رئیس کل بانک مرکزی:

برجام هیچ سود ارزی عاید دولت نکرد/هزینه های میلیاردی برای جمع آوری موسسات غیر مجاز/بانک های ناتراز منحل می شوند

لاباهمتی گفت: اینکه دولت منابع حاصل از برجام را در بانک‌های خارجی سرمایه گذاری کرده درست نیست،منابعی از برجام نصیب دولت نشد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گوی نوروزی در شبکه خبر گزارشی از عملکرد سال گذشته  ارائه کرد و گفت: بازار‌های مالی کشور سال گذشته با توجه به تحریم‌ها و سوء استفاده برخی سودجویان داخلی در یک برهه‌ای از زمان دچار تشنج‌هایی شد، اما سیستم بانکی به سرعت با جلسات پیاپی وارد عمل و برخورد قانونی شد.

 

هزینه کرد ۲۵ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای پرداخت سپرده سپرده گذاران موسسات غیرمجاز

وی افزود: سال گذشته موضوعی که ما را بسیار در سیطره مشکلات عدیده‌ای قرار داد، وجود موسسات مالی غیر مجاز  و ورشکستگی آن‌ها بود، این نهاد‌ها با دریافت پول‌های مردم به خرید اموال اقدام کرده و پس از برهه‌ای خود را ورشکسته اعلام و متواری می‌شدند.

همتی تاکید کرد: با ورود جدی بانک مرکزی، اموال افراد شناسایی و به مزایده گذاشته شد البته  مشکل در آن زمان عدم نظارت بانک مرکزی و سوء استفاده سودجویان از ناآگاهی این دستگاه مسئول بود. برای مبارزه با این موسسات و  ساماندهی در پرداخت سرمایه سپرده گذاران، چیزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خرج کردیم. برخی شعب را فروختیم و منابع سرمایه گذاری مردم را تامین کردیم.


بیشتر بخوانید: رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی با ۶ راهکار نظام بانکی


وی افزود: در سال جدید به سراغ بانک‌های ناتراز هم می‌رویم اگر با ترازنامه‌های مشکل دار برخورد کنیم قطعا مدیریت بانک را در دست گرفته و آن‌ها را منحل می‌کنیم. در واقع به دنبال این هستیم که محیط فعالیت بانک‌های کشور را سالم و بدون مشکل بچینیم.


سال ۹۸ شاهد ثبات حقیقی نرخ دلار خواهیم بود

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برخی می‌گویند تا مشکلی پیش می‌آید همه به سر ما می‌ریزند، من نیز جزو همین مسئولان هستم و بسیار از این موضوع خوشحالم، در راه چین بودم و  ۱۰ روزی را هم در چین اقامت داشتم خیلی هم فضای راحت و بی دغدغه‌ای بود، ولی وقتی متوجه شدم در کشور برای سامان دادن به مهمترین مسائل به من احتیاج است به سرعت سوار هواپیما شده و بازگشتم.

وی تاکید: همیشه بر سر مدیریت ارگان‌های راحت و بی مسئولیت جنگ و دعواست، ولی بر سر مدیریت دستگاه‌های پر و پیچ و خمی مثل بانک مرکزی همه شانه خالی می‌کنند.

همتی بیان کرد: سخت‌ترین موضوعی که سال ۹۷ من را درگیر کرده بود و شاید منجر به بی خوابی‌ها مکررم می‌شد موضوع نوسانات نرخ ارز بود، درست به خاطر داریم زمانی که من به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شدم دلار ۱۱ هزار ۷۰۰ تومان بود، تا به میرداماد برسم و مدیریت بازار را در دست بگیرم دلار به ۲۰ هزار تومان هم رسید.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل این فشار شدید و افزایش بی چون و چرا، تعطیل شدن صرافی‌ها و غیر مجاز خواندن فعالیت آن‌ها بود چرا که با مجاز شدن فعالیت این قشر، نرخ دلار  کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز کرد: بازار در اواخر سال با ثبات نسبی رو برو شد با این حال من راضی نیستم و معتقدم باید بیش از این با کاهش نرخ ارز به ثبات برسیم که حتما سال ۹۸ شاهد این ثبات حقیقی خواهیم بود.

وی با اشاره به اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت در سال ۹۷ با فروش ارز، ۱۸ هزار میلیارد دلار در آمد کسب کرده است، گفت: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد، بالاخره با بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که دولت اصلا از فروش ارز‌ها سودی نمی‌برد، این سوال بار‌ها بین مردم مطرح می‌شود که گرانی‌ها و برخی نوسانات کار خود دولت است که واقعا عرض می‌کنم چنین نیست.

نرخ فعلی بازار ارز واقعی نیست/ مردم در ارز سرمایه گذاری نکنند/منابعی از برجام نصیب دولت نشد

همتی ابراز کرد: برای اینکه نرخ ارز ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کند آنقدر حرص می‌خورم و اگر محقق می شد روزی چندبار خدا را شکر می‌کردم، نرخ فعلی بازار ارز واقعی نیست، اما حتما در سال آینده شاهد واقعی شدن آن هستیم.

وی ادامه داد: بار‌ها شده است که به مردم اعلام کرده ایم در ارز سرمایه گذاری نکنند و به سمت بازار سرمایه و تولیدات بروند، اما هنوز این امر محقق نشده است بنابراین باید برای جلب اعتماد جامعه تلاش بیشتری شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اظهار نظر برخی مبنی بر اینکه دولت منابع حاصل از برجام را در بانک‌های خارجی سرمایه گذاری کرده است درست نیست، اصلا منابعی از برجام نصیب دولت نشده است، همه دولت‌های دنیا منابع ارزی خود را در چندین بانک سرمایه گذاری می‌کنند که شامل بانک‌های خارجی هم می‌شود، ارز را برای برنامه ریزی‌های وارداتی و صادراتی نیاز داریم، نه برای کار دیگری که آن را بخواهیم از مردم پنهان کنیم اصلا چیزی برای پنهان کردن از مردم نداریم.

رئیس شورای پول و اعتبار بیان کرد: متاسفانه در کشور ما صد‌ها هزار کانال تلگرامی برای اعلام نرخ ارز با القاب مختلف نظیر فردایی و دیروزی است که کاملا مشخص است این‌ها سفته بازی و دلالی است، مردم بدانند که این دلال‌ها به دنبال سود خود هستند و کاری برای آن‌ها نمی‌کنند.

کاهش نرخ تورم در سایه ثبات بازار ارز/ خودرو‌های وارداتی  وارد کشور نشود

وی بیان کرد: اگر جامعه وارد خرید و فروش ارز آن هم به عنوان کالای سرمایه‌ای نشود، قطعا نرخ ارز بشدت کاهش پیدا خواهد کرد، با کاهش نرخ ارز و ثبات بازار ارز، ما به سراغ کاهش نرخ تورم خواهیم رفت، البته می‌دانید که دلیل رشد با سرعت نرخ تورم به نرخ ارز هم بر می‌گردد.

همتی تصریح کرد: می‌دانیم معیشت مردم در سختی و دشواری قرار گرفته است و ما هم در بین همین مردم زندگی می‌کنیم این طور نیست که ناراحت نباشیم، اما به دنبال راهکاری هستیم، در بسیاری از روز‌ها که برای پمپاژ امید به جامعه من و همکارانم تلاش می‌کنیم برخی از دوستان مسئول بدون تحلیل حرف‌هایی را می زنند که دل مردم را خالی می‌کنند و این درست نیست، مردم بدانند وضعیت بدی نداریم و با تلاش و نظارت‌های جدی‌تر سال آینده ما وضعیت ثبات خواهد گرفت و سال ۹۸ سال بدی نخواهد بود.

وی ابراز کرد: بار‌ها تاکید کرده ام که خودرو‌های وارداتی را وارد کشور نکنند هرچند که این امر قانونی است، اما مردم در این شرایط اقتصادی که برای تهیه گوشت و مرغ خود با مشکل مواجه هستند تاب واردات خودرو‌های وارداتی را ندارند.

همتی تاکید کرد: مسئولان کشوری باید مراقب صحبت‌های خود باشند، زیرا صحبت‌های آن‌ها از خارج از کشور هم شنیده می‌شود، من به عنوان رئیس کل بانک مرکزی همواره مراقب هستم تا از گفته هایم در شبکه‌های معاند سوء استفاده نشود، زیرا ما یک خانواده هستیم و باید خودمان هوای خودمان را داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به بهبود شرایط در سال آینده گفت: از مردم بابت تمام قصورات که داشتم عذر می خواهم و امید می‌دهم در سال آینده قطعا خبر‌های خوبی در نظام بانکی به آن‌ها بدهم.

انتهای پیام/

دولت از فروش ارز سودی نمی برد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
باپول پرایدفعلی درآلمان میشه خودروبنزالگانس2011راخریدقیمتش پنج هزاریوروهست.لطفاهمه مشکلات راببینید.تصادفات.آلودگی هوا.امنیت ملت باخودروی بی کیفیت داخلی که بیشترش چینی هست.پیکان امنیتش ازپرایدفعلی بیشتره.
موبایل وپاوربانک هم کمپلت درداخل کشوربه حداشباع تولیدنمیشه.ارزهم درحداشباع توخزانه نیست.البته داروازماشین مهمترهست که ازطریق بیمه بایدپشتیبانی بشه.حقوق ملت سیل زده وزلزله زده هم که زمینی جهت کشت وکارندارندهم جای خود.همه راببینید.همه نیازمندپول هستندآن اسکناس هاخوشرنگ رابریزیدتوبازارواشباع کنیدبازاراسکناس خارجی رادرداخل تادیگرریال ارزش دارشود.حذف صفروواحدتومان راهم پیگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
امدوارم کاهش نرخ ارز درسال 98محقق شود تا سرمایه ها به سمت تولیدهدایت شود البته کاهش قیمت طلا وسکه هم باید موردتوجه قرارگیرد
آخرین اخبار