اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان/

گفتگو با بازیگران نمایش فانتزی تاریخی «وقایع اتفاقیه»/ نمایشی که حرف زیادی برای گفتن دارد

در این گزارش به گفتگو با بازیگران نمایش «وقایع اتفاقیه» به کارگردانی شهرام عبدلی پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایش «وقایع اتفاقیه» به نویسندگی علی موسویان، کارگردانی شهرام عبدلی و تهیه کنندگی ریحانه ابوالحسنی در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود.  باشگاه خبرنگاران جوان با بازیگران نمایش «وقایع اتفاقیه» به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید.

مصاحبه بازیگران نمایش وقایع اتفاقیه

سیروس اسنقی بازیگر نقش «امیر کبیر» درخصوص نقش خود در نمایش «وقایع اتفاقیه»  گفت: نمایش «وقایع اتفاقیه» به نویسندگی علی موسویان و کارگردانی شهرام عبدلی است. شخصیت امیر کبیر برای شهرام عبدلی یک دغدغه و این شخصیت در آفرینش یک اعجاز بوده است. به خاطر امیر و کامل بودن این شخصیت، آرزو داشتم این نقش را بازی کنم و امیدوارم توانسته باشم آن را به خوبی ایفا کنم.

وی ادامه داد: قطع به یقین برای تمام نقش ها احترام قائل هستم  و هر کدام به خوبی نوشته شده و دارای شناسنامه هستند؛ ولی اگر نقشی غیر از نقش امیرکبیر به من پیشنهاد می شد آن را نمی پذیرفتم.

اسنقی درخصوص استقبال مخاطبان از نمایش «وقایع اتفاقیه» بیان کرد: نمایش «وقایع اتفاقیه» بازخورد بسیار عالی از سوی مخاطبان خود داشته است. به حدی که برخی تماشاگران چندین بار به تماشای نمایش نشسته‌اند.

وی ادامه داد:  منتهی حادثه ای که در ایام نوروز برای هموطنان ما پیش آمد باعث تضعیف روحیه مردم شد و ما شاهد آن در اجراهای بعد از نوروز در سالن نمایش بودیم. درحالی که تماشاخانه سنگلج قدیمی ترین و حرفه ای ترین تماشاخانه ایران است، ولی به لطف خدا در خلوت ترین شب نمایش هم شاهد 70 الی 80 نفر تماشاگر بوده ایم.

اسنقی درخصوص کارهای آتی خود گفت: قرار هست که در خرداد ماه نمایش «شیرین و فرهاد» را در تالار وحدت بر روی صحنه ببریم.

مصاحبه بازیگران نمایش وقایع اتفاقیه

افشین غیاثی بازیگر نقش «میرمنقل » درخصوص نقش خود در نمایش «وقایع اتفاقیه» گفت: شخصیت میرمنقل یکی از نزدیکان ناصرالدین شاه بوده که نام شخصیت واقعی آن در زمان قاجار کریم شیره ای بوده است. این موضوع من را به چالش کشید تا با زندگی کریم شیره ای آشنا شوم. میرمنقل شخصیتی معتاد و حدود 70 سال سن داشت که از سن من بسیار فاصله دارد. این موضوع سبب شد تا با بازی این نقش متفاوت خود را به چالش بکشم.

وی ادامه داد: استقبال مخاطبان از نمایش «وقایع اتفاقیه» خوب و نسبت به سایر نمایش های روی صحنه بهتر بوده است. ولی ما توقع حمایت بیشتر از رسانه ها را داریم تا همه تئاترها  دیده شوند.

علیرضا ناصحی بازیگر نقش «میرزا آقا خان نوری» هم درخصوص نقش خود در نمایش « وقایع اتفاقیه» بیان کرد: معمولا در تئاتر نقش های کمدی بازی می کنم و نقش میرزا آقا خان نوری و نقشی که  در نمایش « گذر لوطی هاشم »  داشتم، از کارهای متفاوت من بوده است. شهرام عبدلی در بازی های من چیزی دید که فکر می کرد من برای این شخصیت مناسب هستم . از نظر من دید شهرام عبدلی بسیار درست بود.

وی افزود: تماشاگرانی که برای تماشای نمایش « وقایع اتفاقیه» به سنگلج آمده‌اند، می گویند که بعد از مدت ها یک کار متفاوت دیده‌اند زیرا در سنگلج معمولا کارهای ایرانی که اغلب طنز و سیاه بازی است، اجرا می شود؛ ولی این نمایش با رویکردی فانتزی و متفاوت روی صحنه می‌رود.

بهناز بستان دوست بازیگر نقش «مهد علیا» هم درخصوص نقش خود در این نمایش بیان کرد: در نمایش « وقایع اتفاقیه» نقش مهد اولیا  مادر ناصرالدین شاه را بازی می کنم. همه ما یک شناخت کلی از این زن داریم و می دانیم که او زن فریبکار و قدرتمندی بود و با توطئه این زن و همدستی با میرزا آقا خان نوری، امیرکبیر کشته می شود. البته این زن ویژگی های خاصی نیز داشته که در تاریخ کمتر به آن پرداخته شده است. از جمله اینکه مهد علیا زنی هنرمند بود و ادبیات خاص و ویژه ای داشته که به این بخش شخصیت او هیچ وقت پرداخته نشده است.

وی افزود: مهد علیا یکی از شخصیت های برجسته تاریخ است و در سریال های مختلف  به تصویر کشیده شده است . این شخصیت برای من شخصیتی غریبه نبود ولی با شروع  این کار بیشتر روی آن تحقیق کردم. از نظر من مهم ترین پیام نمایش «وقایع اتفاقیه» نخبه کشی نکردن است. کسانی که می توانند در تاریخ اتفاق مهم رقم بزنند، متاسفانه از دست می روند و ما قدر نخبگان خود را نمی دانیم.

مصاحبه بازیگران نمایش وقایع اتفاقیه

مختار صائقی بازیگر نقش  روح محمد شاه هم درخصوص تجربه کاری خود در نمایش « وقایع اتفاقیه» گفت: شهرام عبدلی آدم دیروز و پریروز سینما , تئاتر و تلویزیون ایران نیست و سال ها است که او را می شناسم. من به طور حرفه ای و از سال 1362 در این حرفه فعال هستم و زمانی که هنرمندانی مانند شهرام عبدلی برای نقشی با من تماس بگیرند، مطمئنم که نقش درستی را برای من درنظر دارند. من در این نمایش دونقش دارم ؛ اول نقش محمد شاه لهجه ترکی دارد و من از این بابت بسیار خشنود بودم زیرا در لحظه می تواند کمیک باشد و خنده بگیرد و نقش دوم حاج الدوله .

صائقی درخصوص کارهای دانشجویان تئاتری گفت: من کارها و نمایش های بچه های تئاتر را می بینم و برایشان تبلیغ می کنم . با وجود جوانی این هنرمندان برخی از این نمایش ها بسیار قوی و خوب است،اما نه به قدرت گذشته زیرا الان کسی دوست ندارد بنویسد، تدوین کند و... همه دوست دارند بازی کنند و شلوغی این دنیا اجازه دیده شدن نمی دهد.

وی افزود: درحال حاضر به هنر بهایی داده نمی شود. من سال ها است در این حرفه فعالیت می کنم ولی از لحاظ مادی هنرمندان حمایت نمی‌شوند. برای جوانان آرزو می کنم که با دقت راهشان را انتخاب کنند و بدانند که آینده هنر پول نیست.

نصرت میرعظیمی  هم درخصوص نقش خود در نمایش گفت: من نقش پدر یک خانواده تازه به دوران رسیده را بازی می کنم که قصد سفر به  خارج از کشور را دارند ولی هواپیما در مثلث برمودا غرق می شود وبا این دید ما گذری به تاریخ می زنیم. در کارهای تلویزیونی با شهرام عبدلی کار کرده بودم.  ایشان درباره تئاتر بسیار دغدغه دارند. از نظر من نمایش « وقایع اتفاقیه» به نخبه کشی اشاره دارد و باید امیرکبیرها در نسل های مختلف شناسایی و از آن ها استفاده شود.

محمدرضا شیرخانلو بازیگر نوجوان نمایش « وقایع اتفاقیه» هم درخصوص نقش خود در نمایش گفت: این نمایش درباره یک خانواده سه نفره است که از سال 1397 به زمان ناصرالدین شاه می روند و شاهد باقی اتفاقات آن هستیم .نمایش « وقایع اتفاقیه» اولین کار تئاتری من نیست و من قبل از این در کارهای تئاتری بازی کردم و می توان گفت از سینما و تلویزیون بهتر است. نمایش « وقایع اتفاقیه» کار جذابی است که از تماشاگران برای تماشای آن دعوت می کنم.

گفتنی است نمایش « وقایع اتفاقیه» از تاریخ ۸ اسفند تا ۳۰ فروردین هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه سنگلج بر روی صحنه می رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، بازیگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار