باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد‌؛

کودکی قمر بنی هاشم چگونه گذشت؟/ چرایی انتساب لقب سپهسالار کربلا به حضرت ابوالفضل (ع)

حجت الاسلام و المسلمین قهرمانی نژاد گفت: حضرت ابوالفضل (ع) در سه دوره امامت نقش بسیار مهمی در حفظ اسلام داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حال و هوای عجیبی فضای بهشت را فرا گرفته کائنات بر خود می‌بالد. نگین تابان ولایت منورش کرده ماهی درخشان که همگان را محو عظمت و منزلت خود ساخته، نسیم عطر آگینی مشام‌ها را نوازش می‌دهد. حوریان بوسه بر دستان کودک آفتاب ماه تابان امامت و اهل بیت (ع) می‌زنند، اشک شوق از چشمان عالمیان در مدح مقام و شهامت مولود ولایت جاری است؛ او کودک علی الاعلی امیرالمومنین (ع) و بانوی شهامت حضرت فاطمه ام البنین (س) است؛ آری امروز ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) است.

حضرت ابوالفضل (ع) فرزند بزرگوار امام علی (ع) و حضرت ام البنین (س) در روز چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. ایشان در دوران امامت سه امام گرامی امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) از بازوان مهم امامت و ولایت بودند و نقش بسیار مهمی در پاسداری و حمایت از دین اسلام داشتند.

نوجوان سپهسالار ولایت که بود؟

 ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بنت حزام

پس از شهادت حضرت فاطمه (س)، امام علی (ع) از برادر گرامی شان خواستند تا بانویی را برای امر مقدس ازدواج معرفی کنند. حضرت عقیل (ع) نیز حضرت فاطمه بنت حزام ام البنین (س) را به امام علی (ع) معرفی کردند؛ بر همین اساس حجت الاسلام و المسلمین بهاء الدین قهرمانی نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: بنا بر مصلحت پس از شهادت حضرت فاطمه (س) امام علی (ع) از برادرشان حضرت عقیل خواستند تا بانویی توانا، اصیل و مومن را برای امر ازدواج معرفی کنند و ایشان پس از امر نسب شناسی بانویی توانمند، اصیل و مومن را که در جوانمردی کمی از مردان نداشت را به امام علی (ع) معرفی کرد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) سال ۲۵ هجری قمری با دختری به نام فاطمه از قبیله بنی کلاب از قبایل معروف عراق دختر حزام بن خالد بن ربیع ازدواج کردند؛ اولین فرزند آن‌ها حضرت ابوالفضل عباس (ع) بود که از نظر چهره به مردان و جوانمردان بسیار شباهت داشت.

کودکی قمر بنی هاشم چگونه گذشت؟

حضرت ابوالفضل از بدو تولد دارای ویژگی خاص جوانمردی، شهامت و ایثار بودند؛ بنابراین امام علی (ع) ایشان را عباس نامیدند؛ قهرمانی نژاد با اشاره به ویژگی‌های خاص و منحصر حضر عباس (ع) عنوان کرد: حضرت ابوالفضل از بدو تولد دارای چهره‌ای مردانه به معنای جوانمردی، ایثار، شهامت، قوای جسمانی و مسائل روانشناسی خاص بود و با کودکان دیگر تفاوت داشت. آن حضرت از کودکی خضوع و ارادت خاصی به خواهران و برادرانشان داشتند.

نوجوان سپهسالار ولایت که بود؟

جایگاه حضرت ابوالفضل (ع)

قهرمانی نژاد در خصوص جایگاه حضرت ابوالفضل (ع) در امامت بیان کرد: حضرت عباس (ع) در سه دوره امامت امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) نقش بسیار مهمی داشتند که مهمترین آن واقعه کربلا و روز عاشوراست و بیشترین سختی را متحمل شدند. حضرت ابوالفضل (ع) به دلیل بصیرت و آگاهی، سپهسالار و علمدار کربلا و امام حسین (ع)، برای همه و تمام دوران هستند؛ حضرت عباس (ع) در نوجوانی در جنگ‌های مختلف مانند صفین، نهروان، جمیل و حوادث سال‌های ۳۷ و ۳۸ هجری قمری نقش مهمی در سرکوبی فتنه دشمنان داشتند. نوجوانی آن حضرت در دوران امام علی (ع) و مدتی در امامت امام حسن مجتبی (ع) سپری شد.

فضایل حضرت عباس (ع) در خردسالی

این کارشناس مذهبی با تاکید بر ویژگی منحصر و فضایل خاص حضرت عباس (ع) گفت: بنا بر روایات روزی در چهار یا پنج سالگی حضرت ابوالفضل (ع)، امام علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان سوال می‌کردند و فرمودند: فرزندم بگو یک و آن حضرت (ع) تکرار کرد. امام علی (ع) فرمودند: بگو دو... در این لحظه حضرت ابوالفضل عباس (ع) سکوت کردند. امام (ع) علت را جویا شدند و آن حضرت (ع) فرمود: پدر جان؛ یک به ذات حق تعالی است و گفتن دو جایز نیست. امام علی (ع) آن حضرت (ع) را در آغوش گرفت و بوسید.

نوجوان سپهسالار ولایت که بود؟

 جایگاه حضرت ابوالفضل در معنویت

قهرمانی نژاد در خصوص جایگاه حضرت عباس (ع) در معنویت عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص)، امامان معصوم و حضرت فاطمه (س) از معصومان الهی جایگاه خاصی دارند که مهمترین آن‌ها امام حسین (ع) جایگاه خاصی میان معصومان دارد؛ حضرت عباس (ع) صاحب یک رتبه پایین‌تر از معصومان است؛ در بهشت هیچ شهیدی مقام حضرت ابوالفضل ندارد و همه به جایگاه ایشان حسرت می‌خورند و این مقام را به خاطر ایثار، شهامت و شهادت در کربلا و حمایت از امام حسین (ع) به دست آوردند.

گفتنی است بنا بر روایتی حضرت ابوالفضل (ع) در کودکی چهره مبارک خود را از دیگران مخفی می‌داشتند و روزی در نوجوانی در نبرد با پهلوانی پیروز شدند و پس از رونمایی چهره مبارک شان توسط امام علی (ع) حضور آن حضرت (ع) آشکار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار