از سال آینده؛

دشت لاله‌های واژگون قُرُق می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از قُرُق دشت لاله‌های واژگون از سال آینده خبر داد.

دشت لاله‌های واژگون قُرق می‌شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، منوچهر نصیری معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دشت لاله‌های واژگون در منطقه کوهرنگ به علت بهره برداری‌های بی رویه، گردشگر پذیر بودن و نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم در معرض انقراض قرار دارد.

وی افزود: عدم تخصیص اعتبار برای حفاظت و حراست از این منطقه و چرای دام و بوته کنی گونه‌های نادر از دیگر عوامل تخریب این زیستگاه طبیعی است.

نصیری اضافه کرد: بنا به پیشنهاد اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری در جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و دستگاه‌های مرتبط، قُرُق دشت لاله‌های واژگون از سال آینده در دستور کار قرار می‎گیرد.

وی با اشاره به متغیر بودن زمان گل دهی لاله‌ها در سال‌های مختلف بر اساس شرایط و وضعیت آب و هوا، پیش بینی کرد: امسال با توجه به بارش‌های اخیر، گل دهی این گونه از اوایل اردیبهشت آغاز شود.

نصیری، یکی از راه‌های جلوگیری از تخریب و انقراض این گونه نادر را تکثیر پیازچه این گل و قرار دادن در اختیار گردشگران به منظور جلوگیری از ریشه کنی آن اعلام کرد.

وی یادآور شد: از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده برای احیا و نگهداری دشت لاله‌های واژگون، جلوگیری از ورود خودرو و دام به منطقه، تقویت این گونه با کود‌های مغذی و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از آسیب به این گیاه منحصر به فرد است.

دشت لاله‌های واژگون، با وسعت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی «لاله واژگون» یا «اشک مریم» در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله، و یکی از ۱۲ هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران می‎باشد که تا کنون ۱۵ گونهٔ آن در کشور شناسایی شده است.

این گل در دو نوع قرمز و زرد می‎روید که گونهٔ زرد آن، لاله نرگسی نیز نامیده می‎شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.

پیاز این گیاه نیز به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئید‌های ایمپریسین و فرتیسین، دارای مصارف دارویی و مسکن درد می‎باشد.

آبشار و تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، غار یخی چما و آبشار شیخ علیخان از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در مجاورت دشت لاله‌های واژگون است.

انتهای پیام/ز

دشت لاله‌های واژگون در معرض انقراض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار