاب این ماهواره تصریح کرد: در این باره چیزی نمی دانم و این مربوط به سازمان فضایی است و قطعا پس از چک شدن کامل این ماهواره توسط سازمان فضایی و دریافت استاندارد های کامل پرتاب می شود.

چند درصد فارغ التحصیلان فنی و مهندسی جهان ایرانی هستند؟

بهزاد سلطانی رئیس صندوق‌ نوآوری و شکوفایی گفت:علاوه بر نیاز فناوری نیاز دیگر کشور اشتغال است، امروز برخی معتقدند که بالاترین فارغ‌التحصیلان فنی مهندسی و علوم پایه دنیا در ایران هستند در حالی که تنها ۴۲ صدم درصد جمعیت فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی و علوم پایه دنیا از ایران است.

سلطانی ادامه داد: باید ما به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان برویم که بتوانند در کشور شغل ایجاد کنند، کشورهایی که تاکنون رشد اقتصادی داشته‌اند، توانسته‌اند از طریق توسعه فناوری به ایجاد اشتغال دست یابند، ما نیز باید در ایجاد شرکت‌های خصوصی فناور محور که در کشور از آنها به عنوان شرکت‌های دانش بنیان نام برده می‌شود تاکید کنیم.

رئیس هیئت صندوق‌ نوآوری و شکوفایی گفت: امروزه متاسفانه تعداد شرکت‌های خصوصی به نسبت دانشگاه‌ها و صنایع پایین است، به طوری که در حال حاضر 3هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و نهادهایی به افزایش این شرکت‌ها کمک می‌کند.

افزایش سهم بیمه فرهنگیان از مهر ۹۷

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره رسیدگی به وضعیت بیمه فرهنگیان و اعتراض‌هایی که نسبت به خدمات بیمه‌ای فعلی دارند، اظهار کرد: بیمه تکمیلی به دلیل افزایش تعرفه‌های پزشکی به شدت با مشکل روبه‌رو رو شده است و فرهنگیان اعتراض به حقی دارند.

وی ادامه داد: تا پایان این دوره که شهریور ماه است با همین تعرفه‌ها پیش می‌رویم البته برای دوره بعدی برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش از رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای بهبود وضعیت بیمه‌ای فرهنگیان از مهر ۹۷ خبر داد و گفت: براساس مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه در نظر داریم تا سهم کمک‌های دولت به بیمه فرهنگیان افزایش پیدا کند و از سازمان برنامه اعتباری خاص بگیریم تا از مهر ۹۷ سهم تعرفه افزایش یابد.

توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس تیز هوشان

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی حالا خورشید درباره ابهاماتی که برای طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان متوسطه اول وجود داشت،‌ اظهار کرد: آزمون برگزار شده تنها آزمون جمعی استاندارد برای سنجش هوش دانش آموزان بوده است که البته چند سوال تشریحی را هم به این مجموعه سوالات اضافه کردیم تا سایر هوش‌های دانش آموزان را بسنجیم.

وی ادامه داد: این نظر که برخی اعلام کردند سوالات آزمون در کتاب‌های کمک آموزشی و موسسات آموزشی وجود داشته است، صحیح نیست چرا که این سوالات، ‌سوالاتی استاندارد و بخشی از آن هم تست ریون بوده اما هیچ کس از اینکه چه سوالاتی در آزمون درنظر گرفته می‌شود مطلع نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه‌ها در آزمون هوش استاندارد بودن آن است، تصریح کرد: در شرایط فعلی سه یا چهار نوع آزمون استاندارد برای سنجش هوش داریم و در آزمون برگزار شده حتی بنده به عنوان وزیر آ‌موزش و پرورش به جهت رعایت امنیت سوالات تا لحظه آخر از اینکه دانش آموزان چه سوالاتی را پاسخگو خواهند بود، اطلاع نداشتم.

وی در پاسخ به این سوال که وجود سه یا چهار نوع آزمون استاندارد موسسات آموزشی را نسبت به آموزش این سوالات به دانش آموزان سال‌های آتی ترغیب می کند تا در آزمون‌های آینده موفق شوند تأثیری دارد با خیر، گفت: چنانچه بخواهیم سال آ‌ینده هم این روش آزمون را به کار بگیریم چنین شائبه‌ای وجود دارد اما هنوز معلوم نکردیم سال آینده برای پذیرش دانش آ‌موزان چه ساز و کاری را به کار خواهیم گرفت.

راه اندازی ۶ رشته جدید درسی در دانشگاه تهران

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: میزان پذیرش دانشجو در این دانشگاه بر اساس تعداد اعضای هیئت علمی است و در شرایط فعلی کاهش در دوره‌های مجازی دانشگاه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر دوره های مجازی ظرفیت پذیرش پردیس‌های خودگردان کاهش پیدا کرده است و این به دلیل شرایط کیفی در پذیرش دانشجو است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه به دلیل پذیرش‌ زیاد در دوره‌های مجازی و شبانه در این دانشگاه طی سال‌های گذشته کیفیت آموزشی تنزل پیدا کرده بود،گفت: این کاهش ظرفیت در دوره های مذکور بوده و به هیچ وجه برای دوره‌های روزانه اعمال نمی شود.

پرداخت اقساط اردوگاه باهنر رصد می‌شود/ اجازه فروش اموال دولتی را نداریم

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره ماجرای واگذاری اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد: اصلا موضوع فروش اردوگاه مطرح نیست و اجازه نداریم که ملک دولتی را به فروش رسانیم.

وی به روند واگذاری اردوگاه باهنر اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۹۵ با استناد به تبصره ۱۲ قانون بودجه، اوراق صکوک در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفت و آموزش و پرورش هم از این فرصت قانونی استفاده کرد.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به استفاده از اوراق صکوک، ملکی به عنوان اجاره به شرط تملیک باید در نظر گرفته شود بر همین اساس وثیقه ملکی در نظر گرفته شد و بعد از سررسید، وثیقه ملکی عینا عودت داده می‌شود.

الهیار ترکمن بااشاره به اینکه اکنون اردوگاه باهنر در قالب وثیقه در اختیار قرار گرفته است، تاکید کرد: به ازای ۴ هزار میلیارد تومان اوراق صکوک تاکنون سازمان برنامه و بودجه اقساط را پرداخت کرده است و آموزش‌وپرورش هم این موضوع را رصد می‌کند تا پرداخت‌ها به موقع و در سررسید خود انجام شود.

بازنشستگی بیش از ۴ هزار معلم پایتخت در سال تحصیلی جدید

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تأمین نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: همانطور که پیش از این هم اشاره شده بود با مشکل نیروی انسانی در مدارس روبرو هستیم اما روش‌هایی را برای جلوگیری از خالی از نگه‌داشتن کلاس‌های درس در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد:‌ در کلاس‌های درس از نیروهای حق‌التدریس، پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی و در مواردی معلمان خرید خدمات آموزشی استفاده می‌کنیم تا از نظر معلم در مدارس با مشکل مواجه نباشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه امسال ۴ هزار و ۸۰۰ بازنشسته در سال تحصیلی جدید خواهیم داشت، اظهار کرد: این تعداد بازنشسته نیازمند جایگزینی هستند، اما هنوز معلوم نیست چه تعداد برای افراد بازنشسته به خدمت گرفته می‌شود.

بیش از ۳۰ درصد استادان دانشگاه تهران دو تابعیتی هستند

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در خصوص جذب اساتید دوتابعیتی در این دانشگاه گفت: در واقع یکی از برنامه های ما جذب اساتید ایرانی خارج از کشور در این دانشگاه است.

وی ادامه داد:  محدود کردن این کار به ضرر دانشگاه می شود زیرا متخصصینی که وارد کشور می شوند تابعیت خارجی دارند و از این رو نمی شود تابعیت این افراد را تغییر داد و این خود باعث محدودیت در کار دانشگاه می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار