یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اعتبار آبخیزداری و آبخوان داری به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید/ اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ۲ میلیون هکتار

حسین پور گفت: در سال ۹۸ از صندوق توسعه ملی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفت.

اعتبار آبخیزداری و آبخوان داری به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید/ اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ۲ میلیون هکتارابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکار ناپذیر است، اظهار کرد: ایران کشوری سیل خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است.

وی افزود: با توجه به بارش های اخیر از دوره خشکسالی به سمت دوره ترسالی در حال عبور هستیم و آمارها نشان می دهد که شدت بارش در برخی مناطق روبه افزایش است.

حسین پور ادامه داد: اگرچه در گذشته بارش های بیش از ۱۰۰ میلی متر جز بارش های شدید محسوب می شد، اما بارش های اخیر در شمال در مدت زمان کوتاه به بیش از ۳۰۰ میلی متر می رسد و در چنین شرایطی وضعیت ما در قبال سیل باید به گونه ای باشد که از ظرفیت بارش ها به صورت بهره ور استفاده کرد تا بروز خسارت ها به حداقل برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری میزان وقوع خسارت سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد، بیان کرد: سازمان جنگل ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوان داری به دنبال تعدیل خسارت هاست.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته اعتبارات آبخیزداری و آبخوان داری کافی نبود، بیان کرد: خوشبختانه در سال ۹۷ با اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی آبخوان داری و آبخیزداری جانی تازه گرفت که براین اساس بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های کشور تحت عملیات قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: منابع طبیعی عاملی برای پشتیبانی بخش کشاورزی/ افراد در حفظ رویشگاه‌های جنگلی کوشا باشند


مدیر کل دفتر آبخوان داری و آبخیزداری سازمان جنگل ها از افزایش ۲ برابری اعتبارات آبخیزداری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: براساس پیش بینی ها یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۸ به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص می یابد که با تخصیص به موقع اعتبارات بخش بیشتری از عرصه های کشور تحت عملیات قرار می گیرد.

حسین پور از گستره حوزه های آبخیز خبر داد و افزود: طی یک‌ پروسه زمانی مناسب اعتبارات قابل توجهی باید اختصاص یابد تا سالانه حداقل ۲ میلیون هکتار از اراضی تحت پوشش فعالیت های اجرایی قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بیش از ۱۵ میلیون هکتار حوزه های آبخیز مطالعه صورت گرفته است، بیان کرد: عملیات اجرایی حوزه های آبخیز نیاز به منابع کافی دارد تا در صورت وقوع سیل خسارت به حداقل برسد‌.

وی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را در حفاظت از عرصه های طبیعی و سیل های طغیانی امری مهم دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه قانون گذار سازمان جنگل ها را موظف کرده تا سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گیرد تا براساس اعتبارات، برنامه آبخیزداری و آبخوان داری در عرصه های مختلف در اقصی و نقاط مختلف اجرا شود.

مدیر کل دفتر آبخوان داری و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: دامنه فعالیت اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری از بحث حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه های طبیعت و اکو سیستم های طبیعی در سطح کشور گسترش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: مشارکت مردم، حاکمین قنوات، کشاورزان و مرتع داران با همکاری دولت می توانند از قطره قطره بارش استفاده کنند تا با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری بتوانیم از قطره قطره بارش استفاده کنیم تا از کسری ذخایر منابع آبی و سیلاب بتوان استفاده کرد.

انتهای پیام/


 افزایش ۲ برابری اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار