مسلمانان فرانسه، فیس‌بوک و یوتیوب را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهند

به دنبال پخش ویدئو‌های مربوط به کشتار نمازگزاران مسجد کرایست‌چرچ از طریق فیس‌بوک و یوتیوب، گروهی از مسلمانان فرانسه تصمیم گرفتند این دو شبکه اجتماعی را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

مسلمانان فرانسه فیس‌بوک و یوتیوب را پیگرد قانونی می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یکی از گروه‌های اصلی مسلمانان در فرانسه اعلام کرد در حال تلاش برای تحت پیگرد قانونی قرار دادن فیس‌بوک و یوتیوب به اتهام اشاعه خشونت است؛ زیرا این شبکه های اجتماعی اجازه داده‌اند ویدئو‌های مربوط به قتل‌عام مسجد کرایست‌چرچ از طریق برنامه آن‌ها پخش شود.

«شورای فرانسوی پیمان مسلمانان» روز گذشته اعلام کرد این دو شرکت تصاویری را منتشر کرده‌اند که تروریسم را ترویج کرده و به عزت انسان‌ها آسیب زده است.

ویدئو مربوط به تیراندازی در دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزلند (که ۱۵ مارس رخ داد و طی آن ۵۰ مسلمان کشته شدند) به صورت زنده به مدت ۱۷ دقیقه از فیس‌بوک پخش شد و سپس این ویدئو کپی و در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

به دنبال این ماجرا، فیس‌بوک اعلام کرد صد‌ها هزار نسخه از این تصاویر را حذف کرده است. با این حال، ویدئوی مربوط به این حمله چند ساعت پس از حمله به این دو مسجد همچنان در فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و همچنین در اینستاگرام و واتس‌اپ قابل دریافت بود.

عبدالله زکری، رئیس واحد نظارت بر اسلام هراسی این شورا، گفت این سازمان یک شکایت قانونی رسمی علیه فیس‌بوک و یوتیوب در فرانسه تنظیم کرده است. هر دو شبکه با انتقاد‌های گسترده در این خصوص روبرو شده‌اند.

انور غنی، سخنگوی فدراسیون انجمن اسلامی نیوزیلند از اقدام این گروه اسلامی فرانسوی استقبال کرد. او گفت سازمان او قصد دارد با فیس بوک تماس بگیرد تا شکایت خود را ثبت کند. او در ادامه اظهار داشت: «آن‌ها زمان مهمی را از دست دادند. او شخصی بود که به دنبال مخاطب می‌گشت ... و شما پلتفرمی بودید که او انتخاب کرد تا خودش و جرم شنیعش را تبلیغ کند».

غنی در ادامه افزود: «ما با گروه فرانسوی ارتباط برقرار نکرده ایم ...، اما مطمئنا این چیزی است که می‌تواند از انتشار این نوع جنایات در فضای رسانه‌های اجتماعی ممانعت به عمل آورد. ما از آن حمایت خواهیم کرد». 

هفته گذشته، رئیس کمیته امنیت ملی مجلس آمریکا در نامه‌ای که به مدیران ارشد این چهار شرکت بزرگ فناوری نوشت از آن‌ها خواست برای حذف محتوای خشونت‌آمیز خود بهتر عمل کنند.

در حمله تروریستی در ۱۵ مارس سال جاری میلادی به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور، بیش از پنجاه تن کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند. این دو حمله برنامه‌ریزی‌شده همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. حدود ۳۰۰ نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آن‌ها آتش گشودند. تروریست مهاجم از پنج اسلحه شامل دو مسلسل نیمه اتوماتیک و شاتگان، برای انجام حمله خود استفاده کرده که برای استفاده از آن‌ها نیز مجوز داشته است.

قرار است این مهاجم در پنجم آوریل در دادگاه حاضر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار