باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ادامه کلاهبرداری سودجویان به بهانه کمک به سیل زدگان

در شرایط بحرانی کشور که همه‌ افراد جامعه غم روانی بزرگی را در دل دارند، اشخاصی هستند که از احساسات مردم سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمان ۵۰ سال سن دارد. دامداری که در خطه لرستان زندگی می‌کند. وقتی پاییز گذشته به دیدنش رفتم، قصه زندگی‌اش را برایم گفت. به قول خودش ۳۰ سال زحمت کشیده است تا بتواند برای زن و سه دخترش‌ زندگی راحتی را فراهم‌کند.

قبل از وقوع سیل گفت: خانه و زندگی‌ام را خیلی دوست دارم، چون خودم‌ ساختم.

یک گاوداری دارد و خودش و به همراه ۳ نفر هر روز صبح مشغول فعالیت می‌شود و تا آخرین ساعات روشنی روز کار می‌کند.

او با اینکه چشمانش از انگیزه پُر است، گفت: هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم تنها به امید اینکه دخترانم را با بهترین وسیله‌های ممکن عروس کنم، مشغول کار می‌شوم.

ادامه داد: تمام درآمدم از همین دامداری است. خدا را شکر تا حالا دستم را جلوی کسی دراز نکردم.

فروردین ۹۸

رحمان با سه دختر دم بخت در آستانه ۵۱ سالگی است. تنها تفاوتش با ۴ ماه قبل این است که دیگر از دامداری نسبتا بزرگش خبری نیست و زندگی‌اش دیگر به زیبایی قبل نیست.

یک روز سیل آمد و همه‌ زندگیش را برد، اما اکنون دامداری‌اش  زیرآب رفته و حیوان‌های زبان بسته جان دادند، از خانه‌اش نگویم که با گل و خاک یکی شده است. دیگر برای دیدنش نرفتم، چون نمی‌توانستم‌ نابود شدن زندگی‌اش را ببینم، اما از یکی از دوستان مشترکمان شنیدم یک نفر آمده سراغش و قول بازسازی خانه و دامداری‌اش را داده است.

هنوز عرقشان برای کمک به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی و کرمانشاه خشک نشده بود که سیلابی جان ده‌ها نفر از هم شهری‌هایشان را گرفت و صد‌ها نفر را هم زخمی کرد. این شرح حال زندگی افرادی است که اکنون یا در حال ساخت مجدد زندگی چندین و چندساله خود هستند یا داغدار عزیز‌ترین افراد زندگیشان.

لرستان، خوزستان، گلستان و فارس این روز‌ها روزگار سختی را می‌گذرانند. تمام کشور بسیج شدند که به رحمان و رحمان‌های دیگر کمک کنند.
این روز‌ها شاهد آن هستیم که هر یک از نهاد‌ها با تمام توانایی‌های خود سعی دارند درد و آلام این افراد را کاهش دهند. شرایط به قدری بحرانی است که ذخایر بودجه نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف کفاف سامان دادن به زندگی آسیب دیدگان سیل را نمی‌دهد.

مردم ایران همیشه پای دردِ دل هموطن خود نشسته‌اند و از تلاش و کمک رسانی به همنوع خود خسته نمی‌شوند. همین دو سال قبل بود که بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان برای کمک به مناطق زلزله زده کرمانشاه جمع آوری شد و این روز‌ها علی رغم همه مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم پای کار هستند و انقلابی دیگر در دل و روان مردم دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که انسانیت، نوعدوستی و کمک به همدیگر در این سرزمین هنوز زنده است.

اما در این شرایط افرادی هستند که از اعتماد مردم سوء استفاده می‌کنند. در شرایط بحرانی کشور که همه‌ افراد جامعه غم روانی بزرگی را در دل دارند، افرادی سودجو نیز هستند که از احساسات مردم ایران سوء استفاده می‌کنند. هم دل رحمان‌های بسیاری را به زندگی بهتر خوش می‌کنند و هم بقیه افراد جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

گزارش/// مهربانی‌های سودجویانه

در شرایطی که تنها برای کمک رسانی به مناطق سیل زده حساب سازمان هلال احمر و کمیته امداد برای کمک رسانی به افراد نیازمند باز است، باز هم افرادی هستند که با معرفی حساب‌های شخصی خود در تلاش هستند که در این فاجعه از آب گل آلود سیل، ماهی بگیرند.

نکته قابل توجه این است که سازمان‌ها و نهاد‌های معتبر بار‌ها به مردم هشدار دادند که از کمک رسانی به شماره حساب‌های شخصی خودداری کنند، اما باز هم گویا کسانی هستند که با قرار گرفتن در شرایط روحی به شماره حساب‌های شخصی پول واریز می‌کنند. در جریان سیل فروردین‌ ماه امسال کشور نیز بار‌ها در فضای مجازی شاهد اینگونه جمع آوری کمک برای سیل زدگان بودیم.

تا جایی که حمیدرضا شیران مدیرکل کمیته امداد استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اینگونه سودجویی‌ها هشدار داد و اظهار کرد: در جریان سیل اخیر افراد زیادی اقدام به جمع آوری کمک کردند.

وی با بیان اینکه در جریان سیل اخیر دادستانی اعلام کرد مردم تنها به هلال احمر و کمیته امداد مبالغ کمک رسانی خود را پرداخت کنند، گفت: در چهارچوب قانونی قرار گرفتن بسیار زیبنده‌تر است.

شیران ادامه داد: درست نیست هر کسی شماره حساب اعلام کند و هیچ‌نظارتی بر این گونه اعمال‌ نباشد.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه حتی افراد چهره نیز باید به درستی این عمل را انجام دهند، گفت: این افراد نباید از موقعیت خود در این زمینه سوء استفاده کنند.

همچنین جواد جاوید نیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی  در خصوص واریز پول به حساب های متفرقه هشدار داد و اعلام کرد: از مردم عزیز تقاضا داریم تمامی موارد تبلیغات یا آگهی جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی غیرمجاز در فضای مجازی را از قسمت شکایات پورتال معاونت فضای مجازی کشور یا پورتال پلیس فتا فوراً  گزارش دهند.

وی ادامه داد: همچنین سایت‌های خبری و آگهی و پذیرندگان آگهی تبلیغاتی نیز از هرگونه تبلیغ جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی غیرمجاز خودداری کنند.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه  در مواردی هم اعلام شد که افرادی در فضای مجازی تبلیغاتی مبنی بر جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی انجام دادند، افزود:  در این خصوص مردم عزیز هوشیار باشند و حتماً کمک‌های غیرنقدی خود را نیز به سازمان‌ها و ارگان‌های شناخته شده‌ای که دارای مجوز هستند ارائه کنند و از ارسال کمک‌های غیرنقدی خود به افراد یاد شده خودداری کنند.

با توجه به هشدار‌های داده شده باز هم از مردم کشور خواستاریم کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را تنها به مراجع و نهاد‌های تأیید شده پرداخت کنند و از هر گونه کمک رسانی به افراد شخصی بپرهیزند.

گزارش از زهره شایسته

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار