رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد؛

خطای ۱۰ درصدی گزارش‌های هواشناسی در پیش‌بینی سیل/ تصرف غیر کارشناسی رودخانه‌ها از سوی مردم

رضایی کوچی گفت: با بررسی‌های انجام شده در گزارش‌های هواشناسی تنها ۱۰ درصد خطا در پیش‌بینی وقوع سیل وجود داشته و مابقی گزارش‌های کاملا درست و قابل قبول بوده است.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خوشبختانه سازمان هواشناسی با رویکرد جدیدی که در دستور کار قرار داده، اطلاع رسانی به موقع در قالب اطلاعیه‌ها و هشدار‌ها زمینه‌ساز کاهش مشکلات سیلابی شده است، گفت: با بررسی‌های انجام شده در گزارش‌های هواشناسی تنها ۱۰ درصد خطا در پیش‌بینی وقوع سیل وجود داشته و مابقی گزارش‌های کاملا درست و قابل قبول بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌ها با وجود این اخطار‌ها و شرایط بحرانی که در کشور وجود داشته عملکرد خوبی نداشتند که وزارت نیرو به عنوان یک بخش مهم در این حوزه عملکرد درستی نداشته است.

۱۰ درصد از ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه لایروبی شده است

رضایی کوچی تأکید کرد: در حوزه سیلاب و مشکلات ناشی از آن، وزارت نیرو نقش بسیار مهم و حیاتی داشته و بر اساس قانون مسئول حفاظت از حرایم رودخانه‌ها و لایروبی آنها بوده است، به طوری که از ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه‌ای که در کشور وجود داشته، تنها ۱۰ درصد از آنها ساماندهی و لایروبی شده است.


بیشتر بخوانید: ایجاد راه‌های روستایی جدید در برخی مناطق سیل زده / راه اصلی ۲۷۴ روستا در لرستان مسدود است


رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عمده رودخانه‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها در تصرف افراد در آمده و به صورت غیرکارشناسی تصرف شده و علت عمده طغیان رودخانه‌ها لایروبی نشدن آنها توسط دستگاه‌های مسئول بوده است.

وی در ادامه به کیفیت پایین ابنیه‌ها، پل‌ها و جاده‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه کیفیت ساخت و ساز ابنیه‌های فنی در کشور پایین است به طوری که با ایجاد یک حادثه به صورت کامل تخریب می‌شوند، این در حالی است که نباید راه‌آهن، جاده‌ها و پل‌های ما به راحتی تخریب شوند.

مسدود شدن راه آهن و فرودگاه‌ها بر اثر سیل غیر قابل قبول است

رضایی کوچی با بیان اینکه متأسفانه در سیل اخیر راه‌آهن و برخی از فرودگاه‌ها به صورت کامل زیر آب رفته و یا تخریب شده بودند، گفت: فرودگاه‌های کشور در هیچ شرایطی نباید زیر آب بروند و از سوی دیگر راه‌آهن کشور که باید در این شرایط اقدام به خدمت رسانی به مردم کنند به دلیل تخریب‌ها کاملا متوقف شده بودند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: فرودگاه گلستان و خرم آباد به دلیل آب گرفتگی‌های بسیار زیاد هواپیما‌ها نتوانستند بنشینند و همین امر امدادرسانی را مشکل ساز کرد.

وی با بیان اینکه راه آهن قزوین - رشت در این شرایط دچار آسیب شده بود، گفت: بسیاری از پل‌ها در برخی از مسیر‌ها دچار تخریب شده و از دسترسی خارج شده بودند و همین امر باعث شد که امکانات و تجهیزات به مردم نرسد که این امر نشان دهنده پایین بودن کیفیت‌های ساخت و ساز است.

بی‌نظمی‌های بسیار زیادی در امداد رسانی حاکم بوده است

رضایی کوچی در ادامه به بحث امداد رسانی و بی‌نظمی‌های ایجاد شده در این بخش اشاره کرد و گفت: در حوزه امداد رسانی یک بی‌نظمی حاکم بود به طوری که باعث شده بود حوزه مدیریت بحران سر صحنه تصمیم بگیرد و همین امر باعث دستپاچگی و موازی کاری شده بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بسیاری از شهر‌های سیل زده به مردم اعلام کردند که شهر‌ها را تخلیه کنند، اما متأسفانه برای این مردم مکان مناسبی در نظر گرفته نشده بود و همین امر نشان دهنده اتخاذ تصمیمات نادرست بود.

وی اظهار کرد: در استان تهران اگر یک اتفاق و یا بلای طبیعی رخ دهد، هیچ نقطه امنی تعریف نشده و همه این موارد نشان دهنده آن است که در مدیریت بحران کشور ناهماهنگی و نابسامانی‌های بسیار زیادی وجود دارد.

رضایی کوچی اظهار کرد: متأسفانه در توزیع امکانات هم بی‌نظمی‌های بسیار زیادی مشاهده شد به طوری که در برخی از روستا‌ها هیچ امکاناتی مانند چادر و یا پتو نرسیده و در برخی از روستا‌ها امکانات بسیار زیاد توزیع شد بنابراین باید از چنین تجربیاتی در حوادث آینده استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ما شاهد نارضایتی مردم مناطق سیل زده بودیم و علی رغم آنکه تمامی دستگاه‌ها مانند سپاه، ارتش، نیروی راهداری و نیروی انتظامی تلاش و فعالیت‌های بسیار زیادی کرده‌اند، اما به دلیل آنکه از قبل برنامه ریزی درستی انجام نشده بود، شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

مستند سازی از چنین شرایطی ضروری است

وی گفت: باید از این شرایط مستند سازی انجام شود تا با تغییر مدیران شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم، زیرا که هر بار با تغییر یک مدیر شاهد آزمون و خطا هستیم بنابراین باید مانع چنین اتفاقاتی شویم.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه باید تاب آوری سد‌ها و رودخانه‌ها را با حضور دستگاه‌های اجرایی، ارزیابی کنیم، گفت: هم اکنون در چنین شرایطی و با وجود آنکه سیلاب‌ها مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند دنبال مقصر نیستیم، اما باید تمامی استان‌های درگیر سیل گزارشات کارشناسی شده خود را به صورت مجزا به کمیسیون عمران ارائه دهند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هنوز ارزیابی‌های کامل از خسارت‌های وارد شده بر اثر سیل انجام نشده، اما برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان به استان‌های سیل زده خسارت وارد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۲۲:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
اگر رودخانه ها در طول مسیر و مصب رودخانه لایروبی اصولی شده و حریم رودخانه محفوظ بماند قطعا" 90درصد مشکلات حل میشودبطور مثال هرگونه ساخت و ساز تا 150متری رودخانه ممنوع شود وتا 50متری رود خانه را هیچ کس حق تصرف نداشته باشد چرا که در حال حاضر در نزدیکترین محل به رودخانه مرغداری یا پرورش دام ساخته میشود هتل ویا حتی منازل مسکونی و فاضلابها هم روانه رودخانه چه کسی باید از رودخانه ها صیانت بعمل آورد آیا با مرگ من خواهش میکنم لطف بفرمائید بزرگواری کنید درست میشود به امید روزی که دولت وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهد انشاالله
آخرین اخبار