علیصدر، غاری بی انتها و شگفت انگیز در دلِ زمین

گردشگرانی که می خواهند در گرمای تابستان خنکای بی نظیر یکی از عجایب دنیا را تجربه کنند برای سفر راهی علیصدر و شگفتی هایش شوند.

علیصدر، غاری بی انتها و شگفت انگیز در دلِ زمینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی، به نام غار علیصدر واقع شده که دارای ۱۹۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.

این غار از بسیاری جهات، به خصوص به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سراسر غار گسترده شده اند، یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و جهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی های خیره کننده ای وجود دارد.

غار علیصدر همدان

براساس گفته گردشگران و غارنوردان غار علیصدر از کم‌نظیرترین، بزرگترین و در عین حال زیباترین غارهای آبی جهان است سال ۱۳۴۲ توسط گروهی از کوهنوردان همدانی کشف شد.

غار علیصدر در زمره پرجاذبه ترین کانونهای گردشگری کشور قرار دارد

این غارکه در مجاورت روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ به فاصله ۷۵ کیلومتری از شهر همدان قرار دارد از سال ۱۳۵۴ با شناسایی مسیرها و ایجاد امکانات لازم و فراهم شدن مقدمات دیدار محققان و علاقه مندان از این پدیده نادر و تکمیل امکانات و تأسیسات جنبی، در زمره یکی از پرجاذبه ترین کانونهای گردشگری در کشور قرار گرفت.

این غار شگفت انگیز به دلیل فقدان نور طبیعی، فاقد حیات جانوری است و عمق آن در مناطق مختلف از نیم متر تا ۱۴ متر متغیر است و ارتفاع آن نیز در برخی از تالارها به بیش از ۱۶ متر می رسد.

وجود استلاکتیت ها و استلاگمیت ها با طرح ها و رنگهای بدیع و استثنایی در جای جای این غار صحنه های بی نظیر و جلوه هایی از قدرت لایزال الهی را به تصویر کشیده است.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی رنگ و بی بو است به گونه ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگهای زیبا و مرمرین است تماشا کرد و دارای راهروها و تالارهای متعددی به صورت کوچه ها و شاخه هایی است که برخی بن بست است و بسیاری دیگر نیز به هم مرتبط هستند.

دیدارکنندگان تابستانی در غار احساس سرما و دیدارکنندگان زمستانی احساس محیطی گرم دارند

با توجه به ثبات دمای داخل غار در تمام ایام سال روی ۱۴ درجه سانتیگراد، دیدارکنندگان تابستانی در غار احساس سرما و دیدارکنندگان زمستانی احساس محیطی گرم دارند هر چند آب دریاچه به دلیل وجود چشمه سارهای زیرزمینی همواره سرد و نشاط آور است.

نکته قابل توجه این مجموعه آنست که طول کوهی که غار علیصدر در زیر آن قرار دارد، با توجه به ارتفاع کم آن و پستی مناطق اطراف، به زحمت به یک و نیم کیلومتر می رسد و این یعنی معجزه خلقت و یعنی کیلومترها غار بی انتها در زیر یک بلندی کوچک در دشت علیصدر.

زمین شناسان قدمت سنگهای این کوه را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسان های اولیه بوده است.

به اعتقاد گروه های متعدد علمی که همه ساله از اروپا، آمریکا و شرق آسیا برای مطالعات زمین شناسی به این غار می آیند، علیصدر بی نظیرترین، شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان است.

غار علیصدر از بسیاری جهات به ویژه به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتا سر غار گسترده شده اند یک از زیبا ترین جلوهای طبیعی ایران وجهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیبائی های خیره کننده ای وجود دارد.

انتهای پیام/ د

غاری شگفت انگیز در اعماق زمین

برچسب ها: نورزوز 98 ، غار علیصدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.