طی چهارمین جلسه اتاق فکر معاونت سیاسی وزارت کشور؛

«مدیریت انتظارات» ضرورتی در مدیریت حوادث غیر مترقبه است

در چهارمین جلسه اتاق فکر معاونت سیاسی وزارت کشور، بر ضرورت مدیریت حوادث طبیعی غیر مترقبه به عنوان عاملی برای تعمیق همبستگی و انسجام ملی تأکید شد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در چهارمین جلسه اتاق فکر معاونت سیاسی وزارت کشور که با حضور معاون سیاسی وزارت کشور و شماری از اساتید و صاحبنظران عضو اتاق فکر برگزار شد، بر ضرورت مدیریت حوادث طبیعی غیر مترقبه به عنوان عاملی برای تعمیق همبستگی و انسجام ملی تأکید شد.

جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور، در ابتدای این جلسه، گزارشی از اقدامات انجام شده در وزارت کشور در راستای مقابله با حوادث طبیعی اخیر در سراسر کشور از جمله تشکیل «قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده» به ریاست وزیر کشور با بهره گیری از توانمندی‌ها و قابلیت‌های تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور، تحلیلی نیز درباره اقدام نابخردانه اخیر ترامپ مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کرد و موضوع این جلسه را بررسی تأثیر این دو موضوع بر رویکرد کلان و اصلی معاونت سیاسی یعنی انسجام ملی دانست.

وی بررسی این نکته را که چگونه می‌توان همدلی و همبستگی کنونی را که در اثر این دو متغیر ایجاد شده، تعمیق بخشید؟، از مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های کشور در شرایط کنونی معرفی کرد.

در ادامه جلسه، اعضا در سخنان خود، بر محور‌هایی همچون مهم‌ترین مؤلفه‌ها و عوامل مقوّم انسجام ملی و همبستگی اجتماعی از جمله سرنوشت مشترک، فهم مشترک، منافع مشترک، گفتمان مشترک و ...؛ و نیز ضرورت مشارکت مؤثر جامعه مدنی در قالب هایی، چون تشکل‌های غیر دولتی و احزاب در این روند، بر اهمیت توجه به پیامد‌های منفی منجر به تهدید انسجام ملی در جریان بحران‌های طبیعی اخیر و ضرورت بهره گیری از همه ظرفیت‌های درون نظام برای مواجهه با این پیامد‌ها تأکید کردند.

علاوه بر این امر، به ضرورت «مدیریت انتظارات» در جریان حوادث اخیر شامل اولویت بندی انتظارات و نیز زمان بندی انتظارات اشاره داشتند. در جریان این جلسه، هم چنین اعضا بر این نکته اشاره داشتند که بنیان و پایه اساسی سرمایه اجتماعی کشور، اعتماد راهبردی و مشارکت فراگیر مردم و ساختار حاکمیت به ویژه در مواقع بحران است که همین امر نیز تأثیر مستقیمی بر همبستگی و انسجام ملی می‌گذارد.

هم چنین در این جلسه، بهرام سرمست استاندار قم و سعید ناجی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با ارائه گزارش‌هایی از اقدامات انجام شده و کاربست تجربیات نو جهت مدیریت حوادث طبیعی اخیر، شماری از مهم‌ترین چالش‌های موجود در مسیر کنترل بحران‌های طبیعی اخیر را برشمردند و بر ضرورت استفاده از فضای همدلی و همبستگی موجود جهت حرکت به سوی تعمیق و گسترش انسجام ملی تأکید کردند.

در ادامه جلسه نیز در بحث از عوامل موجده حوادث طبیعی اخیر و مهم‌ترین مسؤولیت‌ها و تکالیف وزارت کشور در این خصوص، به وظایف و تکالیف سایر ارگان‌های دولتی و حاکمیتی (قوای مقننه و قضاییه) در این موارد نیز اشاره شد و بر ضرورت سنخ شناسی و بررسی وظایف و اختیارات همه دستگاه‌ها در این زمینه که می‌توانند نسبت به آن‌ها پاسخگو باشند، تأکید شد.

 گفتنی است؛چهارمین جلسه اتاق فکر حوزه معاونت سیاسی وزارت کشور به ریاست جمال عرف و با حضور بهرام سرمست استاندار قم، سعید ناجی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار البرز، یزدان فام مشاور علمی معاونت، نصری دانشیار علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و پناهی استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، عصر دیروز در محل وزارت کشور برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار