بدری در صحن علنی:

کمیسیون عمران این هفته از گلستان بازدید می‌کند/ عدم لایروبی رودخانه عامل تشدید تخریب‌ها در آق‌قلا شد

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: این کمیسیون در هفته جاری نیز با حضور در استان گلستان بررسی‌های تکمیلی را انجام خواهد داد.

کمیسیون عمران این هفته از گلستان بازدید می‌کند/ عدم لایروبی رودخانه عامل تشدید تخریب‌ها در آق‌قلای شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صدیف بدی سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی (یکشنبه ۲۵ فروردین) با اشاره به وقوع سیل اظهار کرد: عدم برنامه‌ریزی مناسب نعمت بارش‌ها را به نعمت تبدیل کرد و در حال حاضر مجلس بدون تسامح و با قاطعیت هر آنچه در رخداد‌ها بوده را احصاء و با مقصرین برخورد خواهد نمود تا زمینه تکرار این حوادث حذف شود.

وی افزود: این کمیسیون در هفته اخیر از مناطق سیل زده استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان بازدید و جلسات مستمری را با مسئولان در منطقه برگزار کرد؛ در هفته جاری نیز با حضور در استان گلستان بررسی‌های تکمیلی را انجام خواهد داد.

بدری تصریح کرد: سال آبی ۹۷ و ۹۸ پربارش‌ترین سال‌های ثبتی و از نظر گستردگی مکانی بی‌سابقه است. میزان بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۸۱ درصد افزایش و نسبت به ۵۰ سال قبل ۴۸ درصد افزایش خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد: پیش‌بینی‌های دقیق می‌توانست از توسعه خسارات سیل جلوگیری کند، با توجه به ریشه‌یابی‌های انجام گرفته متوجه شدیم که سوء برنامه در دوره‌های قبل نیز موثر بوده است، در باب پیش‌بینی سیل نیز وزارت راه و شهرسازی، نیرو، کشور و سازمان هواشناسی به عنوان مسئول متولی شناخته شده‌اند که اگر سازمان هواشناسی پیش‌بینی دقیق و الگوی بارشی را تولید می‌کرد، وزارت نیرو این پیش‌بینی‌ها را رصد و نسبت به کنترل سیلاب اقدام می‌کرد و وزارت کشور با مدیریت بحران از بروز خسارات جلوگیری می‌کرد شاهد این حوادث نبودیم.

بدری ادامه داد: از جمله عوامل موثر در سیل‌های اخیر در کنار خصوصیات فیزیوگرافی باید به وضعیت زیست محیطی، پوشش‌های گیاهی و الگو‌های بارشی نیز توجه کرد. در استان خوزستان تجمع آب‌های بالادستی منجر به سیلاب و در شهر شیراز تغییر کاربری و عدم جایگزینی مسیر آب عامل اصلی سیلاب شناخته شده است.

وی افزود: عدم لایروبی رودخانه عامل تشدید تخریب‌ها در آق‌قلای گلستان و کاهش ظرفیت دبی رودخانه موجب افزایش سطح آب و سیلاب شد؛ همچنین عدم جمع‌آوری آب‌های سطحی و انجام وظایف مجموعه وزارت کشور و ایمن سازی مسیر‌های عبوری از سکونتگاه‌ها نیز از دیگر عوامل افزایش خسارات شناخته شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: وقوع خشکسالی و کم آبی‌های پی در پی نیز موجب کم اهمیت شدن بستر و حریم رودخانه‌ها و افزایش ساخت و ساز در حاشیه رود شده لذا با وقوع سیلاب امکان مدیریت ضعیف شده است؛ در هر حال کمیسیون عمران این گزارش را بعد از سفر گلستان تکمیل و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار