آغاز مرحله جدید مرمت معبدهندو‌ها در بندرعباس

مرحله جدید مرمت معبد هندو‌ها در بندرعباس به زودی آغاز می‌شود.

عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، گفت:مرحله جدید مرمت معبد هندو‌ها در بندرعباس به زودی آغاز می‌شود.
وی افزود: برای این مرحله از مرمت  معبد هندوها صد میلیون تومان تخصیص داده شده است.
میراث فرهنگی هرمزگان اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت:مرمت قلعه هندو‌ها از خرداد ماه پارسال آغاز شده است.
عباس نوروزی افزود:این مرحله از مرمت شامل تعمیر و مرمت شکاف‌های گنبد و موریانه زدایی و تعمیر تاسیسات برقی است که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.
وی افزود: پس از تکمیل مرمت در صورت تشخیص سازمان میراث فرهنگی این بنای تاریخی با مزایده برای بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

معبد هندو‌های بندرعباس که بدست هندیان درسال ۱۳۱۰ هجری شمسی احداث شده، ترکیبی از معماری ایرانی اسلامی وهندی است که جزو آثار تاریخی ثبت شده در هرمزگان است.
معبد هندو‌ها در سال ۱۳۷۷ ه. ش. به لحاظ دارا بودن ارزش‌های تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
معماران در ساخت گنبد از معابد هندی الهام گرفته و با ۷۲ برجک منحصر به‌فرد با تزئیناتی از گل لوتوس (نیلوفر آبی) آن را تزئین کرده‌اند و در مرکز گنبد، میله‌ای بلند به نشانه محور زمین و آسمان دیده می‌شود.
مصالح استفاده شده در این معبد را سنگ لاشه، ملات گل، ساروج، سنگ‌های مرجانی، گچ و خاک تشکیل می‌دهد.
در شمال بنا، محراب و اتاق معبد قرار دارد که در اطراف آن ۴ راهرو برای طواف زائرین ساخته‌اند و از راهروی غربی، راه‌پله‌هایی مارپیچ به بام معبد منتهی می‌شود.
همچنین نقاشی‌های بنا با مضامین مذهبی و عشق بر دیواره‌های معبد نقش بسته شده است بر زیبایی این مجموعه تاریخی می‌افزاید.

این معبد در مرکز شهر بندرعباس و در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است.
انتهای پیام/ر


مرمت معبدهندو‌های بندرعباس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار