حمایت تمام قد حداقل ۷ کشور عربی از سپاه پاسداران مقابل آمریکا

دز این مطلب گزارشی درباره حمایت گروه‌های مقاومت در چند کشور عربی از سپاه پاسداران و تأکید آنها بر مقابله با آمریکا را می‌خوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاخ سفید پس از ناتوانی در ایجاد یک اجماع بین‌المللی برای وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از سیاست‌های منطقه‌ای خود، حالا با قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مورد نظر آمریکا، به دنبال آن است فشار‌های همه‌جانبه‌ای برای تضعیف جایگاه منطقه‌ای ایران اعمال کند.

حمایت تمام قد حداقل 7 کشور عربی از سپاه پاسداران مقابل امریکا

 به غیر از اهداف منطقه‌ای، واشنگتن با این اقدام علیه سپاه، تلاش می‌کند ستون جریان انقلابی در ایران را مورد هدف قرار دهد. با این حال، اما به نظر می‌رسد به مرور مشخص شده است این اقدام دولت ترامپ در مرحله اجرا کارساز نخواهد کرد. یکی از مهم‌ترین گزاره‌هایی که اکنون و پس از این اقدام دولت آمریکا علیه سپاه مطرح شده است؛ واکنش ایران و سپاه پاسداران به اقدام دولت آمریکاست. شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به تصمیم کاخ سفید علیه سپاه، نیرو‌های آمریکایی حاضر در منطقه غرب آسیا را که در پوشش مرکز فرماندهی «سنتکام» فعالیت می‌کنند، به عنوان گروه‌های تروریستی اعلام کرد. اعلام این تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران، این پیام را به آمریکایی‌ها مخابره کرد که ایران در صورت هرگونه تعرض و حمله نظامی به نیرو‌های سپاه پاسداران، نیرو‌های آمریکایی حاضر در منطقه غرب آسیا را به عنوان تروریست‌های اصلی، مورد هدف قرار خواهد داد.
این تهدید ایران در مقابل تهدید آمریکا، یک تهدید واقعی‌تر و محتمل‌تر و البته کم‌هزینه‌تر است. آمریکا با اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی، در واقع این بخش قدرتمند از نیرو‌های دفاعی ایران را تهدید کرده است که آن‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد. با توجه به فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا، قاعدتا آمریکایی‌ها، منطقه و جغرافیای برخورد با نیرو‌های سپاه پاسداران را همین منطقه غرب آسیا تعیین کرده‌اند. این برنامه کاخ سفید، اما در شرایطی است که آن‌ها احاطه‌ای بر ماهیت سپاه و مناسبات منطقه‌ای این نیرو ندارند و به همین دلیل در صورت اراده ایران، اقدام کاخ سفید علیه سپاه، به‌سرعت علیه خود آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آیه‌ای در آرم سپاه که پاسداران در وفای به آن سنگ تمام گذاشتند


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه نیروی قدس سپاه، تنها یک نیروی رزم نیست. سپاه یک جریان مردمی - عقیدتی است که در قالب نیروی رزم درآمده است. بر همین اساس پایه مناسبات منطقه‌ای سپاه در غرب آسیا، بر اساس همان مبانی عقیدتی شکل گرفته است. طی ۴۰ سال گذشته و به دلیل ضعف‌های بنیادین دیپلماسی، بخش عمده‌ای از جریان‌های اسلامی در غرب آسیا که متاثر از انقلاب اسلامی ایران هستند، در قالب جریان مقاومت قرار گرفتند و مناسبات بسیار نزدیکی با سپاه پاسداران بویژه با نیروی قدس سپاه به عنوان محور نیروی مقاومت در منطقه برقرار کرده‌اند.

بر این اساس، عامل اتصال گروه‌های مختلف اسلامی در منطقه غرب آسیا به جمهوری اسلامی ایران، مبانی عقیدتی بوده است که قطعا یکی از این مبانی عقیدتی، مبارزه و مقابله با استکبار و آمریکا به عنوان نمود این استکبار بوده است. درهم‌تنیدگی جریان‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا واقعیتی است که سیاستمداران کهنه‌کار منطقه و مقامات پیشین آمریکا بخوبی از آن مطلع بوده‌اند. بر همین اساس، حتی در برخی موارد دیپلماسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، برای پیشبرد اهداف خود در غرب آسیا دست به دامان این ظرفیت بزرگ مقاومت اسلامی شده‌اند.

