عجیب‌ترین آزمایش علمی جهان/ عوارض سفرهای فضایی بر سلامت فضانوردان بررسى مى شود

در آزمایشی منحصربه فرد زندگی فضانوردان بر زمین را شبیه سازی می‌کنند تا دانشمندان درآینده مانع از ابتلای فضانوردان به بیماری‌های مختلف شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در نظر دارند اواخر ماه مارس سال جاری یکی از عجیب‌ترین آزمایش‌های علمی را انجام دهند؛ این آزمایش با هدف بررسی جاذبه مصنوعی بر روی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌شود.
 

عوارض سفرهای فضایی

سفر‌های فضایی با وجود منحصربه فرد و شگفت انگیز بودنشان می‌توانند سبب دگرگونی‌های فراوان بر سلامت انسان‌ها شوند؛ نبود نیروی جاذبه سبب افت توان ماهیچه‌ای و تحلیل رفت آن‌ها می‌شود به همین دلیل فضانوردان باید هر روز حداقل ۲ ساعت به انجام حرکت‌های ورزشی و کششی بپردازند تا توان ماهیچه‌های خود را حفظ کنند.
 
برای مطالعه اثربخشی جاذبه مصنوعی بر سلامت فضانوردان و جلوگیری از تحلیل رفت عضله‌های آنها، دانشمندان نوعی تخت‌های هوشمند طراحی کرده اند که داخل یک سانتریفیوژ تعیبه می‌شود و می‌تواند به تقلید گرانش مصنوعی بپردازد.
 
در طول میلیون‌ها سال بدن انسان به خوبی با نیروی جاذبه کره زمین هماهنگ شده است، اما در زمان سفر به فضا نبود نیروی جاذبه می‌تواند انواع مشکل‌ها را برای فضانوردان ایجاد کند.
 

گروهی از داوطلبان در آزمایش بررسی اثرگرانش مصنوعی بر سلامت بدن فضانوردان بر روی تخت‌ها به مدت چند ماه می‌خوابند و ازجای خود بلند نمی‌شوند.
 
تخت‌ها دارای شیب ملایمی است که سبب تجمع خون در مغز آن‌ها می‌شود و به این ترتیب حالت زندگی در فضا و گرانش مصنوعی شبیه سازی می‌شود.
 
دانشمندان درطی این مدت به بررسی وضعیت سلامت داوطلبان و رژیم خوراکی آن‌ها می‌پردازند و به این ترتیب به یافته‌های جدید درباره چگونگی کمک به افزایش سلامت فضانوردان در سفر‌های طولانی مدت فضایی دست می‌یابند.
 
این آزمایش منحصربه فرد به وسیله تیمی از پژوهشگران ناسا و اسا در دست انجام است و کارشناسان شروع آن را ۲۵ ماه مارس سال جاری و تعداد شرکت کنندگان را ۲۴ نفر اعلام کرده‌اند که به مدت ۶۰ روز برروی این تخت‌های ویژه می‌خوابند.
 

محل آزمایش در کلن آلمان قرار دارد و کارشناسان هدف از انجام آن را اثرگذاری گرانش مصنوعی بر جلوگیری از ابتلای فضانوردان به انواع بیماری‌ها اعلام کرده‌اند.
 
منبع:Newatlas
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار