اعتراض مردم لندن به تداوم فروش سلاح به رژیم سعودی

شماری از مردم و فعالان حقوق بشر با تجمع مقابل ساختمان نخست‌وزیری انگلیس در لندن پایان دادن به حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی دولت از رژیم عربستان و توقف کشتار مردم یمن را خواستار شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از مردم و فعالان حقوق بشر با تجمع مقابل ساختمان نخست‌وزیری انگلیس در لندن پایان دادن به حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی دولت از رژیم عربستان و توقف کشتار مردم یمن را خواستار شدند.

معترضان با اشاره به تداوم فروش بمب و سلاح‌های انگلیسی به عربستان از جمله سلاح‌هایی که سازمان‌های بین المللی تولید و فروش ان را ممنوع کرده همچون بمب‌های خوشه‌ای ادامه این روند را مشارکت بیشتر در کشتار مردم یمن توصیف کردند.

اعتراض مردم لندن به تداوم فروش سلاح به رژیم سعودی

یک فعال حقوق بشر در اعتراض به تداوم فروش سلاح به عربستان گفت: دولت و مجلس بریتانیا پشتیبان حملات وحشیانه رژیم عربستان سعودی به یمنند، زیرا انان راه تداوم فروش سلاح به عربستان را باز گذاشته اند.

این شهروند انگلیسی افزود: رژیم عربستان در سایه این حمایت هاست که به کشتار مردم یمن ادامه می‌دهد.

اعتراض مردم لندن به تداوم فروش سلاح به رژیم سعودی

یک شهروند دیگر انگلیسی در علت تداوم فروش سلاح به عربستان برغم مخالفت سازمان ملل و نهاد‌های حقوق بشری گفت:: دولت بریتانیا به فکر سرمایه داران و شرکت‌های بزرگ تولید سلاح است و از این راه درامد‌های زیادی کسب می‌کند.

وی افزود: تا یک حرکت مردمی گسترده شکل نگیرد فروش سلاح به رژیم عربستان و کشتار مردم یمن هم ادامه خواهد یافت.

مرکز قانونی برای حقوق و توسعه یمن همزمان با سالروز تجاوز عربستان به یمن اعلام کرد از آغاز این تجاور فقط حدود ۳۸ هزار غیر نظامی با بمب و سلاح به قتل رسیدند که بیشتر آنان زنان و کودکانند.

مخالفت با فروش سلاح و جنگ افزار‌های انگلیسی به عربستان مدتهاست در این کشور آغاز شده، اما نتوانسته است منجر به تغییر رویه دولت انگلیس شود.

اعتراض مردم لندن به تداوم فروش سلاح به رژیم سعودی

بنا بر گزارش‌های منتشر شده دولت انگلیس پس از آمریکا بزرگترین تامین کننده جنگ افزار برای عربستان است.

دیروز نیز رهبران شماری از احزاب انگلیس تداوم فروش بمب و سلاح به عربستان و کشتار مردم یمن را شرم اور دانستند و پایان دادن به بحران فاجعه بار انسانی در یمن را خواستار شدند.

در نامه مخالفان حمایت تسلیحاتی لندن از ریاض آمده است دولت انگلیس نه تنها هیچج فشاری به عربستان برای توقف کشتار مردم یمن وارد نمی‌کند بلکه دیگر کشوره‌های اروپای همچون آلمان را که فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده است به تداوم فروش سلاح تشویق می‌کند.

با اینکه سازمان ملل متحد و چندین نهاد و سازمان حقوق بشری توقف فروش سلاح به عربستا ن. را خواستار شدند گزارش‌های منتشر شده در انگلیس از فروش حدود پنج میلیارد پوند جنگ افزار‌های انگلیسی به عربستان از آغاز تجاوز این کشور به یمن حکایت دارد.

رژیم عربستان با چراغ سبز امریکا و هم پیمانانش و به سرکردگی بن سلمان ولیعهد سعودی ششم فروردین سال ۱۳۹۴ به امید تسلط بریمن در مدت چند هفته تجاوز به این کشور را از زمین و هوا آغاز کرد.

جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس بتازگی در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان گفت" روابط راهبردی ما با عربستان سعودی، موجب نفوذ گسترده‌تر ما می‌شود و می‌تواند در یمن صلح برقرار کند.

فعالان ضد جنگ در انگلیس با انتقاد از این رویکرد گفتند: این استدلال شگفت آور وزیر خارجه انگلیس نشان می‌دهد، از منظر دولت انگلیس، برای دستیابی به صلح در یمن باید سلاح بیش تری به عربستان فروخت.

واکنش وزیر آلمانی نشان داد آلمان نیز که پس از آمریکا، انگلیس و فرانسه چهارمین کشور تامین کننده عمده سلاح‌های عربستان است، قانع نشده است.

(قطعات بخشی از جنگ افزار‌ها و سلاح‌هایی که انگلیس تولید می‌کند در آلمان ساخته می‌شود).

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در پاسخ گفت: " موضع دولت آلمان، تا زمانی که وضعیت در یمن تغییر نکند، نفروختن سلاح به عربستان سعودی است.

خی ورهوفستات (Guy Verhofstadt) عضو پارلمان اروپا و نخست‌وزیر سابق بلژیک هم گفت: انگلیس نیز باید همچون آلمان، هلند، دانمارک و فنلاند، فروش جنگ افزار به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد.

کشور‌های تولید کننده و صادر کننده سلاح میزان فروش سلاح خود را اعلام نمی‌کنند، بر این اساس میزان دقیق فروش سلاح به عربستان هم معلوم نیست و دولت‌های حامی رژیم سعودی نیزهیچ تمایلی به افشای میزان فروش سلاح به عربستان ندارند، اما یک موسسه به نام موسسه پژوهش‌های صلح بین المللی (SIPRI) که مقر ان در شهر استکلهم سوئد است با جمع اوری برخی اسناد و اظهارات مقامات اعلام کرد امریکا ۶۱ درصد، انگلیس ۲۳ درصد، فرانسه ۴ درصد و آلمان، حدود ۲ درصد از جنگ افزار‌های عربستان را تامین می‌کنند و اکنون بخشی از سلاح‌هایی که کشور‌های غربی به رژیم عربستان و امارات فروخته اند، به گزارش بی بی سی، به دست گروه‌های تررویستی همچون داعش رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار