ثبت ملی ۲۷ اثر تاریخی شهرستان فریدن

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فریدن گفت: تاکنون ۲۷ اثر تاریخی این شهرستان شامل ۹ بنا و ۱۸ تپه و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسید.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود سلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فریدن افزود: میراث فرهنگی فریدن در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت اعتبارات استانی و شهرستانی توانست با جذب اعتبارات ملی همه آثار تاریخی منطقه را مرمت و بازسازی کند از این رو به این بنا‌ها خسارت وارد نشده است.
به گفته وی کوشک تاریخی عادگان، حمام تاریخی دامنه، حمام تاریخی سفتجان، کلیسای غرغن، کلیسای سواران، کوشک تاریخی گل امیر و مدرسه سنگی داران از جمله بنا‌هایی تاریخی مرمت شده فریدن است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فریدن با تکذیب شایعاتی مبنی بر سهل انگاری این نهاد در نبود مراقبت از بنا‌ها و فقدان انعکاس آسیب‌های وارده احتمالی به آنها، افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی فریدن هر سال قبل از شروع فصل پاییز و زمستان به دلیل اقلیم خاص منطقه پیش بینی و تمهیدات لازم را به کار می‌گیرد تا از تخریب آثار تاریخی جلوگیری نماید.

وی به تاریخ کهن این منطقه اشاره و بیان کرد: تاکنون ۲۷ اثر تاریخی شهرستان شامل ۹ بنا و ۱۸ تپه و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسید و ۱۱ اثر تاریخی در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

به گفته وی مدرسه سنگی داران، حمام‌های تاریخی شهر دامنه و روستای سفتجان و دره بید، کلیسای روستا‌های سواران، غرغن و سینگرد، زیارتگاه خویگان، کوشک عادگان و گل امیر، مسجد جامع چهلخانه و خلج، خانه تاریخی ملکی داران و خانه‌های تاریخی روستا‌های موغان وسواران و دستکن‌های دامنه، موغان و قوهک از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی فریدن است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی فریدن با بیان اینکه همه بنا‌هایی که نیاز به مرمت اضطراری داشتند شناسایی و مرمت شدند، بیان کرد: سایر بنا‌ها در صورت داشتن شرایط لازم، یا ثبت ملی شدند و یا در حال سیر مراحل ثبت برای آن‌ها هستیم.
سلیمی خاطرنشان کرد: مرمت همه بنا‌های تاریخی شهرستان در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد که در صورت تامین اعتبار به تدریج انجام خواهد شد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی فریدن اضافه کرد: بیشتر آثار تاریخی شهرستان را تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تشکیل می‌دهند که معرف تاریخ هفت هزار ساله فریدن است که این میراث کهن به ترتیب اولویت در حال ثبت در فهرست آثار ملی است.

به گفته وی مطالعات ۲ تپه باستانی فریدن برای تبدیل به سایت موزه در دستور کار قرار دارد.
فریدن با قدمت هفت هزار ساله یکی از شهرستان‌های غرب استان اصفهان است که با دارا بودن روستا‌های تاریخی و غنی از فرهنگ و تمدن مکان مناسبی برای ایجاد خانه‌های بوم گردی است.

انتهای پیام/م

 

بارندگی شدید به بناهای تاریخی فریدن آسیب نزده است

 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طاهری
۱۷:۴۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام جاهایی که اثر تاریخی دارند به چه منابعی اطلاع رسانی کنیم