با به‌راه افتادن فتنه گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و همین‌طور انقلاب‌های اسلامی در یمن و بحرین، قدرت جمع‌شوندگی گروه‌های مختلف مقاومت اسلامی تقویت شد؛ از پاکستان و افغانستان تا عراق، سوریه، یمن، بحرین و لبنان، گروه‌های مقاومت اسلامی به میانداری نیروی قدس سپاه پاسداران، توانستند یک سازمان عقیدتی - دفاعی گسترده بر پهنه این منطقه از جهان ایجاد کنند. اوج این جمع‌شوندگی، ایجاد ظرفیت‌های جدید مقاومت در عراق، سوریه، یمن و بحرین بود که حالا چه در قالب حشدالشعبی، چه در قالب جنبش انصارالله و چه در پوشش گروه جوانان ۱۴ فوریه بحرین نمودار شده است. این اجتماع و پیوستگی بزرگ جریان مقاومت اسلامی در منطقه، مرهون گفتمان انقلاب اسلامی بوده و با مدیریت و محوریت میدانی سپاه انجام و محقق شده است. اکنون اگرچه سپاه به لحاظ شکلی همچنان در ایران یک نهاد انقلابی و با مختصات بروکراتیک ثابت است، اما در واقعیت و در عمل، بزرگ‌ترین جریان عقیدتی - دفاعی دنیاست که حداقل ۷ کشور منطقه را شامل می‌شود.

طی روز‌های اخیر، به غیر از اعلام مخالفت‌های کشور‌های اروپایی، آسیایی و منطقه‌ای با قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، جریان‌های مقاومت نیز در منطقه ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، همبستگی خود را با ایران و سپاه پاسداران اعلام کردند. این اعلام همبستگی گروه‌ها و جریان‌های مقاومت اسلامی در منطقه، به آمریکایی‌ها گوشزد می‌کند که سپاه پاسداران تنها یک سازمان شامل ایرانیانی با یونیفرم نظامی سبز و منقش به آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست، بلکه انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران شامل نام‌ها، آرم‌ها، عنوان‌ها و رنگ‌های متنوعی در تمام گستره غرب آسیا است؛ گروه‌هایی که در عراق، لبنان، سوریه، یمن و فلسطین در قالب دولت رسمی فعالیت می‌کنند و در بحرین اکثریت قریب به ۸۰ درصدی مردم را نمایندگی می‌کنند.

سیدحسن نصرالله: دست مقاومت باز است

حزب‌الله لبنان که روزگاری تنها یک تشکیلات کوچک شیعی در لبنان بوده است؛ حالا تبدیل به یکی از ۳ رکن قدرت در لبنان شده و در دوره جدید نیز بزرگ‌ترین ائتلاف تشکیل دولت را رهبری کرده است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به اقدام دولت آمریکا علیه سپاه گفته است: ما اقدام ترامپ در درج نام سپاه در لیست سازمان تروریستی آمریکا را محکوم می‌کنیم و در کنار برادران خود که از مقدسات و ملت‌های منطقه نه‌تن‌ها ایران دفاع می‌کنند، قرار می‌گیریم... آمریکا از تروریسم حمایت نمی‌کند، بلکه خود تروریسم و در رأس آن است. ما در برابر این تروریستی که شاخص‌ترین نمونه آن کشتار هیروشیماست، می‌ایستیم... سپاه امروز قوی‌تر از هر زمان دیگر است و دارای یک جایگاه محوری در منطقه است و همین موجب هراس آمریکایی‌ها شد. ما باید امروز در کنار آن‌ها بایستیم و این موضع خود را بیان کنیم.

به نظرم امروز این مسأله (تروریستی خواندن سپاه) گام طبیعی از شیطان بزرگ است. آن‌ها (آمریکایی‌ها) می‌خواهند خاورمیانه را به روش جدیدی ترسیم کنند و آلت دست آن‌ها در منطقه به آن‌ها کمک می‌کند، ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که ملت‌های ما و برخی ملت‌های منطقه در برابر این طرح آمریکایی‌ها ایستادند و آن را شکست دادند. ما دیگر احساس ضعف نمی‌کنیم. اینکه ما را در لیست تروریسم قرار می‌دهند، دلیل قوی بودن ما هست. اگر ما از ایستادن در برابر آن‌ها ناتوان بودیم، آن‌ها برای ما محدودیت ایجاد نمی‌کردند... این وظیفه اخلاقی ما است در مقابل کسانی که با تصمیمات خود، کشور‌ها و ملت‌های منطقه و مقاومت را تهدید می‌کنند، بایستیم و نباید فقط به صدور بیانیه‌های محکومیت‌آمیز بسنده کرد. دست مقاومت باز است و هر زمانی که لازم باشد واکنش و پاسخ مناسب را خواهد داد.

جوانان بحرینی؛ یک تیر و دو نشان

بحرین اکنون تنها با زور اسلحه در اختیار آل‌خلیفه است. شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلابیون بحرینی مدتی در عراق بود و اکنون در ایران به سر می‌برد. بحرین آبستن تحولات بزرگی است. کشوری که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن حکومت را غیرمشروع دانسته و به دنبال یک حکومت مستقل هستند. جنبش یاران جوانان انقلاب ۱۴ فوریه یکی از جریان‌های مردمی بحرین است. آن‌ها نیز با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام دولت آمریکا علیه سپاه، با ایران و سپاه پاسداران اعلام همبستگی کردند. اقدامی که هم وفاداری آن‌ها به جبهه مقاومت را نشان می‌دهد و هم یک زنگ خطر برای رژیم آل‌خلیفه به حساب خواهد آمد.

در بخشی از بیانیه جنبش یاران جوانان انقلاب ۱۴ فوریه مردم بحرین در محکومیت قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط دولت آمریکا آمده است: تلاش‌های ناکام رئیس‌جمهور احمق آمریکا (دونالد ترامپ) و دولتمردان و سیاستمداران تروریست کاخ سفید در قرار دادن نام جنبش‌های مقاومت اسلامی در لبنان، فلسطین، بحرین، یمن و عراق و آخرین آن درباره ارتش نظامی و اعتقادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی، دلیل روشن و آشکاری است در این نکته که این محور مقاومت، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های کشور‌های بزرگ جهانی در سرزمین‌های اسلامی و خاورمیانه را ناکام گذارده و دسیسه‌چینی آنان در تقسیم و تجزیه کشور‌های اسلامی و راس آن ایران اسلامی به سرزمین‌های جدایی‌طلب را متوقف ساخته است و پروژه خطرناک خاورمیانه بزرگ را در تجزیه و تقسیم کشور‌های منطقه که دنباله‌رو قرارداد ننگین (سایکس پیکو) است با شکست مواجه کرده است. جنبش یاران جوانان ۱۴ فوریه، خود، مردم مظلوم بحرین و نیرو‌های انقلابی مبارز و مجاهد و سایر جنبش‌های آزادی‌بخش ملی بحرین را حامی و پشتیبان سپاه پاسداران می‌داند و در کنار آن‌ها خواهد ایستاد.

مقاومت بیخ گوش سنتکام

فرماندهی مرکزی نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا در عراق قرار دارد. ایران این تشکیلات بزرگ نظامیان آمریکایی را تروریست اعلام کرد. فرماندهی سنتکام تنها ساعاتی پس از آنکه شورای عالی امنیت ملی ایران این تشکیلات را تروریست دانست با مقامات عراقی رایزنی‌های فشرده‌ای را آغاز کرده است. این در حالی است که در انتخابات اخیر عراق که دولت فعلی عراق برآمده از آن است، گروه‌های مختلف نزدیک به ایران در یک ائتلاف مهم توانستند دولت تشکیل دهند. نیروی قدس سپاه و سردار قاسم سلیمانی در ایجاد ائتلاف این گروه‌ها بسیار موثر بوده‌اند.

به عبارتی اکنون دوستان ایران در مهم‌ترین ارگان دولت عراق حضور دارند. در این میان البته آنچه قابل تامل‌تر است اعلام همبستگی فراگیر گروه‌های مختلف عراقی با ایران و سپاه و تاکید آن‌ها بر جنگیدن، دوشادوش سپاه پاسداران است. حالا عراق مهم‌ترین پایگاه مقاومت اسلامی پس از ایران است. در همین راستا ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس سازمان «الحشد الشعبی» در بیانیه‌ای، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط آمریکا را محکوم و اعلام کرد پیامد‌های این تصمیم متوجه واشنگتن خواهد بود. المهندس افزود: «سپاه نقشی فعال و اساسی در ایستادن در صفی واحد به همراه ملت عراق در جنگ مقدس علیه داعش و حمایت و کمک به نیرو‌های امنیتی عراق داشته و (این حمایت‌ها) تا پیروزی و آزادسازی سرزمین (عراق) از لوث این نیرو‌های شرور و پشتیبان‌های آن‌ها ادامه پیدا کرد. بهای این کار، شهادت تعدادی از اعضای سپاه پاسداران در نبرد‌های سرنوشت‌ساز بوده که در خاطره عراقی‌ها باقی می‌ماند و بابت آن واقعا قدردان هستند... ملت عراق ابدا فراموش نخواهد کرد چه کسی در سختی‌ها در کنارش ایستاده و خون داده است؛ نقش سپاه پاسداران، یاری ملت‌های مظلوم است و به مبارزه خود علیه قدرت‌های استکبار جهانی ادامه خواهد داد».

شورای سیاسی و شورای اجرایی مقاومت اسلامی نجبای عراق هم با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، به تروریستی معرفی شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی کاخ سفید واکنش نشان دادند و اعلام کردند دوشادوش سپاه حاضر خواهند شد. در بیانیه شورای سیاسی این جنبش ضمن محکومیت شدید اقدام رئیس‌جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران، خاطرنشان شده است: «تصمیم این فرد بزدل [ترامپ]هیچ ارزشی ندارد، زیرا آمریکا پیش‌تر نیز ده‌ها گروه و شخصیت را در لیست تروریسم قرار داده که از آن جمله می‌توان به حزب‌الله قهرمان و مقاومت اسلامی نجبا اشاره کرد».

شورای سیاسی این جنبش بر ایستادگی در کنار جمهوری اسلامی و ملت ایران در برابر هرگونه تجاوز تأکید کرد و سازمان‌های بین‌المللی و ملت‌های آزاده عرب را به ایفای مسؤولیت اخلاقی و قانونی برای مقابله با این تصمیم بی‌ارزش فرا خواند. «نصر الشمری» رئیس شورای اجرایی نجبا نیز در بیانیه‌ای جداگانه تصریح کرد: «ما در مقاومت اسلامی نجبا شانه به شانه برادران‌مان در سپاه پاسداران می‌ایستیم، زیرا این نهاد نقش بزرگی در شکست پروژه‌های استکبار داشته است».

سازمان بدر عراق هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تروریستی خواندن سپاه توسط واشنگتن «یک اقدام تنش‌زای غیرقابل توجیه» است و آن را «علیه جمهوری اسلامی ایران و همه کشور‌های که سیاست مستقل در پیش گرفته‌اند، تحریک‌آمیز» عنوان کرد. این سازمان تصریح کرد چنین تصمیمی باعث خواهد شد ایران و سایر کشور‌های مستقل، به حاکمیت خود بیشتر پایبند بوده و آماده دفاع از ملت و کرامت خود باشند. این سازمان ادامه داد: «تصمیم آمریکا باعث افزایش انسجام در میان ملت ایران شد و نمایندگان مجلس نیز در پارلمان با لباس سپاه پاسداران حاضر شدند و پیش‌نویس قانونی را ارائه کردند که نیرو‌های آمریکایی حاضر در غرب آسیا و فرماندهی آن را تشکیلات تروریستی عنوان کردند».

بدر این اقدام پارلمان ایران را پیامی روشن دانست مبنی بر اینکه ملت ایران حامی سپاه است؛ سازمانی که طلایه‌دار نیرو‌های مسلح و نشان حاکمیت، عزت، کرامت کشور و نماد مقاومت و میراث شهادت‌طلبی است. در کنار گروه‌های عراقی، برخی شخصیت‌های تاثیرگذار در این کشور نیز مواضع روشنی در حمایت از سپاه اتخاذ کردند. شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در این‌باره گفت این اقدام حماقتی است که با دیگر حماقت‌های ترامپ درباره قدس و جولان اشغالی فرقی ندارد. رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد: «نیرو‌های سپاه پاسداران مشاوران رزمندگان حشدالشعبی بودند و آن‌ها قوی‌ترین نیرویی هستند که با تروریسم مقابله کرده و در نابودی آن سهیم هستند». وی از امت عراق خواست «وحدت کشور را حفظ کنند و به مرجعیت دینی پایبند باشند تا از این طریق، همه توطئه‌های رژیم صهیونیستی و تصمیمات ترامپ ساقط شود».

اعلام همبستگی؛ هم حماس، هم جهاد

حماس و جهاد به عنوان ۲ تشکیلات مقاومت فلسطینی که پرچمداران مبارزه با صهیونیسم هستند نیز از جبهه غربی منطقه، با ایران و سپاه پاسداران اعلام همبستگی کردند. در همین راستا زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی بر همبستگی کامل مقاومت فلسطین با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با «زورگویی آمریکا و متحدانش» تأکید کرد و گفت: «تعامل آمریکا با جهان بر اساس منطق زور است، [این کشور]قوانین بین‌المللی یا سازمان ملل و حقوق ملت‌ها را رعایت نمی‌کند، ما بر ایستادگی کامل خود با جمهوری اسلامی ایران در یک جبهه در مقابل زورگویی آمریکا و متحدانش تأکید می‌کنیم».

جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای درباره اقدام دولت آمریکا علیه سپاه نوشت: «این تصمیم تأکید می‌کند که این دولت (آمریکا) بر اساس منافع صهیونیستی و دستورکار‌های آن گام برمی‌دارد و به جانبداری کورکورانه خود [از رژیم صهیونیستی]در تمام آنچه مربوط به منطقه است، ادامه می‌دهد». این جنبش فلسطینی در ادامه تأکید کرد، تصمیمات آمریکا درباره جولان و امروز درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک جا آب می‌خورد و هدف آن ضربه زدن به ایستادگی و مقابله با رژیم اشغالگر است. حماس سپس تصریح کرد، تمام آزادگان و شرافتمندان جهان در برابر این سیاست آمریکا و ادامه «بازی کردن نقش پلیس» توسط این کشور بایستند.

واکنش معنادار سوریه

مقامات سوریه نخستین مقاماتی بودند که به اقدام آمریکا علیه سپاه اعتراض کرده و اینگونه از حضور نیرو‌های سپاه در خاک این کشور دفاع کردند. دفاع سوریه از سپاه آن هم ساعاتی پس از اعلام اقدام خصمانه دولت آمریکا علیه سپاه، یک پیام آشکار هم به دولت آمریکا و هم به نتانیاهو بود. حضور ایران در سوریه و پشتیبانی مستشاری ایران از جولان، به عنوان اهرم سوریه برای مقابله با اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید.

تنها ساعاتی پس از اقدام کاخ سفید مبنی بر قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی، وزارت خارجه سوریه تصمیم دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را وقیحانه دانست و این اقدام را بشدت محکوم کرد و آن را تجاوزی آشکار به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دانست. یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت که این اقدام آمریکا به‌منزله مدال افتخار برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعتراف به نقش محوری آن در دفاع از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین نقش مهم این نیرو در محور مقاومت و مقاومت در برابر هژمونی آمریکا و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه کشور‌های منطقه و ملت‌های آن است.

اعلام همبستگی انصارالله از جبهه جنوبی

جنبش انصارالله یمن توانسته است طی سال‌های اخیر با مقاومت کم‌بدیل خود، به بخشی مهم از قدرت در یمن تبدیل شده و اکنون جایگاه خود را به عنوان نماد و محور مبارزه با آل‌سعود و آمریکا در این کشور تثبیت کند. انصارالله نیز با صدور بیانیه‌ای درباره اقدام آمریکا علیه سپاه، همبستگی خود را با ایران و سپاه اعلام کرد. در همین راستا دفتر سیاسی این جنبش طی بیانیه‌ای، اقدام آمریکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم را محکوم کرد و گفت این اقدام، تصمیمی خصمانه و در خدمت رژیم صهیونیستی است. در این بیانیه آمده است: «آمریکا خود، مادر و حامی اصلی تروریسم و صادرکننده آن به همه کشورهاست». این جنبش در این بیانیه تصریح کرد: «تحرکات تاثیرگذار برای مقابله با تصمیم‌های آمریکا مناسب‌ترین گزینه برای حفظ هویت، خاک، ملت و توانایی‌های آن است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

تحرکات تاثیرگذار برای مقابله با تصمیم‌های آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ابوالفضل
۱۷:۵۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
فدای تمام بچهای سپاه سپاه باعث افتخارایران شده امریکا بداند هیچ کاری نمیتواند بکند تمام ایران پشت سپاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
دردشون بخوره تو سر بن سلمان خائن الحرمین
آخرین اخبار