فرانسه: در تلاش برای عملیاتی‌کردن سریع کانال مالی با ایران هستیم

دولت فرانسه مدعی شد همچنان تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر سازوکار مالی «اینستکس» عملیاتی شود و در این خصوص با مقامات ایرانی نیز در حال رایزنی است.

فرانسه: برای عملیاتی‌کردن سریع کانال تبادیل مالی با ایران در حال کار هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان آیریش خبرنگار رویترز ، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود مدعی شد دولت فرانسه در خصوص سازوکار مالی اینستکس، اعلام کرده است همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا هر چه سریعتر این کانال  مالی عملیاتی شود.

وی همچنین بدون اشاره به منبع اصلی خبر خود افزود: گفتگو‌هایی میان مقامات فرانسه و ایران در جریان است تا در خصوص انطباق سازوکار  مالی ایرانی و اروپایی با هنجار‌ها و قوانین مالی بین‌المللی اطمینان حاصل شود.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و تمام تحریم‌ها علیه ایران را در آبان‌ بازگرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبرو خواهد شد.

طرف‌های اروپاییِ برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از این توافق مدعی شدند که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، برای حفظ این توافق، بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی آن را تضمین می‌کنند.

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنا به ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس INSTEX گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند.

بنا به گزارش‌ها، این کانال تبادل مالی در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است. از هر کدام از این کشور‌ها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند. اما با گذشت دو ماه از این ثبت این سازوکار مالی هیچ اقدام موثر عملی در رابطه با روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
خسته نباشن
آخرین اخبار