در برنامه این هفته «نسل امروز» مطرح شد؛

شریعتمداری: برخی سلبریتی‌ها به دنبال فریب جوانان هستند/ معتمدی: واژه سلبریتی محصول جامعه مدرن و صنعتی امروز است

برنامه این هفته نسل امروز، با حضور حسین شریعتمداری، محمد معتمدی و حسین ایمانی روی آنتن شبکه ۵ رفت.

 

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه این هفته نسل امروز، جمعه ۲۳ فروردین با موضوع پدیده شهرت (نگاهی آسیب شناسانه به عملکرد سلبریتی‌ها) با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو معاون اسبق هنری وزارت ارشاد و استاد دانشگاه. محمد معتمدی خواننده و گفتگو با حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان و با اجرای امیر ابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

معتمدی: داشتن آگاهی جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌کند

معتمدی در ابتدای این برنامه در پاسخ به این سوال که شهرت را در فضای مجازی امروز را چطور می‌بینید؟ اظهار کرد: عنوان برند و سلبریتی دو محصول جامعه مدرن و صنعتی امروز هستند که سرمایه گذار با به شهرت رساندن افراد به عنوان سلبریتی یا برند‌ها در حوزه اقلام تجاری، به دنبال کسب در آمد است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا عده‌ای به عنوان تهیه کننده و یا کمپانی‌ها افرادی را به عنوان ستاره به شهرت می‌رسانند تا روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند؛ برند‌ها عموما به دنبال جریان‌های غالب جامعه فارغ از درست یا اشتباه بودن، حرکت می‌کنند، در طرف دیگر نیز سلبریتی‌هایی قرار دارند که خود دارای اندیشه هستند و با اینکه ممکن است طرفداران کمی هم داشته باشند، اما پای آن می‌ایستند.

معتمدی در بخش دیگری از برنامه این هفته نسل امروز تصریح کرد: با توجه به اینکه عموم افراد شناخته شده شامل واژه سلبریتی می‌شوند نباید کلا نگاه منفی به این واژه داشت برای مثال استاد نصیریان در عرصه هنر نمایش بسیار شناخته شده و اصیل است، اما در عین حال باید گفت در حوزه کاری بنده که موسیقی است شاهد بروز سلبریتی‌های یک روزه هستیم که تهیه کنندگان روی برخی افراد به دلیل تمایزهایشان سرمایه گذاری می‌کنند.

وی افزود: با توجه به وجود دست قدرتمند رسانه‌ای که پشت آن‌ها قرار دارد کمتر از چند ماه در همه جا تصویر آن‌ها دیده می‌شود تا به مرحله کسب درآمد می‌رسند، اما پس از مدتی وقتی مخاطب از نزدیک آن‌ها را می‌بیند متوجه می‌شود با آنچه از آن‌ها ساخته شده بود تفاوت وجود دارد از این رو مخاطبشان ریزش می‌کند و همان تهیه کننده هم از ابتدا میداند پروژه کوتاه مدت است.

معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا این گول زدن مخاطب نیست، گفت: این همان طراحی بسته و به نوعی گول زدن مخاطب است؛ با توجه به اینکه خاستگاه رسانه غرب است می‌داند چگونه یک فرد قدکوتاه را بلند و یا دروغگو را راستگو جلوه دهد و از تمام فرآیند‌های تصویرسازی استفاده کند.

معتمدی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شما حاشیه ایجاد نکردید تا بیشتر دیده شوید، اظهار کرد: میل به دیده شدن لزوما بد نیست و انسان دوست دارد دیده شود، اما اشکال در جایی است که یک سلبریتی برای دیده شدن متوسل به کار‌هایی شود که در راستای اخلاق و فرهنگ آن جامعه نباشد.

وی افزود: شاید امروز سلبریتی‌ها جای خالی رسانه را پر می‌کنند؛ رسانه‌ها باید بپذیرند یکسری اشکالات داشته اند که جامعه به جای اینکه نگاهش به رسانه باشد به سمت سلبریتی‌ها رفته است، در کشور ما توجه به مسائل حاشیه‌ای بیش از جا‌های دیگر است که باید آسیب شناسی شود.

معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور‌های دیگر چهره‌های مشهور وارد حوزه‌های دیگری که تخصص شان نیست میشوند؟ گفت: خیلی از هنرمندان وارد میشوند، اما برای مثال جامعه او را به عنوان یک خواننده میشناسد، آن‌ها در حوزه سیاست هم اظهار نظر می‌کنند، اما در کشور ما تاثیر اظهارنظر‌های چهره‌های مشهور خیلی زیاد است.

معتمدی نیز در ادامه تصریح کرد: بنده در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از هیچ کاندیدایی حمایت نکردم ولی اعتقاد دارم اگر کسی حمایت کرده باید پای آن بایستد کمااینکه از رئیس جمهور فعلی به دلایلی که بخش زیادی از آن مشاهداتم در حوزه کاری ام است تشخیص دادم دفاع نکنم، اما اگر کسی حمایت کرده الان هم باید همین کار را انجام دهد و اگر به حمایتش اعتقاد داشت نباید ٦ ماه بعد که به میهمانی افطار دعوت شد بگوید خوشم نمی‌آید و شرکت نمی‌کنم!

وی برهمین اساس یادآورشد: باید هدف کلی و کلان و معیار انتخاب‌ها هم بر اساس اصول باشد نه اینکه با دست نیافتن به منافع فردی یا گروهی از عقاید خود برگردیم.

معتمدی گفت: داشتن آگاهی جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه میکند و متولی آگاهی و آموزش رسانه‌ها هستند.

وی در پایان یادآور شد: اگر نگاهمان به افراد باشد به مشکل برمیخوریم از این رو باید به اهداف و ایده آل‌های جامعه نگاه کرد.

شریعتمداری: برخی سلبریتی‌ها نان شهرت را می‌خورند

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان هم که به عنوان میهمان نسل دیروز در برنامه حضور داشت و درباره مقوله شهرت و تفاوت آن نسبت به اوایل انقلاب اظهار کرد: اوایل انقلاب شرایط خاص و ویژه‌ای داشت که معتقدم امروز هم هست. درواقع همان‌ها که اوایل انقلاب در پی انجام وظایفشان بودند سعی داشتند هرچه بیشتر امکانات، وقت و عمر خود را پای انقلاب بگذارند بدون اینکه نام و نشانی باشد این افراد امروز هم هستند، اما به دلیل نوع کارها، انفجار اطلاعات و فراوانی منابع اطلاعاتی و ارتباطی کمتر میشود آن چهره پنهان باقی بماند البته کسانی که در پی این هستند که شناخته نشوند و کارشان را انجام دهند هنوز هم هستند.

وی افزود:، اما در کنار این شکل‌های دیگری هم وجود دارد یعنی برخی هم از شهرت نان می‌خورند و استفاده می‌کنند که کار پسندیده‌ای نیست.

وی درادامه در خصوص پدیده سلبریتی، با بیان اینکه عدل یعنی هرچیز در جای خود باشد، گفت: بعضی از جای خود بیرون می‌آیند، یعنی اینکه کسانی به عنوان سلبریتی شناخته می‌شوند بهتر است در همان فضا و مسیر خود گام بردارند، اما یک نوع به هم ریختگی که خاص فضای مجازی است و در آن افرادی وارد موضوعاتی میشوند که در حوزه تخصصی شان نیست.

شریعتمداری بیان کرد: برای مثال فردی هنرپیشه است و درباره برخی مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظر میکند. نمی‌گوییم اظهارنظر نکند، اما اظهار نظر قطعی می‌کند که خنده دار است و بعد هم پاسخگو نیست.

وی افزود: اگر بگوید اشتباه کردیم اشکالی ندارد منظور هم این نیست اظهارنظر نکند، اما اظهارنظر منطقی و برخاسته از تحقق و تدبر داشته باشد.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که توصیه تان به نسل امروز در مقابل پدیده شهرت و محبوبیت برخی افراد گفت: بخشی از این ماجرا طبیعی است، هم اقتضای جوانی و هم کسب خبر است، اما لازمه اش این است افراد عنان خود را به دست هر کسی نسپارند وقتی قرار است مسیر یا عنانتان را به دست کسی بسپارید باید مورد وثوق باشد و در عرصه‌ای که اظهارنظر میکند دارای تخصص است.

وی افزود: جوانان باید ظرفیت‌های خود را بشناسند، جوانان نسل امروز ویژگی‌های برجسته‌ای دارند و عده‌ای از جمله برخی سلبریتی‌ها که به دنبال فریب جوانان هستند ویژگی‌های خاص مورد علاقه جوانان را استفاده می‌کنند.

ایمانی: عمر سلبریتی‌ها خیلی نیست و زود محو می‌شوند

همچنین در ادامه برنامه ایمانی مدرس دانشگاه نیز در ادامه برنامه در خصوص شهرت در فضای مجازی افزود: ما در سابقه و پیشینه هنری مان واژه "استاد" را داشتیم که اساتید طی گذر زمان به جایگاه گروه مرجع جامعه می‌رسیدند و حرف آن‌ها سندیت داشت.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها تولیدکنندگان سلبریتی هستند، گفت: مردم هم در این میان جایگاه مصرف کننده را دارند که عمر این سلبریتی‌ها خیلی نیست و زود محو میشوند در حالی که سلبریتی‌ها اگر خودساخته باشند حتی بعد از حضورشان در این دنیا همچنان سلبریتی باقی می‌مانند.

ایمانی نیز با بیان اینکه باید جایگاه بلند برای اساتید هنرمند قائل باشیم، اظهار کرد: سلبریتی‌ها از فرهنگ غرب و به کمک رسانه ساخته میشوند، ما در داخل کشورخودمان با توجه به غنای فرهنگی اساتید بسیاری داریم، اما کسی که از موضع غیراستادی وارد عرصه سلبریتی شود همان نگاه صنعتی را شامل میشود که یک مدت می‌آید و پس از مدتی هم از میان می‌رود.

وی ادامه داد: در کشور‌های دیگر بخشی از دانشمندان و روشنفکران هم شامل سلبریتی‌ها میشوند؛ سلبریتی‌ها هم میتوانند خوشحالی و هم درد را به مردم منتقل کنند.

ایمانی در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که هنرمندی که در حوزه تخصصی کار میکند، اما وارد تخصص دیگری میشود نسل امروز به واسطه محبوبیت آن‌ها حرفشان را می‌پذیرد، اما بعد از ٦ ماه متضرر میشود، تکلیف این نسل امروزی چیست؟ افزود: نکته‌ای که همیشه تاکید و خواهش کردم این بود که هنرمندان وارد فضای انتخاباتی نشوند، چون در صورت رای آوردن ٤ سال است و اگر رای هم نیاورد ضربه را هنرمند خورده است؛ باید از جایگاه یک هنرمند همه استفاده کنند که با حمایت از یک جریان بقیه را محروم کرده است.

انتهای پیام/

اظهار نظر حسین شریعتمداری درباره پدیده سلبریتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.