کنکور ۹۸/ چگونه در ماه‌های پایانی کنکور از شر افکار منفی خلاص شویم؟

داوطلبان در ایام نزدیک کنکور درگیر حواشی مختلفی می‌شوند که ممکن است برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  فرصت زیادی تا برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور یعنی کنکور باقی نمانده است و داوطلبان به سرعت در حال مطالعه و مرور مطالب درسی هستند؛ در این روز‌ها داوطلبان در کنار مطالعه دروس ناخواسته درگیر برخی از حواشی می‌شوند که ممکن است برای آنان مشکلات جدی را به وجود بیاورد و زحمات چندین ساله آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب و قابل قبول در کنکور را از بین ببرد؛ این حواشی و اتفاقات فارغ از استرس، سردرگمی، نگرانی و پارامتر‌های هیجانی در قالب پرخاشگری، عصبانیت و انزواست.

کنکور ۹۸| حواشی نزدیک کنکور که داوطلبان را درگیر می‌کند

با توجه به نزدیک بودن کنکور و به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم با یک مشاور تحصیلی خبره و باتجربه صحبت کنیم و نظر وی را درباره راهکار‌های مقابله با این حواشی جویا شویم؛ در همین راستا با اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

اسماعیل قربانی مشاوره تحصیلی و روانشناختی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهمترین حواشی پیرامون داوطلبان در ایام نزدیک کنکور اظهار کرد: برخی از متغیر‌های مزاحم ذهنی در ایام نزدیک کنکور باعث بر هم خوردن تمرکز داوطلبان می‌شود؛ یکی از این متغیر‌های مزاحم صحبت‌ها و مشاوره‌هایی است که در قالب انگیزشی ارائه می‌شود ولی خروجی عکس دارد. به طور مثال داوطلبان در حال حاضر درگیر این موضوع هستند که با چه درصد و رتبه‌ای می‌توانند در رشته و دانشگاه مورد نظر قبول شوند، در حالی که نمی‌توان این امر را مشخص کرد و تنها در رقابت تعیین می‌شود و اینکه دیگران چه انتخابی داشته باشند در این نتیجه موثر خواهد بود.


وی افزود: منشا این تفکر در درجه اول استرس داوطلب کنکور و سپس صحبت‌های کارشناسانی است که با ارائه کارنامه داوطلبان سال‌های قبل و تلاش برای پیدا کردن تشابهات، سعی در انگیزه دادن به وی را دارند؛ باید به این نکته توجه داشت که به هیچ وجه نمی‌توان از قبل رتبه یک داوطلب را تعیین و پیش بینی کرد و باید به داوطلبان کنکور گفته شود که به دنبال متغیر‌های مزاحم و اینکه با چه رتبه‌ای می‌توان در چه دانشگاه و شهری قبول شد، نباشند.

کنکور ۹۸| حواشی نزدیک کنکور که داوطلبان را درگیر می‌کند

قربانی بیان کرد: داوطلبانی وجود دارند که ساعت‌ها در جستجوی کارنامه داوطلبی هستند که در سال‌های قبل در کنکور شرکت کرده و با شرایط آنها مطابقت دارد؛  داوطلبان با پیدا کردن این شباهت ها سعی دارند خود را امیدوار کنند و به این نتیجه برسند که در رشته و شهر مورد نظر خود قبول می‌شوند.

این مشاور تحصیلی و روانشناختی افزود: باید به داوطلبان آگاهی لازم داده شود که مقایسه خود با دیگران در این موقعیت اصلا کار درستی نیست و علاوه بر این که نمی‌تواند آنها را به نتیجه مطلوبشان برساند، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. زیرا این کاری است که در ابتدای مطالعه برای کنکور و به منظور هدف گذاری باید انجام می‌شد.


بیشتر بخوانید: چگونگی برگزاری کنکور در سال ۹۸ مشخص شد


وی گفت: مسئله دیگری که در روز‌های نزدیک کنکور به عنوان حاشیه‌ها و متغیر‌های مزاحم به شمار می‌رود این است که داوطلبان خود را اسیر کانال‌های مجازی و دروغ پراکنی‌هایی می‌کنند که در ایام نزدیک کنکور اتفاق می‌افتد. برخی افراد برای جذب مخاطب، خبر‌های کذب و با تیترهای جذاب منتشر می‌کنند تا بتوانند مخاطب بیشتری را برای کانال خود به دست بیاورند. متاسفانه داوطلبان برای فرار از تنش و استرس درس خواندن استقبال زیادی از این کانال‌های خبری می‌کنند.

کنکور ۹۸| حواشی نزدیک کنکور که داوطلبان را درگیر می‌کند

قربانی بیان کرد: داوطلبان در ایام نزدیک کنکور دارای احساس متناقضی هستند یعنی در عین حال که می‌خواهند زمان کنکور نرسد و از آن فراری هستند، از طرفی تمایل دارند زودتر آزمون کنکور برگزار شود و تکلیف خود را بدانند. این حس تناقض باعث می‌شود برای گذراندن وقت خود به هر چیزی به خصوص فضای مجازی که هیچ گونه نظارتی بر آن نیست مراجعه کند، در حالی که بهترین منابع خبری برای دریافت اخبار موثق  و درست مربوط به کنکور، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و خبرگزاری‌های معتبر است.

این مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت: یکی دیگر از حواشی نزدیک کنکور بروز و ظهور پکیج‌های آموزشی است که به داوطلبان وعده موفقیت در کوتاه‌ترین زمان را می‌دهد. داوطلبان در صورت نیاز به استفاده از این پکیج‌های آموزشی باید با احتیاط و دقت بیشتری عمل کنند و بدانند این پکیج‌های آموزشی تضمین ۱۰۰% برای موفقیت در کنکور نیست.

وی اظهار کرد: متاسفانه از سال‌های گذشته کانال‌های زیادی در قالب فروش سوالات کنکور فعالیت می‌کنند، داوطلبان زیادی به دام این کانال‌ها افتادند و پول‌های زیادی را برای دریافت سوالات کنکور پرداخت کردند. در حالی که هیچ کس نمی‌تواند به سوالات دسترسی داشته باشد و ادعای در اختیار داشتن سوالات کنکور کذب و دروغ است، زیرا سوالات با امنیت بالا نگهداری می‌شود و به دست داوطلبان می‌رسد.

کنکور ۹۸| حواشی نزدیک کنکور که داوطلبان را درگیر می‌کند

قربانی بیان کرد: سهمیه‌ها یکی دیگر از حاشیه‌های نزدیک کنکور است که داوطلبان برای مبرا کردن خود از این که ممکن است نتوانند رتبه خوبی را به دست آورند فرافکنی و موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند. به طور مثال هنگامی که بیان شد شاید برای داوطلبان مناطق سیل زده سهمیه اختصاص داده شود برخی از افراد این موضوع را بیش از حد بزرگ و بیان کردند با وجود این همه سهمیه ما نمی‌توانیم در کنکور نتیجه مطلوبی را به دست آوریم در حالی که این سهمیه مازاد بر ظرفیت است و از هیچ داوطلبی حقی ضایع نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: منابع حذف شده کنکور ۹۸ نظام جدید منتشر شد+ فهرست اسامی


این مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت: برخی از افراد با ایراد گرفتن به سیستم آموزشی و کنکور و بدون ارائه هیچگونه راهکاری، سر و صدا به راه می‌اندازند و گروهی از داوطلبان را که تنها به دنبال هیجان هستند با خود همراه می کنند، این داوطلبان افراد را به اهداف و آمال خود که ممکن است شهرت یا هر هدف دیگری باشد می‌رسانند و وسیله ای برای رسیدن آن افراد به آمال خود می‌شوند.

کنکور ۹۸| حواشی نزدیک کنکور که داوطلبان را درگیر می‌کند

وی در پایان گفت: بنابراین داوطلبان باید در روز‌های پایانی نزدیک کنکور اسیر احساسات نشوند، اخبار را از منابع خبری موثق دریافت کنند و بدانند تصمیماتی که از طرف سازمان سنجش برای برگزاری کنکور گرفته می شود به نفع همه داوطلبان است و قرار نیست حقی از کسی ضایع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.